Svar: Flipper ud ved spisebordet
25. maj 2005
Alder:
17 mdr.
Kære Janni
Opdragelse er bestemt en svær ting og der er nok ligeså mange meninger om hvordan man skal tackle en sådan situation, som der er forældre.
Det jeg tænker på er dog at det altid er vigtigt at finde ud af årsagen, for når man kender årsagen, så kan man også bedre løse problemet og finde den rigtige handling.
Prøv lige at lytte til jeres søn. Hvad er det han vil fortælle jer? Kan han med sin mimik og sine små ord forklare jer, hvad det er han vil, når han bliver frustreret.
Du har en forventning om at I skal spise i fred og ro, sidde roligt ved bordet og nyde maden. Det vil han højst sandsynligt også gerne, men der er noget andet han også vil, for at han synes det er hyggeligt og hvad er det?
Spiser han det samme som I andre, eller handler det i bund og grund om at han ikke ønsker forskelsbehandling. Handler det om at han selv vil være med til at øse maden op på tallerkenen og ikke bare få serveret, hvad I synes han skal have. Handler det om at han selv vil prøve at skære i kartoflen og du ikke bare skal skære den ud. Handler det om at han gerne vil have noget at drikke først, at han bare er enormt træt på det tidspunkt hvor I spiser eller at han slet ikke er sulten der? Spørgsmålene er mange, men det er bare så vigtigt at du prøver at lytte til ham.
Børn på din søn alder vil så gerne og de vil så meget selv. De skal også have lov til at forsøge, for derved lærer de rigtig mange ting, men de skal nogle gange have lov til at forsøge flere gange for så at tage imod hjælpen bagefter.
Når du nu ved at der er noget han vil eller ikke vil, så prøv at genformulere det du tror det handler om. I stedet for at 'straffe' ham, så prøv at sige det du tror det handler om højt. Selvom han endnu ikke har meget sprog, så forstår han din mimik og han kan godt rette dig, hvis du har misforstået og omvendt falde til ro, hvis han føler at du forstår ham.
Det er rådet herfra indtil videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske