Svar: Gnider ører
24. maj 2005
Alder:
9 mdr.
Kære Jeanette
At børn gnider ører er ofte et træthedstegn, eller tegn på at de koncentrerer sig om eller er optaget af noget. Børn kan dog også gnide ører fordi de har ondt. Det kan som du er inde på være smerter i forbindelse med tandfrembrud, smerter i maven eller smerter i ørerne.
Som du beskriver det, så lyder det dog ikke som om at din pige har ondt og derfor tror jeg det hænger mere sammen med førstnævnte. Det kan være lidt trygt eller beroligende for hende på samme måde som børn der snor en hårtot af mors rundt og rundt igen og igen, når de er trætte og ligger i mors arm.
Der behøver således ikke være spor unormalt i det.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske