Brev:
Ingen mæthed og problemer med maven
8. oktober 2018
Alder:
6 mdr.
Ingen mæthed og problemer med maven
Hej Helen.
Tak for dit forrige brev, vi er så småt begyndt at putte ham ind i den nye rutine.
Jeg glemte at skrive i forige brev, at vi er opstartet grød med stor succes. Det har vi gjort i en måned nu og for en uge siden, blev vi enige om at tilbyde to måltider dagligt, da maven fungerede som den skulle og han spiste 1/2 dl grød. Men efter vi begyndte at tilbyde ham mos om aftenen, har han simpelthen haft så mange afføringer. De første par dage var vi oppe på 5-6 afføringer dagligt og de sidste par dage har vi været helt oppe på 10-15. Han er også begyndt at skide i søvne om natten. Det skal lige siges, at han normalt har haft én afføring dagligt, højst to, og aldrig om natten!
I samråd med min SP besluttede vi at holde nogle dages pause fra grød og mos, for at se om dette vil hjælpe. Men ingen effekt. Nu er vi stille og roligt begyndt at tilbyde få skefulde grød igen til frokost. Håber godt nok det vender snart , men er det naturligt, at deres mave lige pludselig kommer så meget på overarbejde, når man går fra en til to måltider dagligt?
Hans afføring er helt tynd, grøn og slimet. Og det er helt garanteret, at der kommer en portion lige efter mad! Ligesom om det går direkte igennem systemet?
Derudover har jeg svært ved at bedømme hvornår han er mæt. Her tænker jeg mest, når han bliver tilbudt flaske, for han slipper brystet ligeså snart det er tømt. Jeg nemlig både ammer og giver flaske som supplement. Men jeg føler ikke at han har nogen stop knap , han kan blive ved! Og jeg er bange for, at han får for meget. Indtil nu har vi bestemt, hvor meget han skulle have at spise, fordi vi føler han ikke selv kan stoppe. Her har vi oftest givet 120-180 ml alt efter hvornår på dagen det er, hvor lang tid siden han sidst fik noget at spise osv. Dette er også snakket med min SP om, og hun sagde at vi skulle blive ved med at tilbyde, for til sidst vil han selv sige fra, når han blev mæt. Dette er prøvet henover weekenden, hvilket resulterede i at han i løbet af 2,5 time havde spist 2x240 ml ! Han blev tilbudt flaske da han vågnede fra lur og igen inden han skulle sove til næste. Og han spiste “kun” 240 ml, fordi der ikke var mere i flasken. Og sådan fortsatte det faktisk hele dagen. Da han fik dagens sidste flaske (også på 240 ml) og spiste det hele igen, resulterede det i massiv gylp på hele gulvet. Så tænker netop ikke han selv kan mærke hvornår han er mæt?
Lige meget hvor meget der er i flasken, bliver han sur, når der ikke er mere. Om det er 90 ml eller 240 ml. Han viser aldrig tegn på mæthed igennem måltidet. Og han bliver helt vild, når han ser en sutteflaske , også selvom han lige har fået en ordentlig portion mælk.
Han blev vejet og målt i onsdags ved lægen: 8kg og 71 cm. Så han ligger fint på vægtkurven og jeg synes at tallene viser, at han tydeligt ikke har manglet noget, da vi bestemte hvor meget, han måtte få i flasken. Så nu er jeg jo bekymret for at han overspiser, ved at vi bare bliver med at give og give indtil han som i lørdags gylpede udover det hele.
Og så lige et supplement spørgsmål :
Hvornår skal grød og mos måltider tælle for et helt måltid , og ikke kun “smagsprøver”?
Hilsen