Svar: 6 mdr gammel dreng og skemad
7. oktober 2018
Alder:
6 mdr.
Kære lidt fortvivlede mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at din dreng egentlig er glad for skemaden og godt kan finde ud af teknikken med at spise af en ske - og det er rigtig godt. Det lyder også som om, at han gerne vil sidde med mad i hånden, sutte, gnaske og gumle lidt selv, og det må du gerne udnytte, netop for at hjælpe ham med at finde ud af, at det er spisetid. Jeg vil derfor foreslå dig, at du forsøger at starte med lidt bløde frugtbåde, agurk, ristede rugbrødsbjælker og lignende i hånden og så følger efter med lidt skemad, både grød og mos.
Øvelse gør mester, så jo mere han øver sig, jo bedre er det. Men han skal naturligvis være under opsyn, når du giver ham noget at sidde med, og hvis du lige nuoplever, at han har svært ved at kapere f.eks. rugbrødsbjælker, så er det fint at forsøge med noget andet. Du kan evt. prøve med tvebakker eller meget gerne rodfrugter og lignende, som du selv nævner. Rodfrugter og grøntsager, skal dog koges - han må IKKE sidde med f.eks. rå gulerod! Men du må gerne give ham rester fra aftensmaden som kogte blomkål og broccolibuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller andre bagte rodfrugter lavet i ovn.
Når det er spisetid, så sæt ham i den høje stol og sæt dig selv foran ham. Du skal skabe øjenkontakt mellem jer og holde fast i, at nu er det spisetid. Det gør du ved at verbalisere omkring maden og ved at lade ham spejle sig i dit ansigt. Du skal bruge din stemme og din mimik: "Mmm mam mam mam, dejlig mad" - når du siger "mam-mam", så åbner du naturligt munden og han kan gøre det samme - og ind med skeen. Hjælp ham med at holde fokus ved ikke at lade tiden mellem hver skefuld tage for lang tid... dog uden at presse ham!
Når han så alligevel forstyrres af noget eller viser behov for en pause, så skal han naturlivis have lov til dette. Her følger du ham i det "Hov der kom storesøster, hej med dig" og derefter forsøger du så at fange ham igen - "hej skat, skal du have lidt vand", giver ham lidt at drikke og så igen "er du klar, mere mad, mam-mam" og så spiser I igen...
En fast dagsplan og rytme er vigtigt, fordi det påvirker hans indre ur og fornemmelse for sult/mæthed. Og der er ikke så stor forskel på den dagsplan du skitserer og min:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Tilbydes bløde frugtbåde i hånden, og du følger efter med lidt grød og vand af kop.
Formiddag 9: Tilbydes bløde frugtbåde i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes agurkeringe, kogte grøntsagsbuketter, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden og du følger efter med grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 12-12.30...
Eftermiddag 15.30: Frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes ofte også stadig eftermiddag og sover stadig en lille powernap..
Aften 18: Tilbydes agurkeringe, kogte grøntsagsbuketter - udgangspunktet jeres aftensmad og du følger efter med grøntsagsmos. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt
Midt nat: Trapper ud af natamning, så han nu begynder at kunne sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05...
Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at han spiser og drikker tilstrækkeligt dagen igennem - og det er en forudsætning for at kunne spise og drikke tilstrækkeligt dagen igennem, at han ikke længere ammes for mange gange om natten... Derfor er det vigtigt, at du forsøger at finde balancen mellem at tilbyde ham skemad, vand af kop og amning i løbet af dagen - og trapper ud af mælken midt nat.
Det er vigtigt, at han tilbydes mange små måltider dagen igennem, og at skemåltiderne ikke er for store. Hvis han spiser så store mængder skemad om dagen, at han ikke drikker mælk nok, så vil han naturligt søge brystet om natten for at få sit mælke/væskebehov tilstrækkeligt dækket. Derfor er det lige nu bedre, at han f.eks. spiser ¾-1 dl. grød eller mos, drikker vand af kop og derefter tilbydes brystet før han skal sove - end at han spiser f.eks. 1.5 dl. skemad og så afviser brystet eller ikke drikker nok. Du skal derfor ikke være bekymret, hvis han nogle gange kun spiser ½ til ¾ dl. det er helt okay - det er bedre med lidt og tit end få og store mængder af gangen :)
Du må gerne variere mellem forskellige grødtyper, så han ikke kun får havregrød, hvis han lige nu har svært ved dette. Du kan give ham f.eks. hirsegrød, boghvedegrød, quinoagrød i variation - evt. tilsætte havregryn, så han gradvist får grød, som har en lidt grovere konsistens. Grød lavet af hirseflager, boghvedeflager og quinoaflager vil naturligt have en "fnugget konsistens" og vil give ham lidt at arbejde med mundmotorisk fremfor grød lavet af forskellige typer mel. Du må også meget gerne give ham øllebrød, det kan vænne ham til rugbrødssmagen :)
Grøntsagsmos bør også varieres, og han må få stort set alle slags grøntsager nu: Kartofler, gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv. Så brug de grøntsager I andre skal have til aften og kog en mos til ham af dette...
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum. Det betyder at hvis du laver en kartoffel-sellerisuppe, hvor selleri udgør en stor del af suppen, så må han gerne få det, men så skal der går ca 14 dage inden han tilbydes noget lignende igen.
Han skal stille og roligt igang med kød og fisk i sin grøntsagsmos, men start med at vænne ham til cremet mos og forskellig smag og tilsæt så ganske lidt kød og fisk hen af vejen, så han gradvist vænnes til, at der kommer lidt mere struktur og bid i mosen.
Du må også genre købe de færdige produkter - det gælder både grød og grøntsagsmos på glas. Det kan være en måde at give ham lidt variation og også give ham mad med forskellig konsistens. De færdiglavede produkter har ofte mindre bid end den hjemmelavede mad, så prøv dig lidt frem. Det vigtigste lige nu er, at han bibeholder sin lyst til at spise og smage på mad :)
Jeg håber, at ovenstående hjælper dig lidt videre og jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner og guides igennem fra de første måneder, igennem familiemaden og til han er 18 måneder gammel. Det nyeste optryk af min bog skulle gerne lande i boghandlerne i morgen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske