Svar: Fortænder - 17 mdr. Kort læbebånd?
23. maj 2005
Alder:
17 mdr.
Kære Rikke
Det er normalt at børn har mellemrum imellem tænderne, så der behøver ikke nødvendigvis at være problemer i dette. Det er dog korrekt at nogle børn får et stort mellemrum mellem tænderne fordi de har et kort læbebånd.
Kort læbebånd kan sammenlignes med at nogle børn også fødes med kort tungebånd. Begge dele kan løses med en lille operation.
Jeg vil foreslå dig at du ringer til børnetandplejen og beder om at få en tid, hvor tandlægen kan se på din datter og vurdere, hvorvidt det er noget, der skal gøres noget ved.
Det er forskelligt hvornår man bliver indkaldt til 1. tandlæge undersøgelse. I nogle kommuner er det når barnet er 1½ år, i andre kommuner først når barnet er ca 3 år. Der er dog ingen problemer i at man som forældre selv henvender sig for at få et godt råd, eller bestille en tid.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske