Brev:
Autisme?
30. september 2018
Alder:
10 mdr.
Autisme?
Kære Helen
Jeg har en bekymring omkring min 10 mdr gamle søn, K.
K. blev født lynhurtigt efter en helt almindelig graviditet, jeg blev sat i gang og han er født 4 uger før termin. Han er mit 3. barn. K. havde kolik de første mange måneder (eller noget andet?) og græd rigtig meget og virkede smerteplaget. De første 3 uger af sit liv åbnede han stort set ikke øjnene. Da han var to måneder var igennem en nødvendig operation som gik godt. Desværre reagerede han voldsomt på medicinsk behandling efterfølgende og fik bl.a. kramper og infektioner. Han blev dog behandlet hurtigt.
I månederne efter operationen var han fortsat dårlig: ked af det, frustreret, smerteplaget (efter min opfattelse) og forvirret. Og han brugte de første mange måneder viklet ind i en dyne fordi han klagede og græd. Han sov altid på min arm, græd ofte i søvne og straks når han vågnede - svær at trøste. Hans øjenkontakt har fra start af været dårlig, noget som sundhedsplejersken har kommenteret på. Hans "sprog" har heller ikke været alderssvarende. Han reagerede aldrig på sit navn og drejede ikke hovedet efter lyd. Ørerne blev tjekket. De fejlede intet. Han kom ind i hospitalsvæsenet og gik til fysioterapeut da han haltede bagud motorisk. Han har altid (fra han var en måned gammel) sovet godt om natten men desværre også sovet alt for meget (op til 18 timer i døgnet samtidig med at han konstant var træt) indtil han var 7 måneder, hvilket også var bekymrende.
Da han blev 7 måneder klarede det endeligt lidt op da han blev behandlet for spændinger i nakke og ryg. I løbet af et par uger fik han det bedre, der kom lidt flere lyde, øjenkontakten blev lidt bedre og han virkede ikke længere smerteplaget.
Men tilbage står jeg nu med en dreng på 10 måneder som fortsat "afviger". Han er ikke en glad dreng, men bliver let frustreret og slår han sig det mindste, reagerer han voldsomt med gråd som er svær at "stoppe" igen. Han reagerer kun nogle gange på sit navn - han hører det oftest og reagerer ved at smile lidt men kigger ikke i retningen. Han vægrer sig nogle gange ved kram og kys og "skubber" os væk med hænderne hvis man forsøger at kysse/kramme ham - ellers forholder han sig passiv. Han holder ikke øjenkontakt i lang tid men har som regel travlt med at "opleve verdenen". Putte vil han ikke, men han kan ligge på gulvet længe og undersøge legetøj uden at være interesseret i mennesker. Han møver sig henover gulvet men kravler ikke og rejser sig heller ikke op.
Han begyndte at sige "da-da-da" osv da han var ca 7 måneder men er holdt op med det igen og siger generelt ikke ret mange forskellige lyde andet end når han giver udtryk for sin frustration. Han har svært ved måltider - rigtig mad virker til at være en "for stor" en sanseoplevelse for ham både mht smag og konsistens og han bliver let ked af det og irritabel. Han nægter at kigge på den der fodrer ham men kigger ud af vinduet eller ned i bordet. Og spiser derfor ikke ret meget almindelig mad.
Han vinker ikke og reagerer ikke når man peger efter ting, og ligner ikke en der forstår hvad det går ud på. Han er generelt meget lidt tydelig i sit kropssprog.
Alt det får mig til at tænke på om han kunne have autisme? Han forstår ikke at indgå i en social "leg" med legetøj, fx. når man giver noget legetøj til ham eller tager det igen, kigger han slet ikke på en, men bliver bare sur over at legetøjet forsvinder - eller han følger legetøjet med øjnene. Er det for tidligt at skulle kunne indgå i en sådan leg, når man er 10 måneder??? Eller burde han kunne finde ud af det på nuværende tidspunkt?
Han kan dog lide at give en high-five, møver sig hen og rækker ud efter benene når han gerne vil op. Han er også meget interesseret i sine søskende og følger dem med øjnene når de laver sjov med ham. Men han imiterer ikke dem eller os forældre. Han er ekstremt motorisk urolig og bliver sværere og sværere at lægge til at sove om aftenen.
Mine to ældste børn var helt anderledes: naturligt glade, tilfredse og meget sociale og snakkende, hvilket jo bare bekymrer mig yderligere.
Kan han have autisme? Hvad tænker du ud fra min beskrivelse? Eller er han bare bagud socialt, fordi han havde en svær start? Og hvad skal jeg gøre? Ser du nogle tegn på autisme?
Han er som sagt i hospitalsvæsenet og ingen er bekymrede for ham her og synes at han udvikler sig rimelig pænt. Men de ser ham jo kun et splitsekund.
Jeg er virkelig ulykkelig og bekymret og forstår ikke hvordan han kan afvige så meget fra vores ældste.
Hilsen
K.´s mor