Svar: Tvillinger vågner tidligt
29. september 2018
Alder:
8 mdr.
Kære Annemette
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
De fleste børn vil, når de er 8 måneder gamle, kunne nøjes med 2 lure dagligt - det er dog helt naturligt, at jeres piger kan have brug for en 3. lur om eftermiddagen, når de starter dagen så tidligt, som de gør - ligesom de naturligt stadig vænner sig til dagplejen og den nye hverdag der, og derfor godt kan være ekstra trætte sidst på dagen og igen have brug for en 3. lur... MEN - der kan godt være en sammehæng mellem, at de sover om eftermiddagen og vågner tidlig morgen. Det handler både om, at der i vores døgnrytme er et dyk og et peak - dag og nat f.eks. kl 16 og 04 - men også om, at det samlet er begrænset, hvor meget de kan sove... :)
Det gennemsnitlige søvnbehov er ca. 14 timer i døgnet, med den alder jeres piger har nu. Du fortæller, at de ofte sover 1-2 timer om formiddagen, 2 timer til middag og 1 time om eftermiddagen - og samlet sover de altså mellem 4-5 timer i løbet af dagen. Det giver plads til ca. 9-10 timers nattesøvn og det passer faktisk med, at de f.eks. sover fra kl 19.30 til 5-5.30... På det tidspunkt, hvor de vågner, så har de samlet fået dækket deres søvnbehov og kan derfor naturligt ikke sove mere...
Da det ikke fungerer for jer at stå så tidligt op, så kan det derfor være nødvendigt at ændre lidt på deres rytme, og jeg vil derfor anbefale, at I forsøger at fjerne dagens 3. lur. Ikke sådan at forstå, at I skal holde dem vågne mod deres vilje, men det vil være rigtig godt, hvis I kan forsøge at flytte lidt på deres dagslure, så de generelt puttes en lille smule senere dagen igennem, for på den måde at kunne springe den 3 lur gradvist over. Igen er det naturligt svært, hvis de står meget tidligt op, men I kan forsøge.
Hjemme kan det gøres ved at give dem et bad mellem formiddagslur og middagslur. Badet aktiverer dem rigtig godt både motorisk og mentalt, det forlænger deres vågenperiode, de kan puttes lidt senere til middagslur og dermed også stå lidt senere op af middagsluren... og på den måde måske komme til at undvære dagens 3. lur.
I dagplejen kan det naturligt være sværere, men dagsplejer kan godt forsøge at flytte lidt på deres puttetidspunkter - blot med ca. 15 minutter af gangen, så de ikke bliver fuldstændig overtrætte og kede af det, og i stedet får svært ved at sove. Det vil sige, at hvis de normalt puttes til formiddagslur kl 8, så må dagplejer gerne forsøge at putte dem 8.15, 8.30, 8.45 indtil de puttes f.eks. omkring kl 9, måske 9.30... Hvis formiddagsluren på den måde gradvist rykkes, så kan middagsluren ofte også rykkes, så den måske ender med at komme til at ligge mellem kl 13.30/14.00 til 15.30/16 og på den måde kan de så helt undvære dagens 3. lur :)
Der er stadig igang med at vænne sig til dagsplejen og den nye hverdag, og de bliver naturligt ekstra trætte på grund af dette - og det kan derfor godt gøre, at deres vågenperiode lige nu ikke er så lange. På den måde vil tiden naturligt også arbejde lidt for jer, og det vil naturligt blive sådan, at de bliver mere og mere vågne og aktive, bruger sig selv mere og mere i de vågne timer og dermed ofte af sig selv, begynder at rykke lidt på deres puttetidspunkter, men hvis det ikke sker, må I gerne forsøge at hjælpe dem lidt på vej med små skridt i hverdagen.
Jeg kan se, at I ikke tilbyder jeres piger en drømmeflaske sen aften - det vil jeg anbefale jer at gøre. Den kan faktisk være med til at sikre, at de ikke vågner kl 05, fordi de egentlig er sultne. Det er bedre at tilbyde dem en flaske sen aften end tidlig morgen kl 05, fordi mælken kl 05 naturligt vil kunne påvirke deres indtag af morgenmad. Mange børn har også glæde af at få en godnatgrød i denne alder, fordi det er med til at mætte dem lidt ekstra til natten, men det behøver I måske ikke tilbyde dem lige nu.... Derudover vil det være rigtig godt, hvis de kan tilbydes grøntsager, kød, fisk.. mere og mere familiemad, stadig mos men også mad i stykker, små hapsere osv.
Jeg kan se, at jeres piger ofte også tilbydes flaske før formiddagsluren, og jeg vil faktisk anbefale jer, at I springer denne over og i stedet tilbyder flaske før middagsluren. Det kan godt tænkes, at flasken får pigerne til at sove tidligere og også sove en længere lur - og netop for at hjælpe dem til en lidt anden rytme, så kan tidspunktet for flasken om dagen spille ind og derfor være en idé at ændre. Jeg vil derfor anbefale, at de i stedet for flasken om formiddagen bliver tilbudt et mellemmåltid her (og ikke når de vågner). Det vil godt kunne betyde, at deres formiddagslur bliver lidt kortere, men det er helt okay, især hvis luren også ligger senere. Når de så i stedet tilbydes flaske før middagsluren, så vil den her være med til at sikre en længere lur - og igen være med til at sikre, at de står senere op fra netop denne lur og på den måde igen kan nøjes med to lidt længere lure dagligt.... Der derpå den måde små ting, som hele tiden kan være med til at ændre lidt på deres rytme og dermed få jeres hverdag til bedre at hænge sammen:)
Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud:
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.45-9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur og skal ikke tilbydes flaske først - mellemmåltidet erstatter flasken.
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Hjemme i weekende kan de komme i bad herefter, frotteres godt med håndklædet osv. så I her arbejder på at forlænge deres vågenperiode lidt...
Flaske og puttes til middagslur ca 13.30-14 ( dagplejen kan det være nødvendigt at rykke deres puttetidspunkt gradvist med ca. 15 minutter af gangen)
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop.
Powernappen springes over - netop fordi middagsluren ligger senere, står de tidligere op af middagsluren må de naturligt have deres 3. lur :)
Aften 18: Grøntsagsmos, udgangspunktet mere og mere familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mos og også hapsere og større stykker som de kan sidde med i hånden og gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20 som nu
Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover herefter til næste morgen, hvordagen så starter med morgengrød :)
Det er meget svært at ændre på en rytme hos så små børn, og nogle gange risikerer man at kæmpe en masse, og så ændrer de hurtigt tilbage igen... Derfor er tiden nødt til også at arbejde lidt for jer, men jeg håber, at ovenstående giver lidt idé om, hvad der sker hos jer og hvordan I kan forsøge at hjælpe pigerne til en rytme, som kan fungere i hverdagen for jer alle :)
Rigtig meget held og lykke - glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske