Svar: Lure i vuggestuen
23. maj 2005
Alder:
10 mdr.
Hej igen
Jeg må indrømme at jeg altid undrer mig, når jeg hører om vuggestuer, hvor børnene kun sover til middag. Jeg kan forstå at de større vuggestuebørn på 1½-2 år sover en lang middagslur, men der må da være små børn i vuggestuen også? Er der ikke andre børn på 6, 8 eller 10 mdr, som fast har behov for en formiddagslur?!
Det er naturligvis en balance at barnet på den ene side skal følge instituionens dagligdag og samtidig skal have lov til at have sin egen rytme. Hvis institutionen har fast aktivitet på programmet kl. 10 om formiddagen, så er det naturligvis synd hvis din datter altid sover på dette tidspunkt; på den anden side, så er det vel begrænset hvor meget hun får ud af det, hvis hun er alt for træt?!
Jeg vil ikke sige at du skal insitere på at din datter skal sove på de tider du ønsker, men det vil da umiddelbart være relevant at I tager en snak med pædagogerne i institutionen omkring jeres datters behov for søvn og hvad de tilbyder og tænker derom. Måske kan de godt se idéen med at 'de små' kører en lidt anden soverytme end de 'store'. At tale om tingene og få lidt forståelse for hinandens situation er jo altid bedre end at hver holder på sit.
Hvis din datter ikke får sovet tilstrækkeligt i institutionen, så vil hun naturligt være ekstra træt om eftermiddagen og en lille lur på ½ time kan godt være nødvendigt. Måske kan du prøve at vurdere fra dag til dag, således at hun nogle dage sover om eftermiddagen og andre dage ikke. Altså ikke gør det til en fast rutine, men til en mulighed.
Det er svært at sætte tid på hvor længe der skal gå imellem hendes lure. For nogle børn vil 3 timer være passende. Det kommer også an på hvad der sker omkring barnet. 3 timer i vuggestue kan være rigeligt, hvor en stille dag hjemme kan der måske gå lidt længere imellem. En tur i svømmehallen på 2 timers vågenhedsperiode kan også slå mange børn omkuld. At være vågen fra kl 14 til 20 for et barn i hendes alder synes jeg umiddelbart også er længe:o)
Prøv at snakke med pædagogerne og hør til deres tanker omkring putning, sovetid, børn alder og skiftende behov. Det ved de jo masser omkring:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske