Svar: Vågner op til 25 gange på en nat
28. september 2018
Alder:
7 mdr.
Kære Camilla
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar :)
Der er ingen tvivl om, at der er flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg kan godt forstå, at du er i tvivl om, hvor du skal begynde...
Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe så fast en dagsrytme som muligt. Nu hvor jeres datter bliver 7 måneder gammel, vil det være passende med 4 flasker i døgnet, 3 skemåltider (hovedmåltider) og 2 mellemmåltider. En fast dagsrytme med nogenlunde faste spisetider, sovetider og aktivitetstider er med til at sikre, at hun er parat til at sove, når du putter hende - og derfor kan falde i søvn inden for 10-15 minutter, ligesom det sikrer, at hun indtager tilstrækkeligt med mad og mælk/væske for at trives og også sove godt.
En dagsplan for en pige i 7 måneders alderen kan se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre
Morgen 07: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke tilbydes flaske først, men skal her lære at sove uden - mellemmåltidet erstatter flasken. Puttes f.eks. i barnevogn her.
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - evt. i barnevogn eller i slyngevugge
Eftermiddag 15: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.
Tilbydes en lille flaske og puttes til en powernap - jeg læser ud af dit brev, at hun starter dagen tidligt, så derfor har hun sandsynligvis behov for en lille ekstra lur her. Evt i slyngevugge...
Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere familiemaden, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåde fra ovnen eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca. kl 19 - puttes i tremmeseng med sin tyngdepose og hvis dette ikke fungerer, så kan slyngevuggen bruges... nærmere beskrivelse længere nede.
Drømmeflasken springes lige nu over, da du fortæller, at hun ofte vågner, når I forsøger at tilbyde den.. I stedet får hun den flaske om eftermiddagen, så hun stadig når op på 4 flasker i døgnet. Hvis hun begynder at vågne sen aften og virke søgende (f.eks. en af de gange, hvor du ofte giver hende en sut - så må hun gerne få flaske her i stedet og så springe flasken om eftermiddagen over:))
Ud over at forsøge at skabe en nogenlunde fast dagsrytme, så er det vigtigt, at jeres datter ikke falder i søvn med flasken i munden. Jeres datter har et søvnassociationsproblem jf. tidligere svar til jer, og det betyder, at hun er blevet uhensigtmæssigt afhængig af sin flaske for at sove. Hun skal som sagt stadig have fire flasker i døgnet, men om formiddagen skal hun nu lære at sove helt uden mælk, og når hun puttes med flasken, så er det vigtigt, at hun slipper flasken, før hun sover.
Det er på samme måde vigtigt, at hun nu falder i søvn der, hvor I ønsker, at hun skal sove. Det vil sige, at hun ikke bør falde i søvn i jeres favn og derefter flyttes over i seng eller barnevogn. Det er vigtigt, at hun når at følge med i, hvor hun rent faktisk puttes. Hvis hun falder i søvn et sted og vågner et andet sted, så er det utrygt for hende og hun vil have svært ved at sove et længere søvnstræk, men vil netop ofte vågne efter 30-40 minutter, græde og først finde ro, når hun f.eks. er tilbage i jeres arme.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan gøre det til en fast rutine, at mindst en af lurene dagligt foregår i barnevognen, så hun vænnes til at sove i denne. Du skriver, at hun sover fint, hvis du går en lille tur med hende, så kan hun ofte falde i søvn i løbet af 5-15 minutter, og det skal du gøre. Du skal ikke være bange for, at du på den måde giver hende dårlige vaner. Lige nu handler det om, at hun skal lære at falde i søvn uden at være i favn, lære at forbinde sin barnevogn med et trygt sted at sove osv.
Du fortæller, at de andre i mødregruppen kan putte deres børn og gå fra dem - og at du øver at din datter skal falde i søvn på denne måde, men at det ofte giver 40 minutters kamp. Jeg synes ikke, det er nogen god idé, at du på den måde kæmper med hende - det er langt at foretrække, hvis hun kan sove ved at du triller hende lidt, og det er okay. Der er naturligt meget stor forskel på at blive puttet i en stillestående barnevogn og i en slyngevugge, som er det hun er vant til - og at trille en tur i barnevognen, er en god mellemvej, netop for at lære at sove i den... Når du skriver "hun skal vel derhen, hvor hun ikke skal køres eller vugges" - så ja, men hun kan det naturligt ikke fra den ene dag til den anden, små skridt af gangen... :)
Med hensyn til sutten, så er det vigtigt, at du ikke giver hende den i munden, når du hjælper hende om natten. Hun vil, med den alder hun har, begynde at bruge sig selv mere og mere både motorisk og mentalt, hun følger rigtig godt med, vil gerne opleve verden og kan få svært ved at koble fra og finde roen, fordi det netop er spændende at opleve... den øgede motoriske udvikling gør, at hun nu formår at flytte på sig, ændre stilling – men hun er endnu ikke i stand til at putte sig tilbage i en rar stilling igen – og derfor vil hun ofte have brug for hjælp til stillingsskift med beroligende hænder, hun har brug for hjælp til at få dynen på igen, fordi hun sparker den af osv....
Når du hjælper hende med dette om natten, er det vigtigt, at du ikke per automatik kommer en sut i munden på hende. Når du konsekvent giver hende sutten i munden her, så udløser du et behov hos hende om, at sutten skal være i munden. Hun lærer, at hun ikke kan sove uden sin sut. Hun lærer, at hver gang hun vågner, så kommer du og giver hende sutten... det kaldes vanebetinget afbrudt søvn...
Hun vil naturligt også drømme meget, og hun kan godt ligge og småklynke i søvne. Hun kan ligge og virrer med hovedet, søge efter mælk eller sut - men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at hun skal have dette. Det er vigtigt, at du ikke nødvendigvis reagerer på alle de lyder hun laver...
Med hensyn til slyngevuggen, så lyder det som en god idé, hvis I kan forsøge at minimere brugen af den lidt og gradvist vænne hende til at sove i både barnevogn og tremmeseng. I må dog godt bruge slyngevuggen, hvis den giver hende ro til at sove og det er den som er årsag til, at hun kan sove så langt et søvnstræk om natten uden mælk... Det kan også nogle gange være sådan, at hun puttes i slyngevuggen om aftenen, men sen aften tilbydes hun så evt. en drømmeflaske og puttes derefter over i tremmesengen, hvor hun så sover resten af natten.. Eller modsat - at hun starter i sin tremmeseng og senere på natten flyttes til slyngevugge...
At komme fra en slyngevugge over i tremmesengen vil ofte være et meget stort skridt for et lille barn. I slyngevuggen vil hun være "beskyttet" og føle sig skærmet fra lys og lyd. Hun vil ligge i sin lille hule og det vil være trygt og dejligt. Tremmesengen er åben, stor og meget utryg ved siden af dette og derfor vil mange børn græde og protestere voldsomt, når man flytter dem fra slyngevuggen over i tremmesengen.
Når I putter hende i slyngevuggen, vil det være rigtig godt, hvis I kan begynde at vugge hende mindre og mindre, så hun vænnes til at kunne overgive sig til søvnen, uden at skulle være i konstant bevægelse. Det kan være en god idé at placere slyngevuggen samme sted som tremmesengen, så omgivelserne er noget hun kender og er tryg ved. Og i takt med at hun lærer at sove uden at være i bevægelse, så kan hun lettere flyttes over i sin tremmeseng. Det vil være rigtig godt at tilbyde hende putteklud evt. koblet sammen med en sut, fordi det kan følge med fra slyngevuggen og over i tremmensengen, ligesom det vil være rigtig godt, hvis du kan bruge de samme beroligende ord, synge den samme godnatsang eller lignende, så alt er genkendeligt og trygt, det er kun "sengen" som er anderledes.
Det lyder voldsomt med både tyngdepose og slyngevugge på en gang. Hun må føle sig meget holdt og må også kunne blive meget varm... Tyngdepose eller sovepose kan dog godt bruges i tremmesengen, fordi det kan være med til at hun ikke oplever sengen så stor og åben, men netop stadig føler sig ekstra puttet. Så prøv om I kan minimere behovet for tyngde i slyngevuggen og netop lade slyngevuggen gøre sit arbejde, hvorefter I trapper mere og mere ud af bevægelsen - og brug så evt. tyngdeposen eller soveposen som en overgang til at sove i tremmeseng, så hun vænnes til dette også.
Put hende i barnevogn mindst en gang dagligt, så hun vænnes til at sove i den. Brug evt. slyngevuggen til de andre dagslure. Put hende som udgangspunkt i tremmesengen om aftenen, men hvis det ikke fungerer, så brug slyngevuggen, hvis det får hende til at sove bedre jf. ovenstående...:)
Med hensyn til eget værelse, så kan det være en god idé at flytte hende til eget værelse, hvis I har tendens til at forstyrre hinanden. Som nævnt, vil hun have mange lyde og være meget motorisk urolig, og det er ikke alle lyde, som du skal reagere på, nogle gange har hun brug for lidt tid til at komme videre i søvnen på egen hånd. Hvis I ligger i samme værelse kan der godt være lidt tendens til, at du reagerer for hurtigt på hende - hvis I sover i hver sit værelse, vil hun måske bedre kunne komme videre i søvnen, fordi der vil gå lidt længere tid, før du reagerer på hende....
Der er også den mulighed, at I vælger at sove sammen i soveværelset - for at vænne hende til at sove i sin tremmeseng, før I flytter hende. I kan tage den ene side af tremmesengen og koble hendes seng til din seng - naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan hun puttes i egen seng, og du kan ligge ved siden af hende, berolige hende med dine hænder, kærtegn, nærhed osv. i løbet af natten. Du behøver ikke stå op, men kan blive liggende i din seng og lade hende mærke dig, og hun lærer at sove i egen seng og også sove uden at skulle vugges. Og når hun kan det, så kan hun flyttes til eget værelse :)
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre :)
Jeg vil også anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn" og "Helens bog om børn og mad". I førstnævnte kan du læse meget mere om søvnassociationsproblemer osv. I min bog om mad finder du dagsplaner, opskrifter og guides igennem måned for måned indtil din datter er 18 måneder gammel :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske