Svar: Søvn og mme om natten
26. september 2018
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg skal lige være sikker på, at jeg forstår dig rigtigt.. Du skriver, at I er gået fra 2 flasker til 1 flaske ved at give mere mad om dagen.. Betyder det, at jeres dreng får én flaske i løbet af dagen, én flaske i løbet af aften/nat eller én flaske i løbet af døgnet? Det er vigtigt, at han tilbydes 3 flasker, med den alder han har nu - og jeg anbefaler, at disse tre flasker ligger før middagslur, aften og sen aften. Ud fra dine angivne tider, så vil det hos jer betyde, at han bør tilbydes flaske kl 12.30 og så kl 18.30-19 og igen kl 01.30... Og han skal således IKKE tilbydes flaske, når han vågner tidlig morgen kl 05.30...
Nogle gange kan man være heldig at tilbyde barnet en drømmeflaske omkring kl 23. Hvis du kan holde dig vågen så længe, så kan du godt forsøge, om du kan få din dreng til at drikke sin natflaske her og derefter så sove et længere søvnstræk. Det vil sige, at i stedet for at han som nu sover fra kl 19-01.30 og dermed sover ca. 6.5 time, så kan han i stedet sove de 6.5 time mellem kl 23 og til 05.30, hvor han så tilbydes grød. Så hans længste søvnperiode ligger efter midnat.. Det har den fordel, at du ikke bliver vækket, når du sover allerbedst :) Det er dog ikke alle børn, som kan finde ud af at tage imod en drømmeflaske sen aften - de trives bedst, hvis de selv kan styre, hvornår de har behov for flasken, og det er derfor naturligvis helt okay, hvis du vælger at give ham flasken først på natten, når han selv viser behov :)
Det er dog helt klart en fordel, hvis han vil tage imod en flaske senest kl 03 og ikke omkring kl 05.30. Jo tættere flasken ligger på morgenen, jo større sandsynlighed er der for, at den vil tage appetitten op for morgengrød. Derfor bør du ikke tilbyde ham flaske kl 05.30, men i stedet starte dagen med grød - og så sikre dig, at han drikker en flaske sen aften eller først på natten :)
Med hensyn til dagpleje og middagslur, så er jeres dreng alt for lille til kun at få en lur dagligt. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de kan nøjes med en lidt længere lur midt på dagen - og derfor er det vigtigt, at I holder fast i, at han stadig skal have to lure dagligt! Her bør I ikke gå på kompromis :)
Jeres dreng har samtidig en tidlig søvnfase, hvilket betyder, at han står tidligt op, sover tidligt hele dagen igennem og går tidligt i seng. Og han kan derfor slet ikke tåle at vente på at blive puttet sammen med de andre og større børn til middag. Han har brug for både sin formiddagslur og sin middagslur - sandsynligvis det næste halve år! Og faktisk har han måske behov for en 3. kort lur i løbet af dagen, netop fordi han står så tidligt op. Han er slet ikke parat til kun en lur... :(
Det skal meget gerne være sådan, at dagplejer kan tilbyde jeres dreng to lure dagligt, når han ikke er ældre, end han er. Det er vigtigere, at han får sin søvn, end at han leger med de andre :) Skal de i legestue eller lignende, så kan han puttes i barnevognen og sove, når de triller af sted til dette. Det kan godt hænge sammen og skabe en god hverdag for både ham og hende :) Dagplejer skulle meget gerne være fleksibel omkring dette behov og naturligt have en hverdag, som sikrer, at de små børn kan sove to lure dagligt.
Dagplejer kan naturligt give ham en flaske, før han puttes til sin middagslur. Det vil hjælpe ham med at finde ro, at han tilbydes flaske, som han kender og er tryg ved, og det vil naturligt også sikre, at I om natten netop kan nøjes med de to flasker aften og sen aften/først på natten :)
Det betyder, at en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider og som kan fungere, når han starter i dagpleje, kunne se således ud:
Morgen 6-6.30: Havregrød, vand af kop.
Afleveres i dagpleje
Puttes til dagens første lur og sover som nu ca. 2-2.5 time
Formiddag 9.30-10: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
Frokost 11-11.30: Rugbrødsdhapsere med forskelligt smørbart pålæg og tilbydes også stadig grøntsagsmos med kød/fisk.
Flaske og puttes til middagslur ca. 12.30, sover som nu ca. 1.5 time
Eftermiddag 14.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos og vand af kop.
Hentes fra dagpleje...
Puttes til dagens 3. lur, som varer ca 45 minutter - vil sandsynligvis stadig have behov for denne, fordi det vil trætte ham ekstra med alt det nye, som sker...
Aften 17: Aftensmad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i hapsede og større stykker, som han kan sidde og gumle på selv, og der skal være mos, som han tilbydes med en ske. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes evt. en godnatgrød ca kl 18.15... får børstet tænder.
Flaske og puttes til natten ca 18.30
Sen aften 23 eller først på natten 01.30: Drømmeflaske
Sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med morgengrød...
Jeg håber, at denne dagsplan hjælper jer lidt videre og jeg ønsker jer en rigtig god start i dagpleje på mandag - det bliver en spændende og ny verden for jer alle tre :)
Rigtig meget held og lykke! God weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske