Svar: Separationsfasen - 8 mdr.
25. september 2018
Alder:
8 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev :)
Det lyder ganske rigtigt som om, at separationsfasen har ramt jer og at en stor del af forklaringen på jeres drengs opvågninger og nattero skyldes dette...
Separationsfasen betyder, at han lige nu øver sig i at separere sig fra jer - både motorisk og mentalt. Og det betyder, at han ofte har ekstra meget brug for at se dig/jer. I oplever det i løbet af dagen, hvor han kan blive meget ked af det, hvis I går på toilettet eller i køkkenet og lader ham være alene i stuen. Han kan bliver rigtig ked af det og lyser op i et stort smil, løfter armen op og signalere "tag mig op", når I vender tilbage. Og det samme ses ofte om aftenen og om natten, hvor han også viser stort behov for at kunne se jer og mærke jer. Han forstår ikke, hvor du går hen, når du går - han føler blot, at du forsvinder fra ham, og så føler han sig alene. Han er stadig så lille, at han ikke kan forholde sig til tid, så han ved ikke om du er væk i 3 minutter, 3 timer eller 3 dage. Derfor bliver han naturligt utryg og ked af det.
Derfor kan det være en god idé at være hos ham, når han skal sove. Sidde hos ham, holde et par beroligende hænder på hans krop, vise sig tilgængelig osv. Så han ser jer og direkte mærker, at I ikke forsvinder - og på samme måde kan nogle børn have glæde af i en periode, at få ekstra nærhed om natten. Derfor kan det nogle gange godt være en løsning at sove sammen, som du selv er inde på...
En bedside crib vil sandsynligvis være for lille til ham med den alder han har nu. Men nogle gange kan man med fordel fjerne tremmerne fra tremmesengen og koble sengen til dobbeltsengen. Man skal naturligvis sikre sig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Det giver mulighed for at han stadig puttes i egen seng, men at du kan ligge ved siden af ham og netop lade ham mærke, at du er der. Og han kan kravle ud af sin seng og putte sig ind til dig om natten, hvis han har behov for det...
Når det så er sagt, så lyder det som om, at I egentlig har fået skabt nogle rigtig gode vaner. Jeres dreng falder i søvn i egen seng og sover som udgangspunkt godt der - og hvis I vælger at tage ham ind i soveværelset nu, så kan det blive svært at få ham tilbage til eget værelse igen. Han er og bliver naturligt mere og mere bevidst. Derfor skal I prøve at finde ud af, hvad der vil fungere bedst for jer alle tre nu og også om 2 måneder... Hvis I kan holde til at skulle hjælpe ham i løbet af natten, kan det være en god idé at holde fast i de gode putteritualer og rutiner, som I allerede har fået skabt :)
Det er vigtigt, at I er opmærksomme på, hvordan han falder i søvn. Det er vigtigt, at han ikke falder i søvn med flaske eller bryst i munden, ligesom det er vigtigt, at du forsøger at undgå amning flere gange om natten. Netop fordi han kan være ekstra tryghedssøgende i denne alder, så kan han naturligt søge brystet ekstra, men det er vigtigt, at han ikke fylder sig med mælk eller får en vane om at have behov for brystet for at sove - for det er rigtig svært at komme væk fra igen. Nærheden skal derfor gives på en anden måde end med bryst :)
Det er på samme måde vigtigt, at I forsøger at undgå at tage ham op, vugge ham, gå rundt med ham osv. men holder fast i at han godt kan falde i søvn liggende og uden for meget bevægelse. Ligesom det er vigtigt, at du passer på ikke at give ham en sut i munden, hver gang han vågner, fordi han så hurtigt kan lærer, at han netop behøver sut i munden for at sove...
Man kan derfor sige, at netop med den alder han har nu, så er det naturligvis nødvendigt, at I giver ham den nærhed, tryghed osv. som han viser behov for, men samtidig skal I forsøge at hjælpe ham med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Det betyder, at han godt kan hjælpes med stillingsskift, en beroligende hånd, få dynen på sig, som han har sparket af, blive hjulpet ned midt i sengen igen, fordi han har skubbet sig ud i et hjørne osv. Det er okay at hjælpe ham på denne måde, fordi han netop i løbet af få måneder udvikler sig mere og mere motorisk og derfor selv vil kunne finde en rar stilling at sove i om natten. I kan således godt hjælpe ham med det, han gradvist selv vil lære, men I skal passe på med at hjælpe ham med ting, som gør ham uhensigtsmæssigt afhængig af jer...
Nogle forældre vælger at tage en madras ind på børneværelset og evt. skiftes til at sove der. Så han om natten stadig kan hjælpes, få nærhed og kontakt, men lærer at blive på sit værelse - og så mor og far trods alt får lidt søvn hver anden nat i denne periode. Det betyder, at han kan blive ammet eller få flaske aften og sen aften, og derefter behøver han ikke yderligere før næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød. De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 mælkemåltider dagligt - før middagslur, aften og sen aften. Og det giver netop mulighed for at far f.eks. tager over om natten...
Er jeres dreng startet i vuggestue? Så skal I naturligvis også medtænke, at det giver ham ekstra mange oplevelser i løbet af dagen, og at det kan være svært for ham at være adskilt fra jer - især nu hvor han går igennem separationsfasen. Det kan derfor godt gøre ham ekstra tryghedssøgende i øjeblikket og også forklare, hvorfor han sover ekstra dårligt. Igen må I forsøge at vurdere, hvad der vil hjælpe ham bedst og hvad der er nødvendigt, for at dagen og nætterne kan hænge sammen for jer alle tre :)
Start i vuggestue betyder desværre også ofte sygdom, forkølelse, mellemørebetændelse osv. Og hvis I oplever, at jeres dreng bliver syg, så skal I naturligvis tage hensyn til dette og igen give ham al den tryghed, han behøver. Det er meget svært at skabe gode søvnvaner under sygdom, og det vigtigste her er, at han føler sig tryg...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske