Svar: Sove i barnevogn - 7 mdr.
22. maj 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Annette
Helt principielt er jeg imod at børn skal græde, da jeg mener at børns gråd er et udtryk for at noget er galt og at man som forældre skal søge at fine årsagen til gråden og hjælpe. Det at barnet fra ganske lille lærer at mor og far er der og hjælper, når man er ked af det, er efter min mening helt essentielt for tilliden og det at barnet så også i årene frem vil komme til mor og far, hvis noget er galt.
Ud fra din beskrivelse, så tænker jeg at der jo egentlig ikke er nogen grund til at 'tvinge' Jaspar til at sove i barnevogn. Danmark er et af de eneste lande, hvor man synes at børn har godt af at sove uden for - det er et fænomen, som man ikke kender andre steder. Støvsugning kan man altså vænne sig til, ihvertfald i andre lande:o)
Jeg tror at Jaspar er i en alder, hvor han rigtig gerne vil oplever og han har alle sine sanser i brug, når I kører i barnevognen. Han vil sidde op og følge med og det skal han have lov til. Alle de indtryk han får, vil sandsynligvis gøre ham træt og derfor vil han måske stille og roligt affinde sig med at blive lagt ned, når først man har kørt et stykke tid.
Jeg vil derfor foreslå at I i takt med at sommeren jo nærmer sig, dagligt kører en tur med barnevognen - en oplevelsestur og så ser om ikke han efterhånden vil kunne acceptere at blive lagt ned og sove videre i vognen.
Indtil da, så put ham indendøre, hvor det er roligt og rart for jer alle.
Der er mange forskellige holdninger til hvorvidt børn skal græde eller ej. I har fået min. Jeg er sikker på at Jaspar vil stoppe med at græde, hvis I lader ham ligge, men han stopper ikke fordi han lærer at han skal sove og I kommer, når han har sovet. Han stopper fordi det ikke nytter noget at græde, fordi han ingen reaktion får, ikke bliver hørt.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske