Svar: At tage afsked
24. september 2018
Alder:
21 mdr.
Kære Theos mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse - og velkommen til :)
Det lyder som om, at det var den helt rigtige beslutning at skifte vuggestue, holde Theo hjemme i en periode og finde et nyt sted - og det lyder som om, at den vuggestue han går i nu er rigtig god, og at de formår at rumme ham, når han bliver ked af det. Jeg synes bestemt ikke, at I skal tage ham ud af vuggestuen, og der er intet i din beskrivelse, som tyder på, at han ikke kan lide sin vuggestue - faktisk tværtimod. Han er glad i løbet af dagen, han spiser rigtig godt, han leger og sover også rigtig godt i vuggestuen. Han lyder tryg og glad for stedet.
Så hvorfor er det så svært for ham at blive afleveret eller sige farvel...? Det handler naturligt om, at han generelt har svært ved afsked, som du skriver, hvilket er helt normalt. Børn vil naturligt i kraft af deres alder og udvikling gå igennem perioder i deres liv, hvor de kan være bange for at blive forladt eller bange for at blive væk fra os osv. Især børn under 2 år vil naturligt i perioder have separationsangst, ligesom de kan blive meget bange, for folk som griner højt eller lignende, og også kan vægre sig mod at sidde på skødet hos andre osv.... :)
Det handler dog også om, at det er meget svært at skifte mellem de to verdener hjemmet og institutionen. Og man taler om at barnet her har et dobbeltsocialiseringsrum - det vil sige der, hvor institutionen og hjemmet mødes. Det er svært at blive afleveret og børn protesterer ofte over at skulle af sted. Det er dejligt at være hjemme hos mor og far, og svært at skulle træde ind i institutionens verden. Når det sker til en trygt og kendt person, så går det naturligvis bedre, så ved barnet bedre hvad der skal ske og glæder sig og føler sig tryg. Og ofte så græder barnet blot lidt, når det bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, så er de ofte glade igen, glade for at være der, være sammen med de andre børn, den anden voksne osv.
Når de så skal hentes, så sker det ofte igen - der kommer en ny protest. Nu var det jo lige så hyggeligt at være der, hvorfor skal man så hjem, hvorfor skal det hyggelige slutte nu... Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af, hvad man skal, både når man bliver afleveret og når man bliver hentet... Det er altså selve den overgang, som er svær for jeres dreng :)
Det bedste I kan gøre er at forsøge at sætte lidt ord på de følelser, som I fornemmer, at han har. Det er vigtigt, at han hører, at I forstår ham. Når han føler sig forstået og mødt, så vil han naturligt også bedre kunne falde til ro. Du kan derfor f.eks. godt sige "jeg kommer også til at savne dig" eller "jeg glæder mig til at se dig igen" eller lignende, ligesom du naturligt skal sætte ord på, hvad han skal lave i løbet af dagen, og også som nu meget gerne forsøge at aflede ham lidt, ligesom du gør i legen med giraffen og sætningen "kom vil du ikke med ud at rutsje...?". Faktisk kan det nogle gange hjælpe at få noget konkret at tage sig til, når man kommer ind af døren :)
Når han spørger "skal du på arbejde?", så er dette sandsynligvis udtryk for, at han har hørt denne sætning mange gange, og ved at det betyder, at der snart kommer en afsked. Han er for lille til at kunne sætte ord på dette, han kan ikke sige "skal vi snart sige farvel?" eller "jeg kommer til at savne dig" eller lignende - men han kan bruge ordet "arbejde" som udtryk for at adskillelse er svært. Igen er det en god idé at sætte ord på, at du glæder dig til at se ham, at han får en rigtig dejlig dag, og at du kommer og henter ham, når han spiser frugt eller lignende.
Nogle børn har glæde af et bindeled mellem hjem og institution. Det kan være en bamse, et lille fotoalbum eller lignende, som medbringes til og fra. Du kan tale med vuggestuen om, hvorvidt han må have dette med og det kan evt. ligge på hans plads. Hvis han giver udtryk for at savne jer, så kan en af de voksne kikke på billederne sammen med ham og bekræfte ham i, at mor og far er der og at I kommer igen, og derefter hjælpe ham videre med dagen. Bamsen kan give ro, tryghed og trøst - måske har han allerede noget med sig hjemmefra, som bruges, når han skal sove til middag og det er rigtig fint :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre. Du kan evt. også have glæde af at læse min bog "Ha en god dag, skat", som jeg har skrevet sammen med Erik Sigsgaard, der er børneforsker.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske