Svar: 3-årig vågner for tidligt, og ofte, med gråd
22. september 2018
Alder:
3 år
Kære fortvivlede forældre
Tak for jeres brev og velkommen til - og tillykke med den lille ny og jeres datters 3års fødselsdag :)
I har fuldstændig ret i, at der er sket meget for jeres datter - det er naturligt svært at blive storesøster og skulle dele mor og far med en anden, det er svært at smide bleen og finde ud af de nye krav og forventninger, som følger med dette. Det er svært at skulle undvære sin middagslur - og nogle gange bliver hun naturligt ekstra træt og dermed er overskuddet ikke så stort - og det påvirker natten...
Det lyder faktisk lidt som om, at hun nogle dage godt kunne have brug for et lille hvil midt på dagen stadigvæk. Især, hvis hun vågner kl 05 om morgenen. Når hun starter dagens så tidligt og ofte starter med gråd og ikke vågner frisk, udhvilet og med overskud, så kan det godt være tegn på, at hun stadig har brug for det afbræk i løbet af dagen, som en lur kan give hende. Hun behøver ikke sove særlig lang tid, bare 45-60 minutter kan nogle gange gøre underværker - hvis hun starter kl 05, så kunne et lille hvil kl ca. 11 være en idé... og så kunne hun efterfølgende komme op og få frokost...
Er hun i børnehave i dagtimerne? Er der mulighed for at hun kan få et lille hvil der? Falder hun nogle gange i søvn i bilen på vej hjem? Eller falder hun lidt hen, på sofaen om eftermiddagen? Hvis hun har tendens til at powernappe sidst på dagen, så er det ofte tegn på, at hun skulle have haft en lille lur midt på dagen - og så kan det også forklare, hvorfor hun vågner kl 05. Søvn der ligger om eftermiddagen vil "æde" af nattesøvnen, nogle gange gøre det sværere for hende at komme i seng, nogle gange gøre at hun får en vågenperiode midt nat, og nogle gange gøre, at hun vågner meget tidligt....
Som I selv er inde på, så er en mulighed også, at hun vågner på grund af drømme og måske begyndende mareridt. Når man har mareridt, så er der tale om drømme, der opstår under REM-søvn og efterfølges af vågenhed. Mareridt opstår ofte hos børn i 3-5 års alderen, og det passer med jeres datters alder nu...
Samtidig vil børn med mareridt ofte have dette hen mod morgenstunden, og et barn som har mareridt, vil ofte vågne op, kalde på mor og far, og når man kommer ind til barnet, så vil barnet søge trøst, det vil gerne holdes om, beroliges... Nogle gange er det nok at tage barnet på skødet, sidde lidt med det, evt. give det lidt at drikke, og barnet falder atter til ro, andre gange har barnets drøm været så voldsom, at barnet har brug for at komme ind og sove videre sammen med mor og far i soveværelset, hvor det føler sig helt tryg - eller som hos jer få lov til at sove sammen med far på en madras på gulvet i børneværelset eller hvordan I nu har indrettet jer helt præcist :)
Det er rigtig godt, at I er opmærksomme på, hvad hun ser i TV, hvad I taler om hen over middagsbordet osv. Men hun kan også få mareridt over pludselig at skulle dele mor og far med en lille ny - hun kan drømme om, at I bliver væk fra hende eller ikke vil hende eller drømme om, at der skal ske jer, hende eller lillebror noget slemt.
Hun kan også have mareridt over ting som sker i hverdagen - større børn som ikke vil lege med hende, som skubber og afviser hende osv. som kan gøre hverdagen svær. Hun kan have mareridt fordi hun stilles overfor mange nye krav på en gang - og det er svært for hende at håndtere... Drømme er en bearbejdelse af dagens oplevelser, og lige nu er det helt naturligt, at hun kan drømme ekstra meget.
Det er også helt naturligt, at hun ikke kan sætte ord på sine drømme og alle sine tanker, når hun ikke er ældre, end hun er, men det er rigtig godt, at I forsøger at være der, hjælper hende til at finde roen, lader hende mærke, at I er der for hende osv. stadig væk, så selvom verden lige nu kan virke stor og uoverskuelig, så er mor og far den faste trygge base - og det lyder som om, at I er meget opmærksomme på dette :)
Det kan nogle gange være en god idé at læse bøger om drømme og mareridt, så hun hører om andre, der oplever lidt det samme. Det kan gøre det lettere at håndtere, når man får en oplevelse af, at det ikke kun er en selv. Det kan også nogle gange hjælpe med til at sætte lidt ord på de tanker, hun gør sig.
Der findes flere bøger, som behandler emnet og som er skrevet for børn i alderen 3-5 år. I skal her naturligvis overveje, hvad I læser, og hvorvidt hun kan blive mere skræmt, når hun trods alt ikke er ældre end hun er. Hvis hun ikke drømmer om spøgelser, så kan det naturligt være svært at forstå en bog, som handler om dette - og dermed kan det måske skræmme mere end det gavner. En tur på biblioteket kunne være en god idé - I kan søge på bøger, der handler om mareridt, men også bøger der handler om drømme, for på den måde at hjælpe hende til at skelne drømme og virkelighed:)
I må også meget gerne i hverdagen tale med hende om forskellen på dette, så når I ser noget sammen med hende eller læser historier, så sætte ord på, hvad der kan ske, og hvad der blot er fantasi, film og historier...
Nogle gange kan det også hjælp at tale dagen igennem med hende, få sat ord på nogle af de oplevelser hun har haft - både de svære og de sjove, for på den måde at få noget af det bearbejdet, før hun skal sove :) Hun vil sikkert elske at høre historier om sig selv, og det kan være en god måde at få sat lidt ord på hverdagen f.eks. "der var engang en pige der hed... hun boede sammen med sin mor, sin far og sin lillebror i ... Om dagen var hun i børnehave. Her legede hun med sin bedste ven, som hed..." osv. Og på den måde kan I nogle gange komme lidt omkring de svære ting og de sjove ting - hvis I har lidt fornemmelse af, hvad der er sket i børnehaven netop den dag...
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Glæder mig til at følge jeres familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske