Svar: Spisning ved far
21. september 2018
Alder:
5 mdr.
Kære N og A
Tak for jeres brev :)
Det lyder som om, at jeres dreng lige nu forbinder det at få flaske og at spise med mor, og det er derfor rigtig fint, hvis mor fortsat tilbyder jeres dreng flaske, så han netop får sin mælk, falder til ro og kan puttes til en dejlig lur.
Det er dog samtidig rigtig vigtigt, at far stadig leger, skifter ble, lader jeres dreng putte i sine arme osv. så far på den måde stadig er aktiv omkring jeres søn, og så de begge mærker glæden ved hinanden. Jo mere far kan gøre af alt det, som ikke handler om at give mælk, jo mere vil far naturligt kunne træde til og give flasken, hvis mor en dag ikke er hjemme :)
Det bånd der knytter far og barn - er alt mulig andet end mælk. Tænk på børn der ammes og som naturligt kun kan få mælk af deres mor - de får stadig et tæt bånd til deres far, netop fordi far kan alt andet. Så det er super dejligt, at far bader, leger, giver skemad osv. Bliv endelig ved med det, og det er vigtigt, at far ikke føler sig utilstrækkelig men fornemmer, at han kan og at jeres dreng er knyttet til ham. Det er der ikke tvivl om, at han er, som I beskriver det :)
Hvis far vil forsøge med flasken en gang imellem, så kan det nogle gange hjælpe at have en klud, som dufter af mor. Hvis mor bruger den samme klud, når du giver flaske, så er der genkendelighed er og samtidig dufter kluden lidt af dig.
Det kan også hjælpe at forsøge med en anden flaskestilling. Ligesom man kan amme i forskellige stillinger, så kan man også give flaske på forskellig måde, og det kan nogle gange være en god idé, at far giver flasken på en anden måde en mor gør det - fordi det måske ikke er så meget flasken, men måden mor gør det på, som han så netop forbinder med mor. Så far kan prøve at sætte sig med jeres dreng på en anden måde... I min bog "Helens bog om amning og flaske" kan I se eksempler på flaskestillinger :)
Det kan også være et forsøg værd, at far tilbyder flasken direkte i sengen eller barnevognen, når jeres dreng skal sove - så jeres dreng kommer helt væk fra favnen. Det er en af fordelene ved at give flaske, at man nogle gange kan tilbyde den der, hvor barnet skal sove og på den måde undgå skiftet fra favn og ned i seng, som nogle børn protesterer mod - jf. tidligere svar til jer om, hvordan I gør dette :)
Men lige nu lyder det som om, at far skal finde roen i at han kan alt andet end at give flaske, og jeres dreng smiler, leger og griner med far - der er ingen tvivl om, at jeres dreng er glad for sin far :)
Jeg vil anbefale far at læse min bog "Helens bog til far"... :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske