Svar: Søskende - udfordringer med søvn
20. september 2018
Alder:
23 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen tilbage - dejligt at høre, at I har fået en lillesøster :)
Tak for din fine beskrivelse om din baggrund, og alle de tanker du naturligt gør dig - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er svært at ændre på rutinerne lige nu, hvor storesøster faktisk for første gang er begyndt at kunne falde i søvn selv. Det er som udgangspunkt vigtigt at holde fast i det, som fungerer. Du har også helt ret i, at hendes anfald af natteskræk naturligt kan påvirke lillesøster, som måske vil vågne og blive ked af det - og derfor få svært ved at sove videre om natten, og så har I pludselig to piger, som har brug for jeres hjælp på samme tid...
Når det så er sagt, så tænker jeg også, at der kan være nogle fordele ved at flytte pigerne sammen, så de deler værelse om natten:
Det kan for det første være med til at give dem begge lidt ekstra tryghed, at de ikke ligger alene, at de netop har hinanden. Begge piger lyder til at være meget tryghedssøgende og her er det en fordel, hvis de kan give tryghed til hinanden:)
Dertil kommer, at storesøster har en alder, hvor børn ofte går meget op i retfærdighed. Hun vil højst sandsynligt ikke bryde sig særlig meget om, at hun skal flyttes ud af soveværelset, det er ikke rart for hende, hvis hun skal sove for sig selv, og I voksne sover sammen. Det er derfor mest fair, hvis børnene sover sammen, og de voksne sover sammen - og den forklaring vil hun måske godt kunne acceptere...
Måske kan det, at pigerne sover sammen, også hjælpe dem begge til at finde ro og vise hensyn om natten... Så når storesøster vågner og skal ud at tisse, så kan I bede hende om at være stille og ikke vække lillesøster... og når lillesøster vågner, så kan I sætte ord på, at det er sovetid, og at storesøster sover, lillesøster kan se det og hun kan spejle sig i dette...
Og så tænker jeg også, at det kan være en god løsning i forhold til at lære pigerne at falde i søvn selv, og uden at du behøver sidde hos dem i længere tid om aftenen, samtidig med at de kan blive puttet samtidig.
At de falder i søvn i hver deres seng, og uden at du sidder der, til de sover, kan godt være med til at hjælpe dem til at sove bedre og mere sammenhængende og uden behov for mor om natten...
Og jeg vil faktisk anbefale dig, at du bruger det jeg kalder for strygetøj-metoden.
Det går ud på, at du starter med at gøre dem klar til natten f.eks. med et bad, et efterfølgende godnatmåltid, få børstet tænder og derefter blive puttet. Du kan evt. placere deres senge sådan, at du kan sidde mellem sengene, så de begge kan se dig. Og her kan du så læse en historie højt, hvor du læser, viser dem billeder hver især, læser videre, viser næste billede, læser igen - men hvor de ligger stille i deres seng og lytter til historien. Selvom de er forskellige alder, kan de begge have glæde af 1-2 bøger, hvor de ligger og lytter til din stemme og lader roen komme over sig. De kan evt også vælge en lille bog eller kort historie hver - igen er der måske noget retfærdighed her, som storesøster vil synes om :)
Og så er det tid til, at du f.eks. stiller dig og stryger tøj, eller lægger tøj sammen... Du skal stå på værelset eller lige ved døren. Det er vigtigt, at de ikke behøver rejse sig for at se, om du er der, men kan se dig fra deres senge. Når du står og stryger eller lægger tøj sammen, så kan de se, at du har noget kedeligt at lave. Du sender på den måde signaler om, at når de skal sove, så sker der ikke noget spændende, der er ikke noget, de går glip af. Du skal ikke tage alt tøjet med ind på værelset med det samme, men udnytte situationen til at hente noget nyt tøj en gang imellem og dermed gå kortvarigt fra dem. Du kan f.eks. sige "jeg henter lige en skjorte, så kommer jeg igen", og så gør du det og vender tilbage. På den måde vænnes de til, at du sagtens kan gå, at du ikke forsvinder med stadig er der, at du vender tilbage, så de trygt kan blive liggende i deres seng.
Du må også meget gerne småsnakke med dem, når de ligger i sengen og skal falde i søvn. De kan kalde på dig "mooarr?" og du kan svare "ja, jeg er lige her" eller lignende. Ligesom du kan sætte ord på, hvad du forventer "læg dig ned, skat, læg dig ned" eller lignende, så de hører, at det er sådan det er nu. Det er en fordel, hvis de selv lægger sig fremfor, hvis de rejser sig, står ud af sengen osv. og søger dig. De skal netop helst ikke føle behov for at søge dig, men finde ud af, at de roligt kan blive i sengen. Det kan også være at storesøster siger "jeg kan ikke sove...!" og så kan du svare "det er helt okay, du kan bare ligge og slappe af, jeg står lige her og stryger", så hun ikke føler et pres om, at hun skal falde i søvn lige der, hun skal blot finde ro, du er der, og passer på hende.
Og stille og roligt efter mange aftener på denne måde kan du så begynde at gå væk fra dem i længere tid og her f.eks. sige "jeg går lige ud og tømmer opvaskemaskinen, så kommer jeg tilbage" - de ved, at du kommer igen, for det har de oplevet mange gange, og de kan høre, at der er tallerkener, bestik, glas osv. der klirrer. De ved at der ikke sker noget spændende, og de kan derfor trygt lægge sig til at sove.
Det er rigtig godt, at I forældre hjælper hinanden, og det lyder som om, at far er god til at sende signaler om, at nu er det sovetid - derfor er det rigtig godt, hvis I fortsat hjælper hinanden med at få kørt rutinerne ind. Og ja - det kan nogle gange være en god idé, at du f.eks. putter og så kommer far ind, fordi der så kommer en anden ro på. I må på den måde gerne skiftes lidt - ligesom I f.eks. også kan skiftes til at være den som læser godnathistorie osv.
Hvis far har lettest ved at putte dem, så kan du gøre noget af alt det, som leder op til putning f.eks. hjælpe dem med badet, få nattøj på, give dem et godnatmåltid, børste deres tænder osv. og putte dem i seng - og derefter tager far så sover. Hvis far en aften ikke er hjemme, så bliver det lettere for dig også at putte dem, fordi de så er vant til denne rutine.
Jeg tænker, at det vil være et forsøg værd hos jer og håber, at I kan bruge dette lidt videre:) Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske