Svar: Søvn og putteritualer 5 mdr gammel
21. maj 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
Ud fra din beskrivelse så lyder det som om at din datter har behov for at få noget at spise, altså at I skal til at begynde med noget skemad. Netop det at hun begynder at sætte ammehyppigheden/amningen om natten op og ikke længere kan 'sove igennem' er tegn på at man skal begynde med skemad.
Det vil derfor være en rigtig god idé at du starter med f.eks. lidt risgrød 1 gang dagligt. I begyndelsen kun få skefulde, men i løbet af et par dage kan du øge hende til ½ dl og hvis det går fint, så kan du evt. prøve at give hende lidt 2 gange dagligt, for at se om det kan mætte hende, så hun sover bedre.
Amningen om dagen skal du bibeholde således at du tilbyder skemad og efterfølgende giver bryst som du plejer. Skemaden gives altså som noget ekstra.
Med hensyn til hvad tid hun skal puttes, så kan jeg ikke sætte et bestemt tidspunkt for dette. For mange børn er det passende at blive puttet kl. 20, for andre vil det være før og for atter andre er det senere. Hvis du lader hende sove kl 17-17.30, så er det måske for tidligt at blive puttet kl 20 hvorfor du godt kan prøve at vente til lidt senere.
Dertil kommer også at du skal passe på ikke at gøre det til en vane at underholde hende, når hun bliver puttet. Som du beskriver det, så lyder det som om at din datter forventer at du pjatter, leger lidt og pludrer lidt, når hun er blevet puttet. Jeg synes derfor du skal prøve at putte hende og så gå. Hvis hun bliver ked af det, så skal du naturligvis gå ind til hende, men prøv at putte hende igen, berolige, (evt. amme) og så gå igen. Du skal ikke blive siddende.
At hun selv ligger og pludrer og bevæger sig rundt er helt i orden. Det er kun hvis hun er ked af det, at hun har brug for at du kommer, eller må hun gerne ligge lidt selv.
Prøv også at lade far komme lidt mere til igen. Det skyldes formentlig amningen, at det nu atter er dig, men far kan også putte. Jeg tror dog at det hele vil ændre sig i takt med at jeres lille pige får noget skemad foruden amningen, så kan hun roligere finde sig til rette og far kan bruges.
Tiden vil bestemt arbejde for jer. Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske