Brev:
Søvn og putteritualer 5 mdr gammel
21. maj 2005
Alder:
5 mdr.
Søvn og putteritualer 5 mdr gammel
Kære Helen,
Min datter på 5 mdr. har gennem de sidste par måneder været nem at lægge i seng om aftenen, men de sidste 2 uger tager det efterhånden længere og længere tid at putte hende, og der bliver mere og mere gråd.
Vi starter putteritualet kl. 19.30 ved puslebordet - nattøj - derefter amning, putning i sengen med dynen og så en godnat sang. Førhen tog det en 10-15 min for hende at falde i søvn. Hun ligger og leger lidt med sin bamse, kaster hovedet frem og tilbage til begge sider, klynker lidt, skal have stoppet sutten i munden nogle gange og falder så i søvn.
Vi laver stadig samme putteritual kl. 19.30, da det virker som om, at hun er træt på dette tidspunkt. Men når hun kommer i seng, bliver hun ved med at lege med både bamse, dyne, sengekant, lagen - alt hvad hun kan komme i nærheden af. Om dagen er hun meget aktiv!, og benene fortsætter med at spjætte under dynen, når hun er i sengen. Efter op til 1/2 times leg, bliver hun sur og begynder at græde og bliver hysterisk. Jeg bliver til sidst nødt til at tage hende op for at amme hende igen, så hun falder i søvn hos mig. Nogle aftener bliver jeg nødt til at gøre det 3 gange, før hun endelig sover. Det ender med, at der går 1 1/2 før hun falder i søvn! Pga. hendes høje aktivitetsniveau, virker det som om hun ofte bliver overstimuleret, og dermed er overtræt. Jeg er således begyndt at lægge hende i barnevogn kl. 17 til en lille aftenlur på 1/2 time.
Jeg er ved at være godt træt og føler mig tappet for energi pga. amningen. Førhen var det far, som kunne putte hende plus, at hun også nu vågner 2 gange om natten hvor hun er sulten - førhen sov hun igennem fra kl. 23-5, fik en tår og sov videre til kl. 7.
Ang. mad ammer jeg hende 100%. Hun er blevet meget ukoncentreret omkring måltiderne og finder ikke min bryster særlig interessante. Jeg har dog lige været til læge, hvor hun havde taget 750 gram på over en måned. Det var lægen tilfreds med.
Mine spørgsmål til dig er flg.:
- Kan hun have svært ved at sove om aftenen, da hun ikke har spist nok i løbet af dagen? Synes du, at jeg skal begynde på grød nu? Burde hun ikke stadig kunne sove igennem om natten?
- Er det alt for tidligt at putte en 5 mdr. gammel baby kl. 20? (Hun sover udmærket i løbet af dagen)
- Kan du give mig nogle gode råd om andre "putte-ritualer", som måske kan hjælpe min datter med at falde mere "smerte-frit" i søvn.
På forhånd tak for hjælpen,
Kærlig hilsen Rikke