Svar: 5 måneder og bøvler med søvn om dagen
20. september 2018
Alder:
5 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Jeg kan naturligvis ikke udelukke, at jeres dreng vågner og græder, som han gør, fordi han har ondt - det kan være ondt i ørerne, det kan være hans refluks som driller, og det kan være tandfrembrud, som begynder at genere... Hvis du har en oplevelse af, at han har ondt, kan det derfor være en god idé at få ham tjekket af lægen. I kan også tale med lægen om, hvorvidt der skal ændres på mængden af hans refluksbehandling :)
Især øreproblemer kan godt give de symptomer I nævner, at han puttes og falder i søvn, men når han så har sovet lidt, så vågner han og skriger - når han har ligget ned lidt, så stiger trykket i øret og dermed opstår smerte, hvis han har væske i mellemøret. Når I så tager ham op, så letter trykket i øret og smerten holder op, hvorefter han så kan sove igen, indtil problemet gentager sig...
Det kan dog også sagtens skyldes, at han vågner direkte op fra den dybe søvn. Der er der nogle børn som gør i en periode, og de falder netop til ro, når man så tager dem op, vugger dem lidt, giver dem lidt mælk eller lignende og kommer på den måde så videre i søvnen igen - når de vågner af den dybe søvn, så har de netop brug for hjælp til at sove videre og har ikke fået søvn nok. Hvis det er problemet, så vokser han fra det igen:)
Er han begyndt med skemad? Måske er han ved at nå en alder nu, hvor han har brug for en lidt ny rytme, og her vil skemaden ofte hjælpe lidt på vej. Det kan samtidig også hjælpe på hans refluks, at han begynder at få lidt faste føde ned i maven, og det kan derfor være med til at give en lidt anden søvn, hvis hans udfordringer skyldes dette...
Han er ved at være så gammel nu, at han begynder at have brug for ekstra aktive vågne perioder og så perioder, hvor han hjælpes til at koble fra, finde roen og falde i søvn. Og måske er det tid til at I forsøger med en lidt ny dagsrytme. Mit forslag til en ny dagsplan, lavet lidt ud fra de tider, som I tidligere har sendt mig, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Vågner, starter dagen med bleskift, hygge osv.
Sen morgen 8-8.30: Flaske og puttes til dagens første lur
Vågner, er aktiv, pludrer, leger osv.
Frokost 10.30-11: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Vågner og er igen aktiv, bruger sig selv motorisk og mentalt
Eftermiddag 15.30-16: Flaske og puttes til dagens 3. lur
Aften 17.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop. Dette måltid tilbydes først, når grøden i løbet af dagen fungerer
Flaske og puttes til natten ca kl 19
Sen aften eller først på natten 22-01: Drømmeflaske
Med hensyn til fif omkring hans opvågninger, så er det rigtig godt, at I nu bruger hans voksipose, når han skal sove. Den kan give ham følelsen af at være holdt og det hjælper ham højst sandsynligt med skiftet fra favn og ned i barnevogn. Det er også rigtig godt, hvis han lige når at følge med i, hvor han puttes. Han skal ikke være vågen, men dog nå at registrere, at han ikke længere er i jeres favn :) Og så er det meget fint, hvis I kan trille vognen lidt og på den måde lulle ham til ro, hvor han ligger - og så vidt muligt forsøge at hjælpe ham videre der og dermed ikke tage ham op og gå rundt med ham. Han bliver naturligt mere og mere bevidst, og det vil være godt for jer alle tre fremadrettet, hvis han kan sove uden at skulle være i mors og fars favn hver gang :)
Nogle gange kan det også være en god idé, hvis I kan lægge jer med ham midt på dagen og dermed bruge dobbeltsengen. Det giver mulighed for at give ham ekstra nærhed og tæt fysisk kontakt, men uden at han er i favn og uden at han skal vugges og gås med. Han lærer altså at falde i søvn og være i søvnen imens han ligger stille, og viser han tendens til at ville vågne op, kan I lægge en beroligende hånd på ham. Evt. samle hans hænder på hans brystkasse, så I på den måde fysisk hjælper ham med at holde sammen på sig selv. Og hvis I sikrer jer, at han ikke kan trille ned af sengen og komme til skade, så kan I naturligt trække jer væk, når han sover godt og udnytte tiden til at få lavet lidt praktisk :)
I må gerne variere lidt, så han nogle gange puttes i sin barnevogn og i derfor holder fast i rutinerne, vanen og genkendeligheden med at være i den - og andre gange lægger jer med ham, for at vænne ham til at sove liggende ved siden af jer og uden bevægelse. Men brug gerne samme kærtegn, beroligende ord osv. så der stadig er genkendelighed.
Der sker udviklingsmæssigt meget med ham nu. Han begynder at bruge sig selv mere og mere motorisk, triller mere, drejer om sin egen akse, holder sit hoved og kan kikke sig mere og mere omkring og bliver derfor mere og mere opmærksom på, hvad der sker omkring jer. Og han er mentalt langt mere bevidst nu - han fornemmer tydeligt, om I er hjemme eller ude, om det er mor, far eller f.eks. en bedsteforælder der holder ham osv. Og det kan han godt reagere på. Både ved at have svært ved at overgive sig til søvnen og også ved at kunne drømme ekstra meget, ligesom børn i denne alder nogle gange viser behov for ekstra fysisk kontakt og nærhed, fordi verden virker større og de oplever det hele langt mere bevidst end tidligere.
Derfor skal I forsøge at finde balancen mellem at være der for ham, berolige og betrygge og samtidig holde fast i de gode vaner og rutiner, som I er igang med at skabe for ham:)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske