Svar: Toårig smider med maden og skubber den væk
Kære Jarls mor og far
Tak for jeres brev, dejligt at høre fra jer igen - velkommen tilbage :)
Jeres dreng er nu blevet 2 år, og det betyder, at der sker rigtig meget med ham udviklingsmæssigt - både fysisk og mentalt. Og mange forældre oplever især 2 års alderen som en lidt svær alder. Jeres dreng er rigtig godt igang med at udforske verden. Han vil finde ud af, hvordan verden fungerer, hvordan ting hænger sammen, og ha vil derfor naturligt nogle gange afprøve grænser - samtidig er han dog meget følsom i denne alder og har rigtig meget brug for at bløde set, mødt og anerkendt, som det lille barn han jo stadig er :)
Man taler om at 2 årige er igang med at udvikle deres selvbillede, hvilket betyder, at han nu og de næste mange måneder frem vil forsøge at finde ud af, hvem han selv er, og hvordan han påvirker andre. Og et led i dette vil ofte være at sige "Nej" eller han kan f.eks. begynde at sige "MIN!", "Min, min, min" - også om ting, som ikke er hans.
Han har rigtig meget brug for ros, når han gør noget rigtigt. Det gør ham glad og stolt, når han mærker, at I tror på ham, tror på at han kan og at I synes godt om det han gør - og han bliver rigtigt ked af det, hvis han mærker, at I vil noget andet end ham eller hvis I irettesætter ham eller stopper ham i noget, som han gerne vil. Han vil naturligt med den alder han har nu kunne føle skam, hvis han får at vide, at han gør noget forkert. Derfor er han særligt sårbar overfor, hvordan I reagerer på det han siger og det han gør.
Men - når det så er sagt, så er det vigtigt, at han ikke "bare for lov", men at I har visse regler - og I skal sige fra, når han gør noget, som han ikke må f.eks. når han smider med maden eller med vilje vælter glasset, så vand og mælk ryger på gulvet. I skal naturligt lære ham, hvordan man spiser og hvad der er acceptabelt og hvad der ikke er - det er vigtigt for at I kan invitere gæster og også tage ham med ud og spise hos andre, at han nu lærer, hvordan man sidder ved bordet :)
Det er vigtigt, at der er sammenhæng mellem det I siger, og det I gør. Det betyder, at hvis I siger "nej!", så skal I signalere nej med jeres blik, jeres mimik, i jeres handlinger. Han kan godt mærke, hvis I nogle gange synes, at han er lidt for meget filur og at det han finder på derfor måske er lidt sjovt. Han må ikke tvivle på, at I mener det I siger.
Det betyder ikke, at I skal skælde ud, råbe af ham eller lignende. I kan starte med at fortælle ham, hvad I gerne vil have "ind i munden skat, ind i munden" eller "må jeg smage?", "vil du smage min mad?" osv. så fokus bliver på det at spise og ikke på at lege. Og hvis dette ikke hjælper, så vil det ofte være en god idé, hvis I - når I siger nej - lader en handling følge med. Det betyder f.eks. at når det kommer til at sidde ved spisebordet, så kan en handling være at flytte tallerkenen, når han leger med maden eller det kan være at måltidet skal afsluttes, så han får lov til at komme ned og væk fra bordet. Hvis han så efterfølgende kommer og giver udtryk for, at han er sulten, så må han gerne sætte sig til bordet og få mad igen...
Det er samtidig vigtigt, at anerkende hans lyst til at undersøge og udforske, og det betyder, at hvis han synes det er spændende at lege med maden, så kan det være en god idé at stimulere hans sanser udenfor middagsbordet. Hvis han fascineres af vand, mælk i koppen, gerne putter maden op i glasset, vælter glasset osv. så vandet løber ud over bordet, så er det en rigtig god idé at lade ham lege med vand. Han skal have små skåle, kaner, bøtter som han kan lege med i sit badekar og i haven.
Hvis han fascineres af lyd, gerne vil sidde og banke skeen ned i bordet, vælter sin tallerken, smider tallerkenen på gulvet osv. med et ordentligt brag, så skal I anerkende hans lyst til at lave lyd. Giv ham et hammerbræt, som han kan slå på, en xylofon, en tromme - så han får stimuleret lysten til at lave lyd - men uden for middagsbordet.
Hvis han synes det er spændende at sidde med maden i hænderne, smatter den ud mellem fingrene, tygger på maden og tager den ud af munden for at studere den. Hvis han kører fedtede fingre rundt i håret, på tøjet osv. så skal I her anerkende hans lyst til at mærke og føle... Her kan I f.eks. lade ham være med til at bage boller og give ham bolledej i hånden, som han kan sidde med, ...
... eller I kan give ham fingermaling eller lignende, som I sammen med ham kan lave billeder med...
Jo mere I kan anerkende hans lyst til at lege, mærke, føle, fornemme, udenfor middagsbordet - jo større sandsynlighed er der for, at han vil kunne koncentrere sig om at spise, når han sidder ved middagsbordet :)
Derudover er det vigtigt, at I nu fjerner bøjlen på hans stol og lader ham selv kravle op og sætte sig parat, når det er tid til at spise. Det vil være rigtig rart for ham, hvis han selv kan deltage på denne måde og øge hans lyst til at sidde der. I må også meget gerne give ham en lille kande, som I kan hælde vand i og hjælpe ham med selv at hælde vand op i sit glas, når han er tørstig. Ligesom han gerne må hjælpe til med at dække bord, bære en tallerken, et glas, bestik osv. en af gangen hen til bordet. Det vil både gøre ham opmærksom på, at det er spisetid og forberede ham på, hvad der skal ske - og samtidig giver det ham en følelse af at kunne nogle ting selv, en følelse af medbestemmelse og også en følelse af at hjælpe jer, gøre noget, som I bliver glade for :)
Det er vigtigt med nogenlunde faste spisetider og han skal tilbydes mange små måltider hele dagen igennem. Når I har faste spisetider, så begynder hans indre ur at fornemme sult, når han sættes ved bordet, og det er en forudsætning for at maden spises, at han faktisk er sulten. I skal derfor også overveje, hvad I giver ham af mellemmåltider og snacks i løbet af dagen - det er vigtigt, at han ikke får for meget tørret frugt, saft og andre søde fødevarer, som kan hæve hans blodsukker og give en falsk mæthedsfornemmelse, så han faktisk ikke føler sig sulten, når den rigtige mad bliver serveret.
Og ja - så skal han væk fra sutteflasken. Han kan i stedet blive tilbudt et godnatmåltid og en kop mælk, få børstet tænder og blive puttet med godnathistorie og sang...
En dagsplan kan f.eks. se således ud:
Morgen: Havregrød, havregrød med lidt sukker og mælk, vand af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg og må også meget gerne få varm mad til frokost. Frokosten bør bestå af kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... Vand af kop.
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Sover middagslur
Eftermiddag: En portion surmælksprodukt med lidt revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, vand af kop. Måske vil han have glæde af en meget fintrevet gulerodssalat med lidt revne æbler eller lignede - det er sundt og har samtidig en naturlig sødme...
Lad ham tage del i madlavningen og lad ham smage lidt af f.eks. de grøntsager, som I skal spise om aftenen - hvis han har spist lidt imens maden gøres klar, så gør det ikke så meget, hvis han ikke spiser så mange grøntsager ved middagsbordet, og der glider mere kød og pasta ned her... :)
Aften: Almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Det kan være lasagne (oksekød, lakselasagne, grøntsagslasagne), frikadeller (kød eller fiskedeller), farsbrød, pasta med kødsovs, boller i karry, madpandekager, piroger, gryderetter med kartoffelmos eller ris, retter med kylling, fiskefilet, laks... Der må gerne være mad i stykker, som han selv spiser med ske og gaffel, men han kan stadig godt have glæde af, at I f.eks. moser kartoflerne med lidt sovs, så han bagefter kan spise dem med gaffel.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme efter behov.
Tilbydes et godnatmåltid. Det kan være rester fra aftensmaden f.eks. en koldfrikadelle og en klapsammenrugbrød, det kan også være en portion grød. Vand eller mælk af kop. Får derefter børstet tænder.
Puttes til natten med godnathistorie, snak om dagen, godnatsang... Og skal som udgangspunkt ikke tilbydes mælk eller vand i løbet af natten :)
I skal forsøge ikke at gå i panik, hvis han til et måltid ikke spiser så meget. Netop fordi hans måltider ligger med få timers mellemrum hele dagen igennem, så er det okay - så går der jo ikke så længe, før han tilbydes noget igen. Og netop derfor er det også vigtigt, at det er sunde tilbud I giver ham :)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, og jeg vil anbefale jer meget at læse min bog "Helens bog om børn og opdragelse - tydelige voksne giver trygge børn". I den kan I finde flere gode råd, når der opstår konflikter i hverdagen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din Guldklump
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din baby og din familie
Kender du det, at gulvet er hårdt at sidde på, når du leger og tumler med din baby? Det gør Camilla – og det ville hun gerne lave om på. Svaret hedder BabyNordic™-tæppet.
Lege- og aktivitetstæppet skaber det perfekte, ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:
22. november 2024 | Opdragelse | 3 år
Kære Helen. Vi har en dreng på 3 år (blev 3 i oktober) der startede i...
13. november 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.
Hej Helen. Jeg har en skøn dreng på 3 år og 4 mdr. Han er sød og kærlig,...
26. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.
Kære Helen. Tak for din brevkasse, som jeg nu endnu engang har brug for....
17. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.
Hej Helen Vi har solgt vores hus og skal flytte om cirka halvanden måned....
16. september 2024 | Opdragelse | 23 mdr.
Hej Helen. Vi har en søn på snart 2 år, som i perioder vælger den ene af os...
Viden om børn:
Tvillinger og trillinger
Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.
Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...
Kræsenhed
Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.
Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.
Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.
I må respektere at der er noget mad,...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Hej Helen!
Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!
Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".
Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.
Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.
Venlig hilsen
Helt Utrolig Lettet