Svar: Forstoppelse - 9 mdr.
21. maj 2005
Alder:
9 mdr.
Kære Pia
Det er helt normalt at der kan gå 2-3 dage imellem afføringerne, når børn begynder at få fastere føde. Det der er vigtigt er dog at din datter ikke har ondt i maven eller at det gør ondt på hende, når hun skal af med afføringen.
Du beskriver at hendes afføring har være blød og normal af udseende indtil nu, hvilket ikke tyder på at hun har forstoppelse. Hvis afføringen bliver hård og knoldet, så vil det i første omgang være en god idé at du sørger for at hun får ekstra væske og du kan også give hende f.eks. sveskemos eller frugtgrød som kan virke godt på børns maver.
Der kan sagtens være en sammenhæng imellem den nedsatte ammemælk og den øgede mængde komælk og erstatning og det at hendes afføring er blevet hårdere. Vær derfor opmærksom på at give hende noget almindeligt vand at drikke også.
Vær opmærksom på at hun ikke bør få mere end højst to grødmåltider dagligt, men derudover skal have grøntsager, kød, brød osv. som I andre spiser. For meget grød kan stoppe maven.
Laktulose er godt at bruge. Det skal ofte gives over flere dage for at have en optimal virkning og man må normalt give 1 ml pr kg, max 10 ml til et barn på jeres datters alder. Hvis jeres datter ikke får afføring efter ovenstående (ekstra væske osv.) eller hvis afføringen er hård og knoldet, så kan det være en god idé at give lidt laktulose.
Jeres datter må gerne få kødsovs. Her 'koger' kødet jo i tomatsovs eller lignende og får ikke stegeskorpe. Netop pastaskruer med kødsovs vil være super for en pige på jeres datters alder. Hun må også gerne spise indmaden fra en frikadelle, kylling, fisk lavet i ovnen osv. Hun må stort set spise det samme som I andre og lad hende endelig spise så meget som muligt. Jo mere varieret jo bedre i forhold til hendes alder er det netop nu og frem mod 1 års alderen at I kan tilbyde så meget forskelligt som overhovedet muligt. Naturligvis serveret på en måde, hvor hun kan være med, kan tygge det osv.
Med hensyn til salt så skal barnets mad normalt ikke tilsættes salt. Det er dog ikke nødvendigt at koge barnets grøntsager for sig selv. Jeres datter kan godt spise samme grøntsager som I andre, hvis vandet de er kogt i er saltet normalt, dvs er letsaltet. Hvis I har behov for at salte jeres mad ekstra, så vil det være en god idé at I kommer ekstra salt på jeres enkelte portion ved bordet. På den måde kan I alle spise samme mad, hvilket også er vigtigt for at skabe gode spisevaner for jeres datter.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske