Brev:
Forstoppelse - 9 mdr.
21. maj 2005
Alder:
9 mdr.
Forstoppelse - 9 mdr.
Kære Helen
Vi har et lille problem, som det er svært at få hjælp til her i weekenden af de vanlige kanaler ;-()
Vores datter er nu 9 måneder. De seneste to uger har hendes afføringsmønster ændret sig fra 1-2 gange om dagen til 1 gang hver anden dag! Idag er det 2 1/2 døgn siden hun sidst havde afføring, og jeg synes hun virker pylret og som om hun har ondt i maven. Jeg har forsøgt med masser af leg og bevægelse, massage af maven og adskillige cykelture med benene.
Jeg har ikke ændret i hendes kost for nylig!! - Hun får 4 måltider om dagen, med havregrød, øllebrød, rugbrød, grøntsager, kød/fisk og frisk frugt. Jeg når med nød og næppe op på en halv liter mælk i døgnet som en blanding af amning, mme, tykmælk og en smule sødmælk. Hun drikker desuden ca. 300 ml vand i døgnet. Ved nærmere eftertanke, så får hun måske nu lidt mindre mælk ved amning og lidt mere mælk som mme og sødmælk/tykmælk....kan det være forklaringen på det ændrede afføringsmønster?...
De seneste gange, hun har haft afføring har den været helt blød og af normalt udseende, hun har ingen problemer, når "det" først kommer igang ;-().....er der andet, jeg kan gøre for at hjælpe hende? Hvor længe er det normalt/OK at der går mellem afføringer i hendes alder og med hendes fødeindtag?
Jeg har været på apoteket efter laktulose, er det ved at være tid til at prøve det, eller kan jeg se tiden an lidt endnu?
Og et tillægsspørgsmål; er det ok at hun nu får hakket kød, som er stegt, f.eks. som en kødsauce?...hvor stringent skal man være med salt i hendes mad...er det f.eks ok, at hun spiser med af vores mad, hvis vi varmer en rest fra dagen før, hvor der allerede er tilsat salt?
Mange tak for dine altid brugbare svar!
Pia