Svar: Hvornår kan man nøjes med at mose med gaffel?
17. september 2018
Alder:
4 mdr.
Kære Zadeh
Tak for dit brev :)
Når du begynder med skemaden, er det rigtig godt, hvis du kan lave den så cremet og blød i konsistensen som muligt. Det vil gøre det lettere for din dreng at spise den, hvis den har en cremet konsistens. Det betyder også, at det kan være en fordel, hvis du laver grøden på mel f.eks. rismel, majsmel, boghvedemel, eller at du blender grøntsager rigtig godt, så grøntsagsmosen er uden klumper.
Stille og roligt kan du gå over til at lave grød af forskellige flager f.eks. hirseflager, boghvedeflager og quinoaflager, som giver en mere "fnugget grød", men grøntsagsmosen skal stadig være cremet. Bruger du f.eks. lidt kogt broccoli i kartoffelmos, så vil det være med til at give en lille smule struktur i mosen.
Derefter vil det være rigtig godt, at du introducerer f.eks. havregrød. Her er flagerne større og dermed får grøden mere struktur og bid. Du må også gerne gradvist begynde med øllebrød, som kan vænne din dreng til smagen af rugbrød, ligesom han hen af vejen kan tilbydes flerkornsgrød, som kan bestå af forskellige slags flager og gryn og på den måde vænne han til grovere grødtyper. De grovere grødtyper vil han ofte være parat til omkring 6 måneders alderen.
I 6 måneders alderen skal han begynde med lidt kød og fisk i sin grøntsagsmos, og ofte vil dette i begyndelsen danne nok struktur og bid. Mosen vil ofte stadig skulle være cremet, men han vil få små bidder af kød eller fisk ind i munden og fornemme, at han skal bearbejde maden på en lidt anden måde.
Samtidig vil det være rigtig godt, at du i 6 måneders alderen giver ham mad i hånden, som han selv kan gumle på, sidde og sutte på, opbløde med spyt osv. Det styrker ham mundmotorisk og giver ham en erfaring med sig om, hvordan maden skal placeres i munden, for at hans bræk refleks f.eks. ikke aktiveres, ligesom det giver ham forskellige smagsoplevelser og en fornemmelse for, at mad kan føles forskelligt, og skal bearbejdes forskelligt.
Det er altså derfor en gradvist proces, hvor hans mad gradvist gøres grovere, og hvor hans hjælpes til at lære at tygge og bearbejde maden mere og mere. I 7 måneders alderen vil han derfor måske være parat til, at du kan begynde at mose maden med en gaffel... Og i 8 måneders alderen vil han så måske kunne begynde med små brødhapsere, samtidig med at han også stadig tilbydes skemad ved siden af.
Så.. du skal ikke forvente, at han vil kunne finde ud af at tygge mad, der blot er moset med en gaffel, før han er mindst 7 måneder gammel, og mange børn vil også være lidt ældre end dette, før de begynder at kunne finde ud af det... Lige nu er det vigtigste, at du tilbyder ham cremet skemad og varierer mellem grød og mos, så han får lidt forskellige smagsoplevelser - og hjælper ham med at være tryg ved mad, og tryg ved at spise.
Hvis du er i tvivl om, hvorvidt det vil være relevant, at investere i en blender, så vil det være en rigtig god idé. Den vil du have glæde af længe, også selvom maden gøres gradvist grovere :)
Jeg vil anbefale dig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter og guides igennem fra måned til måned - fra nu, hvor din dreng er 4 måneder gammel og indtil han er 18 måneder.
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke! :)
- og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske