Svar: Spørgsmål om at skære tænder, bruge tudkop, udvikling mv.
21. maj 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Annette
Jeg er glad for at høre at jeg er i stand til igennem en brevkasse at få folk til at slappe af og tage tingene lidt roligt:o)
Mange børn skærer tænder, både når de sover, men også i vågen tilstand. Det kan være uudholdeligt for de som skal høre på det, men barnet generer det ikke.
For de fleste børn vil de gå over af sig selv og bare være en dårlig vane, de har fået i en periode. Hvis det fortsætter vil det naturligvis være en god idé at du nævner det for tandlægen, når Jaspar bliver så gammel at han skal ses af en sådan. Det plejer at være ved 1½ år eller 3 år, hvilket afhænger af kommunen man bor i.
du kan forsøge at aflede ham ved at give ham noget at drikke, noget at bide i, en tandbørste eller lignende, men ellers er der ikke så meget at gøre ved det. Stikker du fingeren i munden på ham, så bider han bare dig:o)
Spytte med maden... hvis han gør det bevidst, så er det sandsynligvis fordi han har fundet ud af at det er en måde at få opmærksomhed på (negativ eller positiv). Han vil gentage det for at opleve den reaktion, det giver hos dig og andre omkring sig. Børn kan også 'spytte maden ud' fordi de endnu ikke helt mestrer det at tygge maden og få den ført bag til svælget og sunket, - maden kommer derfor ud igen og en tredie mulighed er at han simpelthen øver sig i at bruge læberne og fornemme hvordan det følese og lyder, når man spytter eller puster maden ud af munden.
Med hensyn til tudkop, så sker der ikke noget ved at han drikker af denne efter min mening, han skal dog også lære at drikke af en rigtig kop eller et glas. Måske kunne du gøre sådan at han får mælk i sin tudkop og vand, lidt juice af et lille glas. Så lærer han sig begge dele og mælkeindtaget som jo er vigtigt for ham kan han få via tudkoppen, som han kender og godt kan drikke af.
Legetøj må placeres forskellige. Da han er god til at trille rundt vil det være rimeligt at han skal trille lidt omkring for at få fat i sit legetøj. Når I leger med ham og støtter hans fodsåler for at han skal komme frem, så vil det være fint at lade ham 'komme efter' noget legetøj som ligger foran ham; men når han ligger for sig selv så vil det være synd for ham, hvis der kun ligger legertøj foran ham, da han ofte ikke vil komme fremad, med bagud og det vil dermed frustrere ham mere en være en glæde at bevæge sig. Det er dog en balance, da frustrationen jo også er med til at han lærer og pludselig finder ud af at komme fremad. Så lidt balance imellem at støtte og tilbyde legetøj og lade ham bevæge sig for at få fat i noget.
Med hensyn til flasker og mad, så er jeg lidt i tvivl om hvad dit spørgsmål går på. Jeg vil derfor her give dig en plan over hvordan en dag kunne se ud for en dreng på 7-8 mdr.
Morgen: flaske
Formiddag: grød med frugtmos, mælk af kop
Frokost: evt. lidt grøntsagsmos og du kan også prøve med lidt rugbrødshapsere som nu, da det går fint. Og en flaske
Eftermiddag: grød med frugtmos eller en flaske
Sen Eftermiddag: Evt. en flaske eller mælk af kop
Aften: grøntsagsmos med kød/fisk, evt. frugtmos til dessert
Sen aften: flaske
Ovenstående plan siger fast flaske morgen, frokost, eftermiddag, aften. Altså 4 gange flaske som nu. Derudover gives skemad og mælk/vand af tudkop/glas.
Du skal ikke fokusere på de store mængder, men mere at han tilbydes lidt skemad i løbet af dagen, så han begynder at tage på i vægt. At gå fra morgen til kl 13-14 uden skemad er for længe og derfor skal han tilbydes lidt ind imellem. Start med mælk om morgenen istedet for grød. En flaske med lun mælk er dejlig at vågne op på og så gør det at han ikke er hverken for sulten eller mæt til at kunne spise et formiddagsmåltid, som så skal være grød.
Når han er så træt om aftenen som han er, så kan det være en idé at give ham noget ekstra mad om eftermiddagen. Du skal huske på at mad jo også er med til at give energi og igen huske at lidt også har ret.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske