Brev:
Spørgsmål om at skære tænder, bruge tudkop, udvikling mv.
21. maj 2005
Alder:
7 mdr.
Spørgsmål om at skære tænder, bruge tudkop, udvikling mv.
Hej Helen
Jeg har lige lidt blandede spørgsmål vedr. Jaspar og udvikling.
Jeg har udfra dit sidste brev forsøgt og synes egentlig jeg gør det meget godt, at slappe lidt af i forhold til Jaspar. Jeg har valgt at stadig at svøbe ham ind, da han synes det er dejligt. Derudover tager vi en dag af gangen, men vi har dog stadig en masse spørgsmål som popper op i løbet af dagen og nu prøver jeg at spørge dig.
Jaspar har fået fire tænder ialt. Det vil sige to tænder i undermunden og hans fortænder er også på vej. Du kan se dem, men de er ikke helt fremme endnu. Men vi synes han begynder at skære tænder. Er det meget normalt? Er det en del i hans udvikling?
Derudover er han også begyndt at spytte og sprøjte med maden. Så snart han får noget mad ind spytter han det ud igen, så man burde helt afskærme ham..smil, men er det også en del af hans udvikling og hvorfor gør børn det?
Et andet spørgsmål går på, at Jaspar drikker af tudkop og har ikke rigtig brugt rigtig kop. Nu kom vi i tvivl om vi skal til at begynde at bruge alm. kop i stedet for tudkop. Hvad er din holding til dette?
Endvidere har min kæreste spurgt, om når vi leger med Jaspar på gulvet og han ikke kan nå sit legetøj, skal vi så hjælpe ham ved at flytte legetøj, så han kan nå det eller lade det ligge og lad ham selv skubbe sig frem til det? Vi er jo begyndt at øve kravle stadiet. Det vil sige vi eller rettere Jaspar ligger på maven hele tiden og vil gerne frem ad. Vi hjælper ved at skubbe ham på fødderne. Han er begyndt rigtig at rulle frem og tilbage og gud hvor det går stærkt.
Den sidste ting. jaspar får ca. 4 flasker i løbet af dagen /aften af MME. Men vi er kommet i det dilemma at vi ikke ved hvad skal give ham på de forskellige tidspunkter. Han plejer at vågne ved 7 tiden hvor han får en flaske og sover igen efter en halv time i ca. 1 time. Han er så træt. Når han så vågner får han tøj på og så spiser vi morgenmad. Men i øjeblikket vil han ikke spise noget. Det vil sige han først får skemad igen ved 13 eller 14 tiden efter en kort lur. Derefter får han lidt rugbrødshapser samt lidt grød, hvilket han gerne vil spise. Han får derudover lidt frugtmos og til aften er han nogengange så træt, at han ikke orker at spise skemad men får en flaske og så i seng. Der er klokken som regel 18.30.
Vi har prøvet en masse men nu er vi tvivl hvordan vi skal gøre i løbet af dagen, så han får mere skemad. Hvor er dagen bare kort..smil
Hilsen Annette