Svar: Hvad skal 4 årig kunne tegne?
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Det man gør meget, bliver man god til - så hvis man spiller meget bold, så bliver man god til at spille bold, hvis man cykler meget, så bliver man god til at cykle - og hvis man tegner meget, så bliver man god til at tegne...
Og nogle børn tegner rigtig meget. De begynder allerede i 2 års alderen, synes det er spændende at tegne med både blyanter, fingerfarver osv. Og andre børn har slet ikke interesse for at tegne i denne alder...
Når børn begynder at tegne, så vil deres tegne ofte være en fortælling. Det du ser ligner mest "prikker", "søgræs" og "kruseduller", men ofte vil barnet godt kunne sætte lidt ord på, hvad tegningen viser - og det vil ofte være nogle af de følelser og oplevelser, som barnet har.
Stille og roligt vil tegningerne begynde at tage mere form. Et barn på 3 år vil ofte kunne tegne en person - eller måske snarere hovedet på en person. Ofte er det netop personer, som børn tegner først - og ofte vil hovedet være meget stort, fordi barnet netop har fokus på hovedet. Arme og ben sættes ofte diskrete på hovedet og barnet er i starten ikke bevidst om at tegne krop, arme og ben.
I 4 års alderen vil de fleste børn begynde at tegne flere detaljer, så man kan se, at et menneske netop har både hoved, krop, arme, ben, fødder og sågar fingre - der er ikke nødvendigvis 5 fingre (streger) på hver hånd, men barnet har en fornemmelse for at tegne fingre, og at fingrene skal være der.
Når barnet bliver 5-6 år, så udvikles tegningen mere. Der kommer flere og flere deltager med og ofte vil man kunne se, at barnet begynder at tegne perspektiv. Altså en fornemmelse for at huset, bilen, blomsterne skal være nederst i tegningen og himlen, skyerne og solen skal være øverst på tegningen.
Hvis du gerne vil støtte din dreng i at tegne, så kan du hjælpe ham ved, at du tegner cirkler, firkanter osv. og fortæller ham, hvad det er, du tegner. Du kan med fordel starte med at tegne en rund cirkel og lave den til et ansigt... Du kan også bruge de tegninger han laver, se på hans kruseduller, måske finde en cirkel i dem og lave det til et ansigt.
Det er vigtigt, at du ikke kritiserer ham, men opmuntrer ham til at forsøge sig. Tal med ham, om det han tegner - ikke rose hans kruseduller, men i stedet tale med ham om, hvilke farver han har valgt, hvorfor han netop har valgt disse farver osv. Ligesom du kan tale med ham om, hvad han selv oplever, at han har tegnet, hvad han vil fortælle med sin tegning. Hvis du vil styrke hans kreativitet, så er det vigtigt, at du ikke tænker, at du skal lære ham en præcis tegneteknik, men i stedet forsøger at tage udgangspunkt i det han tegner, og der hvor hans lyst virker til at være :)
Du kan også med fordel lade ham tegne med andet end farver og tusser. Du kan f.eks. bruge vandfarver eller købe akrylfarver. I kan tegne/male på papir, ...
... lærreder, sten som I finder i naturen osv. Og I kan også komme glitter, perler og lignende på de billeder I laver. Det kan være en god idé at kikke i Søstrene Grene eller i Tiger, så det ikke bliver for dyrt :)
At kunne tegne og senere kunne skrive bogstaver er en gradvis udvikling af barnets håndmotorisk - både grovmotorisk og finmortorisk. Det kræver, at barnet er i stand til at holde på en blyant, når det skal skrive bogstaver - og det sker naturligt i takt med at barnet øver sig, men det er også en fysiologisk proces. Det 3-4 årige barn bruger ofte det man kalder for"fingerspidsgreb" eller "penselgreb". Det betyder, at barnet holder blyanten med fingerspidserne eller kun med tommel- og pegefinger, altså holder på en blyant, mere som man holder, når man maler. Barnets håndstiling er proneret, så barnet holder blyanten med håndryggen opad.
Stille og roligt begynder barnet at dreje i hånden og får det man kalder supineret håndstilling, og barnet begynder at bruge det, der kaldes tommelkløftgreb. Det betyder, at barnet nu holder blyanten mellem tommel og pegefinger. Barnet holder ofte højt på blyanten.
I 4-5 års alderen, begynder barnet at bruge tommelkløftgrebet helt, når det tegner. Gradvist flytter barnet sin hånd, så fra at have holdt højt på blyanten, så begynder barnet nu at holde tættere på blyantens spids, tættere på papiret. Man kalder dette for "det lave tommelkløftgreb".
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Barnet begynder at slappe mere af i sin skulder, albuen holdes tættere til kroppen, og barnets hånd kommer naturligt til at ligge og hvile på bordet, når barnet tegner.
I 5-6 års alderen, så begynder barnet at bevæge blyanten, når det tegner. De store armbevægelser er betydeligt mindre i denne alder, og barnets håndbevægelser udvikles. Håndens stilling nærner sig det man kalder halvsupineret greb, som er det vi voksne bruger, når vi tegner. Dette giver barnet mulighed for at nuancere og variere de bevægelser, som fingrene laver...
Først i 6-7 års alderen begynder barnet at holde på blyanten som vi voksne og hvis barnet har svært ved det i denne aller, så vil der i skolen ofte være fokus på at lære barnet den rette håndstilling.
Mit råd vil være, at du ikke "træner" din dreng, men forsøger at gøre det at tegne til noget hyggeligt og sjovt. Det er ikke vigtigt lige nu, om han tegner på den rigtige måde, tegner inden for stregerne osv. Det vigtige er, at han finder ud af, at det kan være sjovt at tegne og have en blyant, en pensel osv i hånden. Og tal så med ham om det han tegner, hvad det forestiller, hvad der er med, hvorfor og hvorfor ikke... Tegn sammen med ham og vær opmærksom på, at tegninger ikke behøver være som virkeligheden er - en bil kan måske godt flyve på himlen... og så kan I tale om det :)
Læs også meget gerne min artikel "Hjælp dit barn til at tegne", som ligger i min artikelside her på hjemmesiden - den er fra 1. november 2017 :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din Guldklump
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din baby og din familie
Kender du det, at gulvet er hårdt at sidde på, når du leger og tumler med din baby? Det gør Camilla – og det ville hun gerne lave om på. Svaret hedder BabyNordic™-tæppet.
Lege- og aktivitetstæppet skaber det perfekte, ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
15. oktober 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Hej Helen Vi skal flytte i løbet af november måned og vil prøve at gøre det...
12. oktober 2024 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores datter på 10 måneder er begyndt at slå sit hoved ind i ting....
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen. Min datter er 8 mdr. hun er umiddelbart sund og rask og vores...
16. september 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Er meget vild med din brevkasse og alle dine gode bøger, som vi...
22. august 2024 | Udvikling | 8 mdr.
Kære Helen Min datter er lige blevet 8 måneder. Hun har altid været meget...
Viden om børn:
D-vitamin
Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.
Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.
Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...
Kravle
De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.
Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.