Svar: Mad til spædbarn
8. september 2018
Alder:
4 mdr.
Kære Zadeh
Tak for dit brev:) Det lyder som om, at I er kommet fint igang med skemaden, og det er meget fint, at du lige nu tilbyder din dreng grøntsagsmos en gang dagligt.
Du skal som udgangspunkt ikke komme frugt i grøntsagsmosen, men forsøge at give ham grøntsagsmosen, som den er. Hvis du tænker, at han vil være glad for den sødme, som frugten giver, så kan du godt variere med lidt sødere grøntsager som f.eks. gulerod eller specielle sweet potatoes, men det er faktisk rigtig godt, hvis han spiser grøntsagsmos som ikke er for sødt. Du kan f.eks. lave grøntsagsmos af gulerod, kartoffel, blomkål, broccoli, squash.... og variere på kryds og tværs... brug evt. kartoffel som basis og tilsæt nogle af de andre grøntsager, som variation :)
Du må også meget gerne variere mellem grøntsagsmos og grød. Du kan starte med de milde grødtyper som majsgrød, risgrød, hirsegrød, boghvedegrød og quinoa. Grød lavet af f.eks. majsmel og rismel vil få en cremet konsistens, som kan være lettere for ham at spise i starten. Og stille og roligt kan du så gå over til grød lavet af f.eks. hirseflager, boghvedeflager og quinoaflager, som gør grøden lidt mere "fnugget" i konsistensen. Han bør ikke tilbydes risgrød og quinoagrød dagligt, men det må gerne indgå som en del af en varieret kost.
Når han kan spise ½-¾ dl. grød eller mos til frokost og det går fint, så kan du begynde at tilbyde ham lidt skemad om aftenen også, så han får skemad to gange dagligt. Det vil her være rigtig godt, hvis det ene måltid er grød og det andet måltid er grøntsagsmos, så han på den måde får variation.
Stille og roligt kan du så variere grøden og smagen lidt ved at komme lidt forskelligt frugtmos på grøden som topping. En grød smager og ser meget forskellig ud alt efter om der er sveskemos, pæremos eller jordbær mos på - og frugt og bær kan på den måde være med til at give lidt variation, samtidig med at det også kan være med til at holde maven igang naturligt. Sammen med sin skemad skal han tilbydes vand af kop.
Han behøver altså ikke frugt endnu - men det kommer stille og roligt i takt med, at han skal tilbydes mere og mere variation. Og når han bliver 6 måneder, vil det være fint, at du tilbyder ham lidt frugt hver dag :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre og jeg vil anbefale dig at købe min bog "Helens bog om børn og mad", hvis du ikke allerede har den :)
Rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske