Svar: Utryghed og angst
21. maj 2005
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Mor og Far
Først vil jeg lige sige at det er nogle rigtigt fine overvejelser I har gjort jer og det er godt at I er opmærksomme på den støtte jeres dreng lyder til at have brug for.
Vi er jo alle forskellige og det er børn jo også. Nogen er mere følsomme end andre, nogen stiller sig fredigt op i forsamlinger 'se-mig' typer, andre holder sig på afstand, skal lige se tingene an inden de siger noget osv. Ofte ligner børn jo deres forældre og derfor får jeg lyst til at sige 'hvordan er I?'
I skal være opmærksomme på, hvordan I selv virker som forældre. Jeres søn læser jer som et spejl og han fornemmer helt sikkert, hvis I selv bliver forlegne eller utrygge ved situationer. Hvordan har I det med at f.eks. at aflevere ham i dagplejen? Hvis han fornemmer at I er utrygge ved det (nu bliver han ked af det igen følelsen) ja så bliver han utryg og ked af det.
Vær også opmærksom på ikke at kalde ham genert eller andre ord, som beskriver hvordan I oplever ham. Ofte er vi tilbøjelige til at sige 'nå, bliver du helt genert nu' eller 'nu skal du ikke være så bange, pjevset eller lignende'. På den måde bliver han holdt fast i rollen som 'den generte, den bange, den pjevsede'.
Lad også være med at sammenligne ham med andre børn. 'Du kan da også løbe hen og lege med de andre' eller 'se den anden dreng, hvor han...'. Det er ikke befordrende for hans selvværd.
Når jeg læser jeres brev så får jeg helt klart en fornemmelse af, at I godt ved, hvad det er for situationer som er svære for ham. Hjælp ham derfor der, hvor I ved at han ikke selv kan. Når I møder nogen der spørger til ham og han gemmer sig, så svar for ham, så I hjælper ham og efterhånden får han måske lyst til selv at svare. 'Hvad hedder du så lille ven?' I fortæller hvad han hedder og siger 'ik os´' til jeres dreng, så han er med i samtalen, oplever at I træder til, når han ikke selv kan og samtidig får mod på det. Se på ham og giv ham plads når han tør.
Hjælp jeres dreng til at være social. Når I kan se at han vægrer sig ved at gå hen til de andre børn eller andre voksne, så fortæl ham at I godt kan forstå at han er utryg, men nu vil I gå med ham og så tager du/I ham i hånden og I følges derhen. På den måde får han nogle værktøjer til at tackle forskellige situationer.
Det kan være en god idé at tage på biblioteket og låne bøger som handler om børn som er generte, bange osv. Jeg tænker både på faglitterære bøger som f.eks. beskriver børns forskellige udviklingstrin, men jeg tænker også på børnebøger, som I kan læse højt sammen med jeres dreng.
Derudover kan det være en god idé at I tager kontakt til jeres egen sundhedsplejerske i kommunen. Hun kan f.eks. henvise jer videre til pædagogisk psykologisk rådgivning, eller foreslå andre ting, som kan være relevante hvor I bor. I kan også kontakte den tilsynsførende pædagog for dagplejen og tale med hende om hvordan de oplever jeres dreng i dagplejen og hvordan alle kan støtte ham bedst.
Rigtig meget held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske