Svar: Mad og vægt
8. september 2018
Alder:
6 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at I har en rigtig dejlig pige, som er godt i stand, men ikke på en måde, som bekymrende - i hvert fald har din sundhedsplejerske sagt, at du ikke skal være bekymret over det, og ud fra det du fortæller, så lyder det også super fint med et mælkeindtag på mellem 800-1000 ml dagligt (incl. en flaske vælling) og derudover tilbydes din datter skemad to gange dagligt. Det lyder helt normalt og alderssvarende.
Det er rigtig synd, hvis mødrene i mødregruppen, gør dig unødigt bekymret. Prøv om du kan lytte til din sundhedsplejerske i stedet og prøv at se på din datter, hvor sød, dejlig og lækker hun er :)
Det er rigtig godt, hvis du nu begynder at øge antallet af skemåltider, så hun får morgenmad, frokost og aftensmad og derudover tilbydes 2 mellemmåltider dagligt. Sammen med skemaden skal hun tilbydes vand af kop - det vil stille og roligt også begynde at udgøre en vis del af hendes væskeindtag og på sigt derfor være med til at nedsætte behovet for flaske. Det er vigtigt, at du ikke giver hende for store mængder skemad - det er bedre, at hun spiser ¾ dl. af gangen, drikker vand af kop og så efterfølgende drikker sin flaske, end at hun spiser 1.5 dl. skemad og afviser sin flaske eller ikke drikker nok af den. Du skal derfor forsøge at finde balancen mellem, hvor meget skemad hun skal have for, at der stadig er plads til mælken :)
Når hun bliver 7 måneder, så vil det være relevant, at skære ned i antallet af flasker. Det vil i denne alder ofte være flasken formiddag og eftermiddag, som forsvinder, og i stedet erstattes med et lidt større mellemmåltid. Rytmen lige nu med debsmå mellemmåltider netop formiddag og eftermiddag fortsætter således, og fremadrettet vil hun så skulle lære at sove formiddagslur helt uden at skulle tilbydes flaske først.... og har hun stadig brug for en powernap om eftermiddagen, så puttes hun også uden flaske før den, når hun bliver 7 måneder gammel.
I takt med at hendes indtag af skemad øges, hun bliver bedre til at drikke af en kop og på den måde indtager mere og mere rigtig mad, så trappes antallet af flasker stille og roligt ned. I 8-9 måneders alderen vil hun således ofte trives med 3 flasker i døgnet og i 10-12 måneders alderen vil det være relevant med 2 flasker. På den måde vil hendes indtag af mad og mælk naturligt ændre sig det næste halve år :)
Samtidig så vil hun naturligt begynde at bruge sig selv mere og mere motorisk og vil forbrænde maden på en anden måde. Det betyder, at hendes vægt ikke vil blive ved med at øges i samme hastighed. Det kan sagtens være, at hun vil veje godt 12 kg, når hun er 1 år, og det vil være helt normalt. Til den tid vil hun altså ikke adskille sig så meget fra de andre børn i mødregruppen :)
Jeg tænker, at du skal prøve at tage det stille og roligt, og nyde hende som hun er :) Du skal naturligvis være opmærksom og sikre dig, at hun bliver gradvist trappet ud af sine flasker, så hun ikke overspiser. Ligesom hun ikke skal tilbydes ekstra vælling, selvom hun er glad for dette :) Men hendes mælkeindtag lige nu lyder alderssvarende, og du vil sandsynligvis opleve at hendes vægt vil stagnere lidt i takt med at hun får mere og mere rigtig mad, kommer igang med familiemaden, begynder at kravle, rejse sig ved tingene osv.
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter osv. og guides igennem fra nu, og indtil din datter er 18 måneder gammel. Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave :)
Glæder mig til at følge jer fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske