Svar: Barnevogn og søvn
5. september 2018
Alder:
4 mdr.
Kære Maja
Tak for dit brev og dejligt at høre, at det går så godt med at sove i egen seng. Det er rigtig godt, at du nu, hvor hun virker tryg og glad for sin seng, forsøger at putte hende lidt før hun sover helt og hjælper hende det sidste stykke vej ind i søvnen, imens hun ligger i sin seng - super!
Med hensyn til at sove i barnevogn, så lyder det som om, at hun godt kan sove i vognen, hvis den holder stille. Du kan altså godt putte hende i barnevognen og så sover hun et lidt længere søvnstræk. Det er hvis du begynder at trille en tur med hende, så vågner hun op, når vogne holder stille...
Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at tilrettelægge tiden sådan, at du ikke behøver trille med hende, når hun først er faldet i søvn. Hvis du gør det, så skal du i hvert fald forsøge at trille hende så længe, at hun passerer det tidspunkt, hvor hun normalt har tendens til at ville vågne op. Det vil sige, at den tur du triller gerne må vare en times tid.. hvis du "kun" triller i f.eks. 40 minutter, så rammer du måske lige det tidspunkt, hvor hun går fra et søvnstadie til et andet, hvorfor hun så har lettere ved at vågne, når vognen står stille...
Hun lyder til at være træt nok og til at have behov for mere søvn - for hvis du tager hende op og lægger dig med hende, så sover hun videre. Derfor lyder det som et reelt behov at få hende videre i søvnen, og det må du derfor gerne fortsat arbejde på. Giver du hende mælk, når du tager hende op og får hende til at sove videre? I givet fald kan det nogle gange være en idé at tilbyde hende mælk af to omgang, så hun får mælk, skiftes, tilbydes mælk igen og først derefter sover. Det kan godt være med til at gøre, at hun sover et længere søvnstræk, før hun vågner igen.
Så vidt jeg ved, så bruger hun også sut? Den kan du med fordel koble til en klud, der dufter af dig.. Når hun har tendens til at vågne op, så kan du forsøge at få hende videre i søvnen med sut, sutteklud og trille hende lidt igen, imens hun ligger i vognen, så du er klar og med det samme hjælper hende videre, før hun når at vågne for meget op...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske