Svar: Mælkebehov og jern 7,5 mdr. gammel
21. maj 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Kristine
Så længe din datter er under 9 mdr gammel bør hoveddelen af hendes kost fortsat være mælk. Hvis hun er godt igang med grød og mos, så vil jeg sige at hendes indtag udover dette ligger imellem 750 og 1000 ml dagligt. Det kommer igen an på hvor meget hun spiser og hvor stor hun er.
I forhold til hendes alder, så synes jeg at det lyder som lidt, hvis hun kun får mælk to gange dagligt. Det er okay at du giver hende flaske morgen og aften, men i løbet af dagen bør hun så få mælk af en kop. Alternativt skal du bibeholde en flaske om eftermiddagen, således at hun indtil hun er 9 mdr gammel får 3 flasker dagligt, + den mælk hun kan drikke af en kop.
Jernbehovet bliver dækket i og med at hun får min 400ml erstatning dagligt. Hvis hun ikke fik dette, skulle hun have jerndråber ved siden af. Hendes jernbehov bliver således ikke dækket igennem kosten, men jerntilskuddet sikrer i øvrigt også at hun ikke er i jernunderskud, når hun bliver et år og skal kunne leve af familiens mad.
Du kan ud over at læse tidligere brevkassesvar også have glæde af at læse et par af mine artikler om mælk og mad til børn. Dem finder du i artikelsamlingen her på siden. Hvis du bruger søgemaskinen på siden og søger på 'jern' kan du også læse meget mere om dette.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske