Brev:
Dårlig søvn om dagen - 10 mdr.
3. september 2018
Alder:
10 mdr.
Dårlig søvn om dagen - 10 mdr.
Hej Helen
Min søn er lige blevet 10 mdr, og er en glad og dejlig dreng.
Men hans søvn om dagen efterlader virkelig noget til fantasien!
Hans “dårlige” dagssøvn har stået på længe, nok helt tilbage til han var 6-7 mdr. Han sover sjældent mere end 30-40 min pr lur. Sommetider sover han 1,5 time, men det hører til sjældenhederne.
Han er lige startet i vuggestue og trives, men sover sædvanligvis heller ikke i vuggestuen mere end 45 min ad gangen. Jeg kan mærke på pædagogerne, at de synes det er lidt træls, og jeg får dårlig samvittighed, når jeg henter min søn, og han er den eneste, der er oppe, fordi de andre stadig sover, ofte på 2. time. (Han går på en ny stue kun med små børn, så de sover alle to lure)
Han bliver puttet, når han viser træthed, og aldrig på tom mave.
Når han vågner fra sin lur er han som regel glad og frisk, og virker ofte ikke træt, på trods af at han ikke sover længere. Men da hans lure er så korte, betyder det, at han ofte står op fra sin sidste lur mellem 13 og 13.30, og så er der altså lang tid til sengetid kl 19. Vi har forsøgt at indføre en kort, tredje lur, men det vil han ikke være med til.
Det skal lige siges, at han normalt sover ca. fra kl 19-7 (med opvågninger), og sover således 12 timer om natten. Jeg forventer derfor naturligvis heller ikke, at han sover 2 x 2 timer, men vil alligevel mene, at den mængde, han sover i løbet af dagen nu, burde være større.
Min søn er ikke ret motorisk - han sidder stadig ustabilt, kravler ikke men møver sig frem, og rejser sig ikke opad ting eller står på sine ben i det hele taget. Så der er naturligvis heller ikke mange motoriske udskejelser til at udtrætte ham.
Hvad er dine tanker?
Med venlig hilsen
En frustreret mor