Brev:
5 måneder og dårlig nattesøvn
29. august 2018
Alder:
5 mdr.
5 måneder og dårlig nattesøvn
Hej Helen.
Først et tak for en skøn brevkasse, og for dine meget hjælpsomme bøger!
Jeg har dreng, K. på 5 måneder og 11 dage, for at være helt præcis, som sover virkelig dårligt om natten. Jeg håber derfor på lidt gode råd, der kan gøre nætterne bedre for min søn og jeg.
Men først lidt om ham og hans rutiner:
Fra han var helt lille, har han været meget tryghedssøgende. Vi fandt hurtigt ud af, at han hverken ville sove i sin seng eller barnevogn. Så de første fire måneder af sit liv, sov han i en vikle hos mig eller sin far. Vi har også gjort brug af en slyngevugge, for at aflaste os lidt, så vi kunne skiftes til at vugge. Samtidig var han generelt en meget utilfreds baby. Konstant klynkende og grædende. Ikke utrøstelig gråd, bare en konstant utilfredshed. Det skal dog tilføjes, at han de første måneder sover virkelig fint om natten. Vi fik meget hjælp af vores sundhedsplejerske, samt fra fagligt personale fra et motorikhus, der er tilknyttet den kommune vi bor i.
Da han blev fire måneder, fandt han tryghed nok til at slippe os, og lærte at sove i sin barnevogn. Og slyngevuggen kan han også sove i nu, uden at vi vugger den. Han sover fortsat hos os i vores seng.
Det hører med til historien, at K. ikke bruger sut, men at vi altid har brugt lyden af “White Noise”, vidst også bare kaldet baby-lyd. Det betyder, at han sover længere i barnevogn og slyngevugge, for ellers vågner han efter de klassiske 40 minutter.
Nå, men samtidig begyndte vi også på skemad. K. virkede meget klar og interesseret, samt han ammede meget hyppigt om natten. Vi ville starte forsigtigt ud med smagsprøver, men efter blot en lille uge, spiser K. et helt måltid grød/mos om aftenen. Det fungerer mega godt i starten, fordi han ikke bliver så irritabel til aften og sover rigtig fint om natten. På det her tidspunkt sover han cirka fire lure om dagen og falder til ro ved mig om aftenen ved 22-tiden og så tager jeg ham med ind i seng. Han vil kun ligge sammen med mig, ellers vågner han.
Da K. nærmer sig de fem måneder, begynder “balladen”. Han begynder at blive helt umulig om aftenen. Han græder meget, virker overtræt og kan slet ikke falde til ro ved brystet. Jeg går ind i et mørkt rum, nynner for ham og snakker stille til ham, men intet hjælper. Tilsidst falder han om ad udmattelse ved brystet eller at vi går vuggende rundt med ham. Og så starter nætterne, hvor han vågner konstant. Nærmest en gang i timen. Nogen nætter er værre end andre. Efter nogen uger sådan, beslutter vi at lave om i hans rytme. Med guide fra din bog om “børn og søvn”, skaber vi nye rutiner for ham. Vi arbejder hen imod den rytme han gerne skal have, når han er de seks måneder.
Vi sørger for at han får rigelig med mad og bryst i løbet af hele dagen, og ikke blot til aften. Så sover han to lure om dagen, helst ikke efter klokken 16.00. Og så er vi begyndt at putte ham om aftenen ved en 19.00-tiden. Her bliver han skiftet, jeg synger stille for ham, han putter med sin nusseklud og sit tæppe. Så ammer jeg ham, og han falder til ro. Og så putter jeg ham i slyngevuggen. Her falder han rimelig hurtigt i søvn. Jeg sætter baby-lyd på til ham. Vi ønsker selvfølgelig, at han skal over i sin egen seng, især da slyngevuggen snart er for lille. Men vi tænker det som en god overgang, nu hvor han lige skal lære at blive puttet til aften, især fordi han er vant til at blive vugget eller ammet i søvn.
Her skal det så siges, at vi bor i en lille 2-værelses lejlighed, og K. har også en storesøster, der altså sover (i sin egen seng) i samme rum som os. Så vi er lidt udfordret på den måde. Det fungerer således, at jeg putter K. i stuen, mens far putter storesøster i soveværelset. Heldigvis sover hun hurtigt og tungt hele natten.
Nå, men K. falder fint i søvn til aften, skal måske vugges en gang, og sover så han til kl. 22.30, cirka. Og så starter den urolige nat. Lige nu kan jeg slet ikke sige hvor meget han sover ad gangen eller hvornår han vågner, fordi han bare er urolig hele natten igennem. Han vågner lidt, sover lidt, karter rundt, ammer lidt, for at falde til ro. Og sådan fortsætter det. Jeg ammer ham i et forsøg på at få ham til at falde til ro, men ligemeget hjælper det. Jeg vil heller ikke amme for meget, for det sætter jo gang i maven.
Nætterne er bare meget rodede og jeg forstår ikke rigtig hvorfor. Først troede jeg han var sulten, men han spiser så fint i løbet af dagen. Han vokser og tager på. Så troede jeg det var hans udvikling, men det kan jo ikke fortsætte. I starten skulle han selvfølgelig lige vænne sig til den nye rutine, med at blive puttet tidligt. Men det har heller ikke hjulpet. Vågner han alt for meget op, må jeg stå op med ham, selvom jeg ved, at vi bør blive liggende fordi han skal vide det er nat, men simpelthen af frygt for at han skal vække storesøster, for det vil kun gøre det hele værre. Og de fleste nætter lykkes det at blive liggende i sengen.
Jeg forsøger at lægge ham ved siden af mig, under hans egen dyne, men han vågner bare konstant. Søger han tryghed? Er han for vant til baby-lyden? - men det har jo aldrig været et problem før.
Om dagen går det rigtig godt og han stor-trives med de mere faste rutiner. Han er virkelig blevet en glad og tilfreds dreng!
Jeg vil prøve at skemalægge vores dag her, selvom den altså ikke ligger helt fast endnu! Det er cirka tider, da jeg ønsker at følge ham i hvornår han er træt, men selvfølgelig at give ham nogenlunde faste tider med kun lidt udsving.
Det er meget forskelligt, hvornår han vågner om morgenen. Vågner han tidligt sammen med storesøster, har han brug for en morgen-powernap i sin autostol, mens vi kører i børnehave. Sover han længe, cirka til 8.00, er han frisk til at aflevere storesøster.
Formiddag: Leger lidt - spiser grød/mos kl. 9.30 og drikker vand af kop (spiser meget) - leger lidt - ammes - puttes til lur i barnevognen mellem kl. 10-10,30. - sover 1,5-2 timer.
Eftermiddag: Leger lidt - spiser grød/mos kl. 12.30 og drikker vand af kop (spiser meget igen) - leger - ammes - puttes til lur ude eller inde kl. 14.00 - sover 1,5-2 timer.
Sen eftermiddag - Spiser frugt og drikker vand af kop - leger.
Aften: Aftensmad kl. 17.30 ( spiser rigtig meget) - kommer eventuelt i bad eller slapper af - putteritual starter kl. 19.00 - ammes - puttes cirka kl. 19.30.
Alt med forbehold, men sådan ser vores dag nogenlunde ud. Han ammes ikke eftermiddag, men ammes lidt inden vi kører børnehave om morgenen. Den amning vil jeg snart erstatte med morgenmad (havregrød) istedet.
Jeg håber, at det her giver et nogenlunde overblik over vores situation, og hvordan K. er. Jeg synes at ske-maden og dagsrytmen fungerer virkelig godt, så ønsker mig virkelig hjælp til at komme udover de rodede nætter, for føler jeg har gjort alt hvad der står i min magt.
Med tiden er planen selvfølgelig, at K. skal puttes i egen seng ved siden af vores og sove der. Men hvordan skal vi komme dertil, når jeg ikke kan få ham til at sove om natten? Jeg ligger ned og ammer, mens jeg selv sover lidt videre. Af den grund generer en amning eller to mig ikke lige nu, så kan jeg altid arbejde på at skærer natamningen væk - men lige nu har jeg slet intet at arbejde udfra.
På forhånd tusind tak for hjælpen.
Jeg ser meget frem til at hører fra dig!
De bedste hilsner fra
K´s mor