Svar: Søvnbehov og dagsrytme for 11-måneder gammel dreng
21. maj 2005
Alder:
11 mdr.
Kære Du
Overgange er altid svære og det er overgange som handler om søvn også. Det lyder som om din søn endnu ikke helt har vænnet sig til kun at sove to gange dagligt og det vil være normalt at børn nogle gange har behov for mere søvn end andre gange.
Jeg tror tror dog at det vil kunne hjælpe jer at lade lidt længere tid gå før han sover sin morgenlur og i stedet lade ham sove en formiddagslur. På sigt vil det så igen kunne ændres til en middgslur.
Ligenu foreslår jeg derfor at du forsøger at lege og aktivere din søn om morgenen og så putter ham til formiddagslur ved 9-9.30 tiden. Lader ham sove en times tid, eller hvad der passer og så putter ham igen efter frokost og lader ham sove til om eftermiddagen f.eks. kl 15. På den måde vil han forhåbentlig kunne være lidt mere frisk om aftenen og dermed også have energi til at kunne spise lidt mere aftensmad. Det lyder jo bestemt som om han simpelthen er for træt til at spise på det tidspunkt.
Det er super godt at du ikke længere ammer om natten og det er faktisk også rigtig fint at du ikke giver flaske (så får I jo ikke problemer med at komme af med den:o)) Med den alder jeres dreng har nu, kan han sagtens få sit mælkebehov dækket ved at få mælk af en kop/glas, få en portion yoghurt, ost, mælk på grød osv. Fra nu af og frem mod 1 års alderen skal hans mælkebehov nedsættes til ca 500ml i døgnet (alt incl.) og det vil være hans behov fremover, også når han er blevet et år. Han har altså brug for mælk, men kan sagtens få sit behov dækket uden bryst eller flaske.
En dagsplan kunne se således ud:
6.30 Vågner og får øllebrød/havregrød med mælk og lidt frugt. Leger og hygger.
ca. 8.30 ½ bolle med ost, samt lidt frugt, måske lidt juice eller mælk af kop.
9-9.30 puttes, sover formiddagslur. Vågner og leger
11.30 Tilbydes frokost, rugbrødssnitter med forskelligt pålæg og tilbehør af kogt gulerod, ærter, majs osv. (spiser han det der, så behøver du ikke være så bekymret for indtaget om aftenen)
12.30-13 puttes til eftermiddagslur og må gerne sove til 15-15.30. Leger og hygger
15.30-16 tilbydes lidt eftermiddagsmad som f.eks. en lille portion A38 med drys, lidt frugt, måske en ½ bolle med smør og mælk at drikke.
Leger og hygger
17.00 tilbydes lide 'før aftensmad' som lidt ærter, majs, pebberfrugt, gulerod osv. igen fordi han har lyst til lidt på dette tidspunkt og forhåbentlig ikke er alt for træt. Spiser han lidt her behøver du igen ikke bekymre dig om indtaget til aftensmaden. Han kan sidde med lidt imens du laver aftensmad.
18-18.30 Aftensmad, som I andre spiser og evt lidt frugtgrød med mælk som dessert
19-20 puttes
Det er naturligvis meget skematisk og det er kun et forslag, men forhåbentlig kan det give dig en idé om en dagsrytme for en dreng på 11 mdr.
Fortsat held og lykke og det glæder mig meget at du er glad for min side:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske