Brev:
Søvnbehov og dagsrytme for 11-måneder gammel dreng
21. maj 2005
Alder:
11 mdr.
Søvnbehov og dagsrytme for 11-måneder gammel dreng
Kære Helen
Vores dreng er lige fyldt 11 måneder og er i den forbindelse begyndt at ændre sovevaner.
Han sover på eget værelse og det fungere rigtig godt. Han bliver puttet ml. 19 og 20 - nogle gange som i aften allerede kl. 18.30. Han sover som regel igennem til ml.5.30 og 6.30
kommer ud og sove ved 7.30- 8-tiden og sover ml. 45min og 1½time. Kommer ud igen ved middagstid (alt efter hvor længe han sover om formiddagen) og sover ml. 1-2½ time.
Problemet er at han er meget træt sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Han bliver pylret og vil ingen ting. Hvis det er helt slemt vil han slet ikke spise aftensmad.
Jeg kan ikke se hvordan jeg kan ændre på det, for hvis han sover til 14.30 som idag så kan han ikke sove om eftermiddagen men er alligevel dødtræt ved femtiden....
Måske skulle jeg ligge ham ud og få en lille lur der selvom det er så tæt på aftensmad?
Det er som om han indhenter al den søvn han ikke (ville ha..) havde brug for som spæd.
Det skal lige siges at han er i fuld gang med at erobre verden i hvert eneste minut han er vågen. Han går rundt med sin gåvogn eller os, kravler, kravler på trapper, leger med biler og andet mobilt legetøj, så der er virkelig gang i ham og derfor bliver han naturligvis også hurtigt træt. Jeg forsøger at sidde og læse med ham og gøre andre ting der kan få ham til at slappe af, men det er langt fra altid det virker.
En anden ting vi er i tvivl om er hans aftensmad. Jeg ved godt at de ikke har behov for så meget mad nu da de ikke vokser så meget, men han spiser meget meget lidt til aften. Vi gør ikke noget stort nummer ud af det, men det kan godt være svært da jeg gerne vil have han er mæt til natten så han ikke vågner af sult...
Vi har som du måske kan huske haft temmelig mange problemer med at han spiste meget om natten og nu da det går så godt skulle det nødigt spoleres.
Han afviser mit bryst så natamningen er slut nu hvilket vil sige at han slet ikke får bryst (eller flaske). Skal jeg tilbyde ham noget andet eller er det hans måde at sige at han ikke har brug for noget.
Det blev vist lidt rodet men jeg håber du kan hitte rede i det:-)
På forhånd tak for en fantastisk hjemmeside der gør det meget nemmere at være førstegangsmor.