Svar: Cirkus kl 22
28. august 2018
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at din datter skal have tilstrækkeligt med mad og drikke hele dagen - det er en forudsætning for, at hun kan undvære mælken om natten.
Du skriver, at hun om aftenen både får godnatgrød og bad - i den rækkefølge? Det vil være rigtig godt, hvis du kan give hende bad først, og så tilbyde hende grøden lige før du ammer hende og putter hende. Det betyder, at en aftenrytme kan se således ud:
Aften 17.30: Aftensmad - familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, mad hun spiser med fingrene og med gaffel og også stadig moset mad, så du sikrer, at hun mættes lidt ekstra. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes en godnatgrød 18.30-18.45 og får derefter børstet tænder (hvis hun har fået tænder)
Ammes og puttes som nu kl. 19
Sen aften 22: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes herefter tilbage i egen seng... og så skal hun herefter ikke tilbydes yderligere, før hun starter næste morgen med morgengrød...
Jeg ved fra dine tidligere breve, at din datter motorisk er rigtig godt igang og har været det længe - og det giver naturligt nogle ekstra udfordringer jf. tidligere brev. Det er dog en overvejelse værd, om det kan hjælpe dig, hvis du kobler hendes seng til din seng. Altså fjerner tremmerne fra den ene side og sætter jeres senge sammen. Du skal naturligvis sikre dig, at hun ikke kan kravle ud og komme til skade, men det kan netop gøre, at du kan putte hende i egen seng, samtidig med at du er i din seng og kan lade hende mærke dig, du kan lægge en beroligende hånd på hende osv. så hun vænnes til at det er okay at sove i sin seng... og har hun så brug for ekstra nærhed, så kan hun jo kravle ind og putte sig til dig om aftenen eller i løbet af natten. Du skal her naturligvis sove med en t-shirt på, så hun ikke har fri adgang til brystet.
Du skriver, at du har prøvet at putte hende i din seng og at det hjalp i 5 dage, og derfor kan en kobling af jeres senge måske godt være en løsning for jer...
Hvis du gerne vil holde fast i, at hun sover i sin tremmeseng på eget værelse, så kan du også bibeholde at putte hende her - hun falder jo fint og trygt i søvn i sin tremmeseng - og så kan du have en stol stående på hendes værelse, ved siden af hendes seng, hvor du så sætter dig med hende og ammer hende, når hun vågner og søger brystet omkring kl 22. Det at du sætter dig med hende, giver hende bryst og lader hende spise godt - og netop bliver på værelset - kan være med til at lære hende, at hun netop skal være på sit værelse, ikke behøver komme op og ind til dig om natten. Så når hun har spist godt hos dig så puttes hun tilbage i egen seng, hvorefter du så går tilbage i soveværelset og får håbentlig får nogle gode sammenhængende timer...
Hun har jo også en alder nu, hvor hun bliver mere og mere bevidst, og hvis hun vænnes til, at hun om aftenen kl 22 vågner, kommer ind i mors seng og bliver ammet og sover videre der, så vil hun naturligt søge efter dette ritual. Hun kan således godt blive ved med at vågne og søge soveværelset, fordi det er sådan hun nu lærer det. Hun har stadig brug for mælk to gange dagligt og det er derfor helt relevant med amning aften og sen aften, men du kan godt forsøge om du samtidig kan lære hende, at hun sover i sin egen seng på eget værelse om aftenen netop ved at sætte dig med hende der, give hende brystet, masser af nærhed osv. og så putte hende tilbage i seng igen...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske