Svar: Overgangen til mad
21. august 2018
Alder:
4 mdr.
Kære Emilias mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at I har ramt det helt rigtige tidspunkt at starte med lidt smagsprøver på grød. Emilia åbner munden bevidst, virker meget interesseret og kan uden problemer spise 5-10 skefulde.. og lyder til gerne at ville have lidt mere - super godt!
Du må gerne øge hendes indtag og tilbyde hende f.eks. ¾ dl. af gangen - og det vil være rigtig fint, at du bibeholder grød til frokost. Du må gerne begynde at variere lidt mellem de forskellige grødtyper... Det kan være grød af f.eks. majs, hirse, ris, boghvede, quinoa.. grød lavet af mel giver en cremet grød, hvor grød lavet af f.eks. hirseflager, boghvedeflager eller quinoaflager, giver en lidt mere fnugget grød, som hun så stille og roligt kan vænne sig til konsistensen af. Du må også gerne variere mellem frugtmos og bærmos, som topping, så hun også får lidt variation her.
Sammen med skemaden skal hun tilbydes vand. Her i begyndelsen vil hun naturligt have lidt svært ved at drikke af en kop, men hun lærer det stille og roligt. Hvis det fungerer bedre med en tudkop, så er det også helt okay. Når det fungerer med ca ¾ dl. grød om dagen, maven følger godt med osv. så må du gerne begynde at introducere lidt grøntsagsmos om aftenen. Det kan være grøntsager som I selv spiser f.eks. kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli eller lignende.. I alt hjemmelavet mad skal der tilsættes fedstof og mælk.
Det er bedre, at du giver hende ½-¾ dl. skemad to gange dagligt, vand af kop og følger efter med mælk, end at du giver hende 1-1.5 dl skemad på en gang. Ved at tilbyde hende skemad to gange dagligt, så har du for det første mulighed for at variere hendes smagsoplevelser og tilbyde hende forskellige fødevarer og næringstoffer, men det er samtidig vigtigt, at skemaden ikke fylder så meget, at det fjerner pladsen til mælken. I begyndelsen skal skemaden komme ud over det vanlige indtag af mælk.
De fleste børn vil i 4-5 måneders alderen trives med skemad 1-2 gange dagligt, vand af kop og har her stadig brug for ca. 7 flasker i døgnet. I 6 måneders alderen introduceres morgenmåltidet og også mellemmåltider formiddag og eftermiddag - men stadig gives der flaske før hver lur i løbet af dagen. I takt med at skemaden øges, og hun bliver bedre til at drikke vand af kop, så kan hun undvære sin flaske om natten. Det betyder, at de fleste børn i 6 måneders alderen har brug for 6 flasker i døgnet.
Det betyder også, at det først er i 7 måneders alderen, at skemaden udgør så stor en del af hendes indtag, at du kan begynde at fjerne flaskerne om dagen. Det vil sige, at børn i denne alder ofte trives med 4 flasker i døgnet - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Flaskerne formiddag og eftermiddag forsvinder. Og i 8-9 måneders alderen trappes så ned til 3 flasker i døgnet - før middagslur, aften og sen aften, det vil sige, at morgenflasken ofte forsvinder her...
Så en dagsplan som passer til en pige på 4-5 måneder vil derfor nu se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Vågner, dagen starter, I leger, pludrer, hygger, tumler..
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Vågner, I leger, pludrer, hygger
Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping og vand af kop.
Leger lidt igen, bliver skiftet osv.
Flaske og puttes til middagslur - måske kl 12.30-13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren har været
Vågner, leger, hygger, pludrer
Eftermiddag 16: Flaske
Puttes til dagens 3. lur som ofte er den korteste lur
Vågner, leger, pludrer og hygger
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos. Dette måltid introduceres, når skemaden til frokost fungerer godt. Start med smagsprøver og øg så gradvist til ½-¾ dl., vand af kop.
Flaske og puttes til natten måske mellem kl 20-21.. det afhænger lidt af, hvornår hun står op af sin 3. lur
Sen aften 23-24: Flaske
Nat: Flaske
Modermælkserstatning mætter ofte lidt mere end modermælk, og det betyder, at når børn får flaske, så vil de nogle gange have et lidt længere søvnstræk om natten. Derfor vil nogle børn godt kunne undvære en flaske allerede i 4-5 måneders alderen, så jeres datter f.eks. får flaske kl 20 og her sover til 02, tilbydes en flaske mere og sover videre til klokken er 06... Og det er naturligvis også helt okay, hvis jeres datter har en sådan rytme.
Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter, og jeg guider dig igennem fra 4-18 måneder. Du kan også slå forskellige fødevarer op, hvis du f.eks. er i tvivl om, hvad hun må få, hvornår og hvordan... Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit!:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske