Svar: Mad - rejse
11. august 2018
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og korte spørgsmål - jeg vil forsøge at komme omkring dem så godt som muligt :)
Ad 1: Det lyder meget fint med skemad 3 gange dagligt og derudover må I gerne begynde med lidt mellemmåltider i form af frugt og lidt mad i hånden. Det lyder også rigtig fint med ca. ½ dl. grød eller mos af gangen. Det er bedre, at han spiser ½ dl. tre gange dagligt end 1.5 dl en gang dagligt :)
Du må dog gerne øge ham i indtag, hvis han kan spise mere, hvis han virker glad for skemaden og hans mave følger fint med. Han må gerne spise ¾-1 dl. hvis han kan og virker til at ville trives med dette, men det er ikke noget han skal - forstået på den måde, at hvis han virker tilpas med ½ dl. af gangen, så er det også fint at bibeholde dette. Du skal altså ikke presse ham til at spise mere, hvis han ikke kan, men må gerne give ham mere, hvis han virker interesseret i mere :)
Omkring 6 måneders alderen vil barnets medfødte jerndepoter være brugt op og derfor er det rigtig godt, at du nu har fokus på at sikre din dreng jern nok via kosten. Det betyder, at du skal give ham kød, fjerkræ og fisk i grøntsagsmosen og også meget gerne bruge modermælkserstatning i hans grød og mos. MME i maden er både med til at energiberige maden ekstra, men også sikre ekstra jern.
Det vil være rigtig godt, hvis du begynder at variere hans grød, så han får forskellige typer gryn og mel, og du må gerne bruge frugtmos som topping eller tilbyde frugtmos som mellemmåltid, fordi frugten (C-vitamin) er med til at fremme optagelsen af jern.
Du må også meget gerne variere mellem hjemmelavet og færdiglavet grød, da den færdiglavede grød, som du skriver, også indeholder jern. Da jeres dreng får flaske med mme, vil hans behov for jern dog naturligt også blive stillet den vej igennem. Type 2 erstatninger indholder ofte også mere jern end type 1, hvis du gerne vil sikre ham ekstra jern den vej igennem - men trives han med type 1, behøver du ikke skifte til type 2...:)
Som jeg læser dit brev, så får jeres dreng ca. 800 ml mme i døgnet via sine flasker. Han får ofte 500 ml i løbet af dagen og 1-2 flasker a 180 ml om natten, så hans indtag ligger mellem 700-900 ml i alt. Det lyder super fint. Derudover bør du som nævnt bruge mme i grød og mos, og så skal han også tilbydes vand af kop - det vil være rigtig fint til at dække hans behov.
I takt med at han bliver ældre, vil hans indtag af mælk naturligt nedsættes. Antallet af flasker skrues gradvist ned, og de fleste børn vil omkring 7 måneders alderen trives med 4 flasker i døgnet. Disse anbefaler jeg ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder at flasken formiddag og eftermiddagen fjernes. I 8-9 måneders alderen trappes ned til 3 flasker - svarende til ca. 600 ml mme - de ligger ofte før middagslur, aften og sen aften, og det betyder at den tidlige morgenflaske her forsvinder...
Fra ca. 8 måneders alderen vil hans kost naturligt bestå af rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, kød-, fisk- og grøntsagspålæg, han vil kunne spise små bidder af frikadelle osv. ligesom han kan spise hårdkogt æg en gang imellem, og det vil alt sammen være med til at sikre ham jern nok.
Ad 2. De fleste børn vil i 6 måneders alderen have brug for 5-6 flasker i døgnet, og som sagt lyder det fint, hvis hans indtag af mælk ligger omkring 800 ml i døgnet, når han er 6 måneder gammel. Nogle dage indtager han lidt mindre og andre dage lidt mere, og det er helt okay, at du forsøger at være fleksibel omkring dette.
Det vil ofte være rigtig godt at bibeholde flasken aften og sen aften, men nogle børn trives bedre med at tage deres længste søvnstræk først på natten, især hvis de tilbydes flaske, som ofte mætter lidt mere end modermælk :) Så hvis jeres dreng trives med f.eks. at få flaske kl 20 og derefter sover til klokken 02 og får en ny flaske der og sover videre - så er det helt okay. Han må altså gerne tage sit længste søvnstræk mellem kl 20 og 02, det behøver ikke være mellem kl 23 og 04... Så når du skriver, at han nogle gange springer en flaske over, så kan det godt være helt okay, så længe han trives med sin rytme og stadig får sit behov for mælk dækket tilstrækkeligt... Jeg går ud fra, at det er dette du mener, når du spørger om det er okay, at han nogle nætter kun får en flaske...
Ad 3: Det lyder spændende med en konference over 4 dage... Og det er her en stor fordel, at jeres dreng får flaske og er vant til at også far giver ham mad. Det vil naturligt gøre det lettere for far at passe ham og for jeres dreng at acceptere, at mor pludselig ikke er der. Jeres dreng vil dog godt kunne savne dig - og vil naturligt have svært ved at give udtryk for dette. Han kan godt græde, virke ekstra pylret og måske være lidt sværere for far at trøste - netop fordi du plejer at være der i hverdagene, og selvom far og søn er tæt knyttet, så vil det, at du pludselig er væk, naturligt være en ændring - og jeres dreng vil ikke kunne forklares, hvorfor mor pludselig er forsvundet, hvor du er henne, og at du kommer igen....
Han har dog en far som elsker ham og som rigtig gerne vil ham, og på den måde vil jeres dreng ikke på sigt være mærket af, at mor er væk i 4 dage. Både mor og far fungerer som primære omsorgspersoner for jeres dreng :)
Far skal forsøge at følge den normale dagsrytme så meget som muligt. Jo mere genkendelighed, jo mere struktur og jo mere hverdagen på den måde ligner sig selv med spisetider, sovetider, tidspunkter for leg og aktivitet osv. jo tryggere vil jeres dreng være. Men når det er sagt, så skal far naturligvis også gøre det, som han fornemmer jeres dreng har behov for, så hvis jeres dreng f.eks. er ked af det og svær at trøste, så er der intet i vejen for at var sætter sig med ham i sofaen eller lægger sig sammen med ham i dobbeltsengen, selvom mor måske ikke plejer at gøre dette. Det vigtigste er, at de to finder ud af det sammen og hygger sig med hinanden :)
Du skal være forberedt på, at jeres dreng godt kan vægre sig lidt mod at komme i din favn med det samme du er hjemme. Nogle børn reagerer med afvisning, når man har været væk i flere dage - en måde at vise dig på, at han ikke syntes det var helt i orden, at du pludselig forsvandt... Det bedste du kan gøre her er at vise jeres dreng, at du stadig er der for ham, at du forstår, at det var svært, men at du stadig er den samme. Tingene har ikke ændret sig - og så naturligvis, at du ikke forsvinder fra ham igen:)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske