Svar: Faste rutiner eller hvad?
25. juni 2018
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeres datter lyder til at være rigtig godt igang motorisk. Du fortæller, at hun kravlede, da hun var 6 måneder og nu er begyndt at gå rundt. Super flot - vær dog opmærksom på, at hun selv bør rejse sig, og at du ikke stiller hende op :) Hun er det man må kalde motorisk fremmelig, og det giver naturligt lidt udfordringer. For hun oplever jo så verden meget stor, får rigtig mange indtryk, fordi hun kan bevæge sig mere og mere rundt, og får derfor rigtig mange stimuli, som hun mentalt har svært ved at kapere, fordi hun ikke er ældre end hun er... man kan sige at hendes krop næsten udvikler sig før hendes hjerne kan få at følge med..
Det er som udgangspunkt rigtig dejligt, og du skal ikke forhindre hende i at kravle rundt osv. Lad hende endelig bruge sig selv motorisk. Men det betyder, at hun vil have en meget stor motorisk uro, når hun skal sove. Hendes krop vil være i bevægelse både om dagen, hvor hun øver sig, og også om natten hvor hun skal sove. Det er naturligt svært for hende at finde fysisk ro. Samtidig har hun så også en stor mental uro, en masse drømmeaktivitet, fordi alt hvad hun oplever skal bearbejdes, når hun sover - så der foregår altså en masse aktivitet både fysisk og mentalt - det er normalt og det er helt okay, men det er naturligt også lidt hårdt :)
De fleste børn begynder kommer igennem separationsfasen i 8-10 måneders alderen, og jeres datter er på grund af sin motoriske udvikling allerede igang her - men som sagt følger hovedet ikke helt med, så I vil sandsynligvis opleve uro de næste måneder frem...
Med hensyn til rytme, så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at starte dagen til nogenlunde samme tid, fordi det spiller ind på, hvordan resten af dagen vil forløbe. Jo mere fast stå op tidspunkt hun har, jo mere fast vil hendes spisetider, sovetider og tidspunkter for aktivitet i løbet af dagen naturligt ligge - gerne +/- en halv times tid. Da hun tydeligt virker træt, hvis hun vågner kl 06, så vil det være rigtig godt, hvis du kan forsøge at få hende til at sove lidt længere her, og du må meget gerne tage hende over til dig og amme hende tidlig morgen for på den måde at bruge brystet som middel til at trække tiden lidt, før I står op og starter dagen. Så nogle gange kan I måske vente med at stå op til klokken er omkring 07 og på den måde få dagen til at starte lidt mere ens :)
De vil ofte være passende med 4 amninger i døgnet, nu hvor hun er 7 måneder, og jeg anbefaler at disse amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at hun ikke længere skal ammes formiddag og eftermiddag - her skal hun i stedet tilbydes mellemmåltider og vand af kop. Hun bør stadig ammes før sin middagslur, så hun får den ekstra mælk/væske midt på dagen.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og forsøger at sove lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur og skal ikke ammes først - mellemmåltidet erstatter amningen her.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignede i hånden. Maden kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Skal ikke ammes eftermiddag og powernappen springes ofte over...
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris.. Maden får mere og mere smag og mere og mere bid. Suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåde fra ovnen eller lignende i hånden, som hun kan spise selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20 - tidspunktet kan variere lidt efter, hvor lang en middagslur hun tager, hvad tid den ligger, og hvorvidt hun stadig har brug for en powernap om eftermiddagen eller springer den over...
Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt og sover videre uden brystet til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen :)
Man kan desværre ikke sætte tid på en amning, og hun skal have lov til at die så længe, som hun viser behov for. Nogle børn tømmer et bryst på 10 minutter, andre bruger 30 minutter på at spise. Så længe hun dier, synker effektivt og du kan høre, at hun synker, og du fornemmer, at hun gerne vil spise hos dig, så skal du lade hende spise færdig. Hun skal dog ikke falde i søvn ved brystet, men må gerne lige nå at registrere, at du tager hende fra og putter hende i barnevogn eller over i tremmesengen :)
Hvis hun virker meget sulten efter brystet aften og sen aften, så må du gerne amme hende af to omgange her eller amme hende fra begge bryster på disse tidspunkter, så hun fyldes lidt ekstra op til natten og måske derfor bedre kan sove uden bryst natten igennem. Tidlig morgen og før middagslur kan amningerne godt være kortere, både fordi du ofte vil have mere mælk først på dagen, og mælken flyder lettere til hende her, men også fordi skemaden og vand af kop naturligt vil fylde i maven på disse tidspunkter eller skal have plads i maven. Men som sagt skal hun have lov til at regulere sit behov selv, når du lægger hende til. Du må gå ud fra, at hun slipper brystet, når hun har fået den mængde mælk, som hun har behov for :)
Hvis du følger ovenstående dagsplan, så vil hun være fyldt godt op i maven med både grød, frugtmos, grøntsagsmos, mad i hånden og vand af kop, når du lægger hende til brystet før middagsluren. Hun vil være glad for at få brystet og få lidt mælk her, men vil naturligt også ofte netop slippe brystet, når hun ikke er brug for mere i maven :)
Når hun bliver 8-9 måneder, vil det ofte være passende med 3 amninger i døgnet og jeg anbefaler her at du ammer før middagslur, aften og sen aften. Og i 10-12 måneders alderen vil det ofte være passende med 2 amninger. De kan ligge før middagslur og aften eller de kan ligge aften og sen aften... Det er rigtig dejligt, at du først skal starte på arbejde, når hun er 1 år, det passer rigtig fint med amninger osv. :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske