Svar: Lukker munden for grød
18. juni 2018
Alder:
7 mdr.
Kære mor til tre
Tak for dit brev og fine beskrivelse af lillesøster - som lyder til at trives rigtig godt :)
Du har helt ret i, at de fleste børn er mellem 8-10 måneder, når de begynder at lukke munden for skeen, så du husker nok ikke forkert fra de to ældste børn :) Men børn er jo forskellige, og det lyder som om, at lillesøster er rigtig godt igang med at finde ud af at tygge og bearbejde mad i munden, og det er rigtig godt - det er naturligvis vigtigt at anerkende dette...
Du har dog ret i, at det kræver stor koncentration at spise selv. Det er svært at tage maden op, føre den til munden, tygge og bearbejde den, synke.. og hun vil naturligt kunne blive træt, før hun egentlig har fået nok at spise. Derfor er det stadig rigtig godt, hvis du kan forsøge at supplere med lidt på en ske, så hun ikke kun får mad i stykker. Dertil kommer, at det kan være svært at energiberige mad i stykker på samme måde, som du kan med skemaden, hvor du jo kan tilsætte mme og fedtstof. Det kan du ikke på samme måde med hapserne, så prøv om du stadig kan supplere med lidt på en ske en gang imellem :)
Det er rigtig fint, at du har forsøgt med forskellige typer grød, før at se om hun bedre kan lide noget end noget andet... Prøv evt. også med øllebrød eller tilsæt forskellige former for frugtmos, bærmos, fint revet pære eller lignende - og se om hun så måske vil spise lidt mere af det.
Du kan også med fordel prøve at lave klatkager. Det er i princippet grød, som du steger på panden. Det kan f.eks. være havregrød, som du evt. blander med lidt æblemos, bananmos eller lignende og så steger - skærer ud i små hapsere og lader hende spise. På den måde får hun stadig lidt grød.
Grøntsagsmos kan med fordel bruges som smørbart pålæg på brød, så hun stadig får variation af grøntsager og energiberiget mad... Det kan være hjemmelavet mos eller du kan købe en middagsret på glas og bruge det som pålæg :)
Du må også gerne give hende forskellige former for smørbart fiskepålæg - f.eks. makrel i tomat, laksemousse, torskerognspostej og lignende. Du kan lave det selv og også købe fisk på dåse.. vær opmærksom på, at saltindholdet i færdigeprodukter ofte er højt. Du kan også købe fiskefrikadeller - evt. bede fiskehandleren om at lave en fars uden salt og på den måde give hende små bidder af fisk, eller du kan mose fiskedellen og bruge den som pålæg eller måske få hende til at spise den blandet med lidt grøntsager på en gaffel... Fisk er kilde til de essentielle fedtsyrer :)
Du kan også lave humus eller bruge avokado som smørbart pålæg.. Du finder også opskrifter på forskelligt smørbart pålæg i min bog om mad. Jeg mener, at du i den udgave du har, også finder opskrifter på f.eks. "smørbar laks", "torskerognspostej", "kyllingemango"....
Nogle gange kan det være en idé at droppe skeen lidt i en kort periode og f.eks. bruge ristede rugbrødsbjælker eller agurk som en ske - du kan dyppe i grøden og lade hende selv sidde og gumle, sutte og gnaske lidt grød i sig på den måde. Lidt ligesom du også har fundet på at komme lidt grød på brødhapserne :) Nogle gange vænner lysten til skeen tilbage, hvis hun får nogle dages pause...
Det vil sandsynligvis være lidt svært for hende at blive mæt nok, og det kan også, som du selv nævner, være lidt svært for hendes mave at bearbejde for meget brød og mad i stykker. Det kan være godt, at hun stadig får grød/mos, det vil sige fødevarer, som er kogt og derfor bearbejdet. Det gør det lidt lettere for hende at optage næringen, og det er også med til at holde maven naturligt igang.. det glider lidt lettere igennem...
Smørsovs, grøntsagssovs osv. er også med til at "smøre" lidt - men hun må endnu ikke få komælk, og derfor heller ikke tykmælk. De nyeste anbefalinger er, at man først tilbyder komælk fra 1 års alderen og her max 100 ml. Du kan dog godt fra 9 måneders alderen tilbyde en lille smule surmælksprodukt som tykmælk eller A38 - men max 50 ml som så øges gradvist frem mod 1 års alderen. Du kan købe yoghurt produkter specielt til babyer - det laver f.eks. Semper. Der er her tale om yoghurt smoothies, tilpasset børn fra 6 måneders alderen, som et mellemmåltid. Yoghurten er varmebehandlet...
Du må gerne give din datter ost. Det kan være revet ost på en varm ret eller det kan være ost i stænger, som hun kan gnave eller det kan være lidt smøreost... Du skal være opmærksom på, at ost kan have et højt indhold af både protein og salt, men man fraråder ikke ost, fordi det normalt er begrænset, hvor meget ost børn spiser før 1 års alderen...
Du må også gerne give hende æg. Det skal være hårdkogt æg eller det kan være æg, som indgår i farsretter, postejer, æggepandekager.. Hvis du laver omelet eller røræg, hvor ægget ikke bliver varmet helt igennem, skal der bruges pasteuriserede æg. æg er en god kilde til lidt ekstra protein.
Hun må også gerne få godt kogte pasta. Det kan være en god idé med suppehorn i begyndelsen, fordi de er små og meget bløde, og stille og roligt kan hun godt tilbydes godt kogte pastaskruer, længere stykker spaghetti og lignende - du kan skære det i passende stykker i starten. Varier gerne med kartofler og ris... Du kan lave kartofler på rigtig mange måder - og hun vil sikkert elske at sidde med kartoffelbåde bagt i ovnen:)
Med hensyn til hendes flasker, så vil det normalt være en god idé at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften nu. Det betyder, at hun ikke længere skal have flaske om formiddagen og om eftermiddagen. Når flaskerne fjernes her, så giver det bedre appetit til frokost og aftensmad og samtidig skal hun nu lære at sove lur uden at få flaske først.... Derfor vil jeg være mest tilhænger af, at du fjerner netop formiddagsflaske og eftermiddagsflasken nu, og bibeholder flaskerne kl 23 og 06.
Derudover lyder det som om, at du måske skal skrue lidt ned for mængde af mælk i flasken, hvis hun ofte spiser 180 ml. Hun må gerne få denne mængde eller lidt mere aften og sen aften, men for at sikre plads til mere rigtig mad i maven i løbet af dagen, vil det være godt, hvis du f.eks. tidlig morgen giver hende mellem 100-150 ml.
Når det så er sagt, så tænker jeg også, at hvis du oplever, at hun ikke har appetit til grøden om morgenen, fordi hun får flaske kl 06 og spiser morgengrød kl 07, så kan du godt vælge at fjerne morgenflasken og bibeholde flasken før formiddagsluren i stedet. Men igen bør mængden skrues lidt ned, så hun ikke drikker helt så meget først på dagen og du bør arbejde på, at hun vænnes til at sove, uden at hun har flasken i munden.
Flasken før formiddagsluren skal gradvist trappes helt ud, så hun i 8-9 måneders alderen kan nøjes med tre flasker, som ofte vil ligge før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at på sigt skal hun hverken have flaske tidlig morgen eller før sin formiddagslur, men i stedet starte dagen med grød og så blive puttet til formiddagslur med et mellemmåltid og vand af kop lige inden :)
Jeg håber, at dette giver lidt overblik og at du hermed er hjulpet lidt videre :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske