Svar: 7 måneder og sover først 21-21.30
4. maj 2018
Alder:
7 mdr.
Kære Emilie
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Sidst du skrev, var jeres datter 6 måneder og i den alder har rigtig mange børn stadig brug for 3 lur dagligt. Nu hvor jeres datter er blevet 7 måneder, så lyder det helt naturligt, at hun trives med to lure dagligt... På den måde ændrer søvnen og behovet sig lidt hele tiden, og det vil ændre sig de næste måneder frem :)
Det er rigtig fint, at du sikrer hende et fast stå op tidspunkt, fordi det naturligt er med til at sætte rytmen for resten af dagen. Og med til at sikre, at dagens rytme ikke skrider for jer, så hun sover senere og senere til natten :)
Jeg tænker, at I skal gå ud fra, at jeres datter nu har brug for godt 14 timers søvn i døgnet og da hun ofte sover to timer om formiddagen og 2 timer og 15 minutter til middag, så betyder det, at hendes udregnede nattesøvnsbehov vil være ca 10 timer. Hvis hun står op kl 07 betyder det, at hun ikke vil være parat til at sove før klokken er ca. 21. Det passer altså med, at hun ofte først sover netop omkring 21-21.30 - hun er ikke træt eller parat til at sove før.
De dage, hvor hun sover en kortere middagslur er hun naturligt parat til at sove tidligere om aftenen, og du skal her naturligt følge hende behov, som du allerede gør :)
Jeg synes umiddelbart, at det vil være rigtig synd, hvis du begynder at afkorte hendes dagssøvn. Hun må meget gerne sove 2 lure og ialt ca. 4 timer - dagssøvnen er meget vigtig for hende og god for hendes udvikling. Når hun sover, så bevæger hun sig igennem forskellige søvnstadier, og hvert søvnstadie giver hende noget forskelligt. I søvnstadie 1 og 2 øger hun sine motoriske færdigheder, hendes humør bliver bedre, når hun får denne søvn. I søvnstadie 3 og 4 får hun styrket sin hukommelse og immunsystem. Hun udskiller væksthormon, hendes knogler og muskler styrkes og opbygges, appetitten reguleres og hendes energi genopbygges. Og i REM-søvnen, drømmesøvnen, bearbejder hun alle dagens oplevelser, og de lagrer sig i hendes hjerne. Man siger at korttidshukommelse bliver til langtidshukommelse og deraf udtrykket ”du bliver klogere af at sove”.
Selvom en lang nattesøvn også giver disse ting, så er kvaliteten af søvnen om dagen også meget vigtig - og dermed også længden af dagssøvnen. Når hun tager så fine lange lure, så sikrer det, at hun kommer igennem søvnens stadier flere gange, og det er rigtig godt for hende :)
Dertil kommer, at dagssøvn kan reparere på en dårlig nattesøvn - men man kan ikke på samme måde reparere om natten, hvis hun mangler dagssøvn... Og som udgangspunkt skal man ikke vække børn. Jeres datter sover rigtig godt om dagen - hun falder naturligt i søvn, når hun har brug for at sove og hun vågner naturligt, når hun ikke er træt mere, men frisk og veludhvilet, parat til at lege, undersøge og opleve verden, parat til at bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt.
Derfor er det ikke nogen god idé at afkorte hendes dagssøvn, og det vil være rigtig godt, hvis I lige nu kan indstille jer på, at hun ofte først går i seng, når klokken er omkring 21.00. Det er vigtigt, at du ikke forsøger at putte hende allerede kl 19, da hun så naturligt bliver frustreret og ked af det - hun er naturligt ikke parat til at sove allerede der, og det er naturligt frustrerende, hvis du prøver at få hende til det. Ingen kan sove på kommando - hverken børn eller voksne :) Og det eneste du opnår ved at blive ved med at forsøge er, at hun begynder at forbinde det at skulle sove om aftenen med noget som ikke er trygt og rart - og det har ingen af jer glæde af. I bliver alle tre kun frustrerede og det hjælper jer ikke på sigt.
Hvis det er dig meget imod, at hun har en rytme, hvor hun først går i seng kl 21, så kan du efter nogle uger med et fast puttetidspunkt mellem kl 21-21.30 godt arbejde på at ændre på dette. Men du skal ikke gøre det ved at afkorte hendes dagssøvn, men derimod ved at putte hende gradvist tidligere om aftenen. Det vil sige, at hvis hun plejer at blive puttet omkring kl 21 og kan falde i søvn trygt og godt og inden for ca. 15 minutter, så begynder du at putte hende kl 20.45, med samme trygge og dejlige ritual. Efter nogle aftener, så rykker du puttetidspunktet frem til 20.30, holder fast i dette og gradvist rykker du så tiden frem til 20.15, 20.00, som måske vil være det tidspunkt som fremadrettet vil kunne fungere bedst for både hende og jer. Det kræver stor tålmodighed og tager flere uger (5-6 uger) at ændre på en sådan rytme, og det er under forudsætning af, at hun ikke bliver syg, skal starte i dagpleje, vuggestue eller lignende, som naturligt vil ændre på hverdagen og rytmen.
Og i takt med at hendes nattesøvn så gradvist forlænges med ca. 15 minutter, så vil dagssøvnen på samme måde ofte blive kortere, så hun gradvist sover ca. 15 minutter mindre om dagen. I takt med at nattesøvnen bliver længere, vil de fleste børn ofte af sig selv begynde at afkorte dagssøvnen, så du ikke behøver vække hende om dagen, men her kan lade hende styre sit behov selv. Hun vil så evt. begynde at sove en lidt kortere formiddagslur og en længere middagslur, men det kan også være modsat.
Det er aldrig et spørgsmål om at fjerne søvn fra hende, men derimod et spørgsmål om at sikre hendes søvnbehov på et andet tidspunkt som fungerer bedst muligt, og hos jer ved at forlænge hendes nattesøvn om aftenen. Det betyder også, at selvom hun først sover kl 21, så skal du stadig vække hende om morgenen, så dagen starter kl 07, så hele dagsrytmen holdes. Det er ikke om morgenen, at nattesøvnen skal forlænges, men om aftenen. Og det er okay at vække hende om morgenen, når hun har sovet i ca. 10 timer...
Når alt dette er sagt, så anbefaler jeg dog normalt ikke, at man går ind og ændre på en rytme hos så lille et barn. Jeg anbefaler det normalt først efter 1 års alderen. Og man skal som udgangspunkt ikke ændre noget der fungerer - og jeres datter trives med at sove fra kl 21-07 og sove 2 lure af ca 2 timers varighed om dagen - og da hun ikke er ældre end hun er, så kan dette naturligt nå at ændre sig mange gange i månederne frem:)
Så jeg vil anbefale, at I lader jeres datter sover de ca 4 timer dagligt og sove en nattesøvn fra ca kl 21-07 - da det lyder som om, at hun trives godt med denne rytme - og da jeg erfaringsmæssigt ved, at det sagtens kan ændre sig i månederne frem - fuldstændig ligesom behovet for 3 lure nu har ændret sig til behov for 2 lure :)
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske