Svar: Mad til en dreng på 10 mdr.
3. maj 2018
Alder:
10 mdr.
Kære H.l.R.
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt, at jeres dreng begynder at lukke munden for skeen og afviser at blive madet. Det handler ofte ikke om kræsenhed, men om at han gerne vil spise selv, og det er derfor rigtig godt, hvis du kan give ham mad i stykker - og så en gang imellem måske stadig få lov til at supplere med lidt på en ske ved siden af..:)
Han må gerne spise med fingrene, og han må også meget gerne spise med en gaffel. Det er helt okay, at han tilbydes bananpandekager, du kan også lave klatkager af f.eks. havregrød og servere dem med lidt frugtmos (æblemos, pæremos, jordbærmos eller lignende), så han får lidt andet end banan - og stadig får grød, bare i "stegt form"... Du kan også lave fuldkornspandekager, hvor du bruger havregryn og rugmel sammen med hvedemel, for at gøre dem en lille smule sundere, selvom det naturligvis ikke er det samme som at få forskellige typer af grød...
Han må også gerne få hårdkogt æg. Så længe han er under 1 år, anbefales det, at han ikke får blødkogt æg eller omelet, da temperaturen ved tilberedning ikke med sikkerhed kommer over 70 grader. Det er nødvendigt for at dræbe f.eks. Salmonella bakterier. Bruger man pasteuriserede kan man bruge lavere madlavningstemperaturer... Æg kan også bruges i fars, bagværk osv.
Jeg har ikke kunne finde noget anbefalet indtag omkring æg til børn. Tidligere sagde man 1 æg om ugen, men dette skyldes, at man til voksne anbefalede kun at spise 3-4 æg ugentlig, og små børn skulle naturligt tilbydes mindre. Disse anbefalinger har dog ændret sig, fordi man har fundet ud af, at æg ikke er så problematisk i forhold til kolesterol, som man tidligere troede, og voksne kan derfor godt spise æg dagligt... Det må således være et individuelt skøn, hvor mange æg om ugen du tænker, at du vil tilbyde jeres dreng...
Det lyder rigtig lækkert med grøntsagsmuffins af forskellige slags. Det giver dig mulighed for at variere hans indtag af grøntsager, og du kan også komme f.eks. kylling i dem... jeg ved ikke, om du kan finde en opskrift uden æg, hvis du vil holde hans indtag af æg lidt nede...
Han må også gerne få stykker af brød - boller, eller rugbrød om morgenen. Hjemmebagte boller er ofte et hit, og du kan lave boller af f.eks. havregryn eller grahamsmel, for at gøre dem lidt grovere. Du kan også tilsætte forskellige grøntsager til bollerne - kartofler, gulerødder, spinat osv. kan fint bages ind i brød. Ligesom han naturligvis kan få ost, skinke, pølse.. og han må også gerne blive tilbudt lidt frugt og bær.
Han må faktisk også, med den alder han har nu, gerne få en lille smule tykmælk eller A38 (3.5 %). Det er en god idé at vælge neutrale sødmælksprodukter og så selv tilsætte lidt revet frugt, frugtmos og/eller bær. Du kan også komme rugbrødsdrys på...
Du kan også forsøge med lidt Mini Fras, opblødt i lidt modermælkserstatning. Dem kan han også spise med fingrene... De er udviklet i samarbejde med VIFFOS (Videnscenter for fødevarer og sundhed) og må gerne gives til små børn, som del af en varieret kost. Generelt skal man dog være opmærksom, når man vælger morgenmadsprodukter til børn - de bør ikke indeholde mere end 10 gram sukker pr. 100 gram, og det kan faktisk være svært at finde :)
Jeg håber, at du kan bruge disse idéer lidt videre :)
Rigtig god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske