Svar: Vores søn råber og skriger meget
Kære Claudia
Tak for dit brev :)
Det lyder helt normalt, det du fortæller - selvom du oplever det voldsomt, når din dreng nogle gange siger en masse lyde :)
Din dreng vil øve sig og lave mange forskellige lyde. Han vil nogle gange øve de dybe svælglyde og andre gange vil han råbe eller skrige højt. Nogle gange kan han faktisk blive forskrækket over sig selv, og de lyde han laver :)
Han er rigtig godt i gang med at finde ud af at tale og herunder finde ud af, hvordan han kan kommunikere med dig. Det betyder, at han vil sige en masse lyde og på den måde finde ud af, at han via lyde kan få din opmærksomhed. Det er f.eks. når han siger lyde, imens I går fra ham, og når I så kommer ind til ham igen, så smiler han til jer, er glad for at opleve, at han med sine lyde kan kommunikere til jer, at han er glad for at se jer, at I ikke var forsvundet fra ham, og så pludrer han lystigt med jer igen.
Det kan naturligvis ikke udelukkes, at han skriger og bliver ked af det, når I går fra ham og lader ham være alene i stuen, fordi han stadig er så lille, at han ikke forstår, hvor I går hen. Når han ikke kan se jer, så kan han godt føle sig forladt og alene. Det er derfor godt, hvis I kan stikke hovedet frem i døråbningen, så han kan se jer og I på afstand forsøger at opfordre ham til at søge jer - så han lærer, at han godt kan lede efter jer, kravle ud i køkkenet til jer og ikke behøver sidde og skrige og være ked af det... :)
Nogle gange vil han også finde på at skrige højt, fordi han har fundet ud af, at netop skrig får alle voksne til at se på ham. Det er naturligt spændende at undersøge, hvad forskellige lyde gør ved andre - hvordan han med sine lyde påvirker andre.
Han vil med den alder han har nu, naturligt også finde ud af, at han med bestemte lyde kan give udtryk for bestemte ting, og at der er visse lyde, som du forstår og reagerer bevidst på. Det kan f.eks. være, når han siger ma-ma-ma eller mam-mam - det kan betyde "jeg er sulten", eller "maden smager godt", og her er det vigtigt, at du reagere med et "mmm mam, dejlig mad" eller lignende, så han hører, at du forstår ham, og hvad han forsøger at kommunikere.
Det kan også ...
... være, at I sidder og kikker i en bog eller triller en tur med barnevognen, og når han ser en hund, en kat eller en fugl, så siger han "vov-vov", "miav" eller "piip", fordi han på den måde viser dig, at han genkender dyret, ved hvad det hedder/hvad lyd der kendetegner det bestemt dyr, og I deler på den måde oplevelsen mellem jer, og hans sprog udbygges naturligt.
Han vil også kunne vise "hvor stor han er", "klappe kage" og "vinke" nu, og han vil kunne forstå små opfordringer, hvor du beder ham gøre dette. Og på den måde kan I også kommunikere mere og mere sammen. Hvis du nogle gange synes, at han råber eller skriger lidt for højt, så kan du faktisk med fordel prøve at sige nogle andre lyde, som han kan øve i stedet. Hvis han råber, kan du f.eks. sige "sikke du kan råbe", så du viser ham, at du hører ham og anerkender hans lyst til at lave lyd og så sige f.eks. "kan du også sige brrrr-bbrrr", og på den måde få ham til at lave læbelyde i stedet for skrig... På den måde kan du nogle gange få ham til at sige nogle lidt mindre voldsomme lyde samtidig med, at du anerkender den udvikling han er i.
Det vil også være rigtig godt at synge sange med ham og for ham, meget gerne sange, hvor du bruger hans krop - så når du f.eks. synger "hjulene på bussen", så cykler du med hans ben imens...Det fremmer hans ordforråd og lyst til at tale, når du sætter ord sammen med bevægelse.

Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Sæt også ord på ting i hverdagen - når du f.eks. trækker strømperne af ham så sig "hiv-hiv", og når du giver ham bluse på, så sig f.eks. "over hovedet - borte tit-tit", "så den ene arm", "så den anden arm", så du bruger sproget og kommunikerer med ham i hverdagen, sætter ord på ting I oplever, gør sammen osv. Sæt også ord på mennesker og ting i hverdagen "far", "mor", "bedste", "mad", "kop", "sut" og du kan f.eks. sige "vi vinker farvel til far", eller "hvor er far henne, skal vi finde far" osv.
Stille og roligt vil han så begynde at bruge flere og flere lyde, som bliver til rigtige ord, og det bliver naturligt mere og mere tydeligt for dig, hvad det er han vil (eller ikke vil).
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Gør pusletid til hyggetid - med naturlig pleje fra Olívy
En ren ble er det primære formål, når ens baby bliver lagt til rette på puslepladsen. Men faktisk er pusletiden meget mere end blot en praktisk opgave. Det er en unik mulighed for at styrke båndet til dit barn, stimulere sanserne og skabe tryghed. En god pusleoplevelse handler ikke kun om ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:
3. april 2025 | Udvikling | 4 år, 5 mdr.
Social angst og skoleudsættelse
Kære Helen. Vi er altid meget glade for dine svar. Der er lidt tid til mit...
23. marts 2025 | Udvikling | 10 mdr.
Hej Helen Vores dreng, som nu er blevet 10 måneder, er startet i dagpleje....
17. februar 2025 | Udvikling | 11 mdr.
Hej Helen Vores dreng på knap 1 år startede i dagpleje 6. januar, så han har...
10. februar 2025 | Udvikling | 9 mdr.
Bekymring for sproglig og motorisk udvikling
Hej Helen Jeg skriver da jeg er bekymret for min søn. Han er idag 9...
6. februar 2025 | Udvikling | 15 mdr.
Kære Helen Jeg har et kort spørgsmål i dag. Min datter, som nu er blevet...
Viden om børn:
Termin
Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.
Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.
Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.
Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...
Tommelfinger - sutte på
Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.
At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.