Svar: Putning og urolige nætter
30. april 2018
Alder:
5 mdr.
Kære Lillesøsters mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig, og min umiddelbare tanke er, at det vil være rigtig godt, hvis du nu kan begynde at skabe en rytme, hvor din datter tilbydes skemad og vand af kop, når hun vågner, og så får bryst og/eller flaske, før hun skal sove.
Som det er hos jer lige nu, så får hun ofte brystet, når hun vågner, tilbydes lidt skemad og vand af kop og tilbydes så bryst og flaske efterfølgende, når hun puttes. Og det bliver til rigtig mange små måltider hele dagen igennem, og hvor hun hopper på og af brystet mange gange - og det er naturligt svært for dig at holde til i længden.
Jeg kan fornemme, at amningen er vigtig for dig, og at du gerne vil bibeholde amningen lidt længere tid, og det synes jeg derfor, du skal forsøge. Jeg vil foreslå, at du starter med at lægge hende til brystet, og når hun har spist hos dig, så supplerer du med en flaske, hvor efter hun så skal sove. Og jeg vil faktisk foreslå dig, at du starter med at sidde og amme hende og så putter hende - og giver hende flasken i sengen, så hun får flasken at falde til ro på og ikke oplever skiftet fra din favn og ned hvor hun skal sove så voldsomt, men så hun stadig får din favn og nærhed, men samtidig oplever, at det er okay at falde i søvn i sin seng.
Det lyder også som om, at du i løbet af de næste par uger, så småt kan begynde med lidt morgengrød. Da hun er knap 6 måneder gammel og lyder til at trives med både grød og grøntsagsmos, så må hun gerne få 3 små måltider dagligt. Det er vigtigt, at du stadig giver hende lidt af gangen, så hun ikke overfyldes med mad. Det vil være fint, hvis hun lige nu spiser max ½ dl af gangen. Sammen med grød og mos kan hun tilbydes vand af kop, og en dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 8: Tilbydes en lille smule grød, max ½ dl. Vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16.30-17: Ammes/flaske
Sover dagens 3. lur
Aften 18-18.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca 20.30...
Sen aften 23: Flaske og sover videre
Midt nat 03: Ammes og sover videre
Det er helt naturligt, at hun stadig har brug for mælk midt nat, men i takt med at hun bliver ældre, spiser flere og flere skemåltider i løbet af dagen, drikker mere og mere vand af kop og stadig ammes og får sine flasker i løbet af dagen og aftenen, så vil hun naturligt begynde at kunne undvære mælken midt nat.
Det er også helt naturligt, at hun søger et drømmemåltid sen aften, og det må du stadig meget gerne give hende. Da du oplevede effekt af flasken i en periode, men ikke gør det mere, så kan det godt være tegn på, at hun skal fyldes lidt ekstra op hele dagen igennem jf. dagsplanen. Det er naturligvis også en mulighed at forsøge med vælling, og det kan godt have en vis effekt, men det er dog min erfaring, at mætheden ofte skabes bedst hele dagen igennem og ikke ved at proppe hende ekstra om aftenen.. I denne alder kan man risikere, at det virker modsat, og at hendes mave vil arbejde på højtryk for at nedbryde den ekstra føde (vælling er i jo princippet en tynd grød), og at det derfor vil medføre ekstra urolig søvn. Hun drikker i forvejen ofte mellem 150-210 ml om aftenen, så hun har glæde af den flaske og tager imod en del. Hun tilbydes Enfamil AR som ligger lidt tungere i maven, men det giver naturligt ikke helt samme fornemmelse, som vælling kan give - så du kan godt forsøge det, hvis du tænker, at det vil gøre en forskel hos dig. Man kan sige, at der jo ikke sker noget ved at prøve - hvis det virker, er det dejligt, hvis det ikke virker, så har du forsøgt og så blev du den erfaring rigere :) Hun vil godt kunne tåle vælling, også selvom vælling først anbefales fra 6 måneders alderen...
Og så skal du naturligvis være opmærksom på om hun bruger dig som sut om natten og derfor er det også rigtig fint, at du forsøger med en narresut, for at se om hun på sigt vil acceptere denne... Når hun ikke rigtig er glad for den, så kan det godt være fordi hun allerede får sit suttebehov tilstrækkeligt dækket via både bryst og flaske, så når du sætter antallet af mælkemåltider ned, vil hun måske begynde at acceptere den. Der er dog ingen garanti, nogle børn er bare ikke glade for en narresut, og der er naturligvis også en grund til, at de kaldes sådan :)
Prøv om du nogle gange om natten kan hjælpe hende med stillingskift, en beroligende hånd og kærtegn og uden at give hende en sut, bryst eller flaske i munden. Da hun har refluks, så er det nærliggende at tænke, at hun om natten nogle gange ligger og smasker og virker søgende, fordi hun har noget mælk stående i spiserøret. Når det kører op og ned, nogle gange kommer op i munden, så synker hun det igen, og hendes urolige søvn kan derfor godt hænge sammen med refluksen. Det samme kan hendes søgning mod brystet, men det er godt, hvis hun stille og roligt vænnes til, at hun ikke behøver mælk i maven alt for tit... Sørg også for at elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Kom evt. en pude ind under hendes madras i hovedenden, så hele madrassen bliver løftet lidt.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske