Brev:
Putning og urolige nætter
30. april 2018
Alder:
5 mdr.
Putning og urolige nætter
Kære Helen
Jeg har brug for din hjælp til putningen om aftenen. Det fungerer ikke så godt. Jeg tror ikke det sådan rigtigt har fungeret på noget tidspunkt. Pga hendes refluks har vi gjort der der virkede i øjeblikket. Der har selvfølgelig været en håndfuld aftener hvor det er gået glat og jeg har tænkt, så nu har jeg fundet ud af det. Men for det meste synes jeg, det går helt i fisk, når jeg putter.
Lillesøster er nu 5 mdr gammel - 24 uger. Vi er godt i gang med middagsgrød og vi er lige startet på mos til aften. Hun er dygtig til at spise og jeg holder lidt igen.
Typisk tager hun en lille lur i mellem 17-18 på 30-45 min. Herinden ammes hun og får flaske. Efter luren er hun ofte grydeklar tre timer herefter, så hun går i seng 20.30-21.00.
Jeg ammer hende stadig og hun får flaske efterfølgende.
Det at hun både ammes og får flaske forvirrer mig, når hun skal puttes. Jeg har svært ved at finde en god rytme om aftenen. Jeg har afprøvet to forskellige aftenrytmer. Jeg vil prøve at forklare:
1: Nogle gange får hun flaske omkring kl. 19.30, hvor jeg ikke ammer hende. På den måde har det virket som om hun så bedre ville have mit bryst ved puttetid og jeg har en gang i mellem fået held af at amme hende i søvn. Det er ikke altid hun gider at sutte ved mit bryst. Så spytter hun og søger alligevel hele tiden. Det bliver sådan noget rodet noget, hvor hun egentlig gerne vil men protesterer alligevel. Hun kan ikke rigtig finde roen. Måske er hun for mæt efter flasken eller også er det fordi der ikke er noget at komme efter. Jeg ved det ikke. Hvis det ikke virker, så går jeg rundt og ammer hende. Og det virker for det meste. Det er bare lidt hårdt efterhånden.
Jeg har forsøgt at putte hende i hendes seng efter at have tilbudt hende bryst, men her kan hun ikke finde roen. Hun vil ikke tage sin sut. Men jeg kan se, at hun mangler noget at sutte på. Så hun ender ret hurtigt ved bryster igen.
Flasken kl 19.30 startede vi egentlig med at give hende så jeg fik lidt ro, da hun konstant ville ammes om aftenen.
2: Jeg har også prøvet at amme hende i løbet af aftenen og så give hende flaske som det sidste. Det giver hende heller ikke mere ro. Hun falder ikke i søvn ved flasken. Hun bliver døsig og øjnene ruller, men hvis jeg lægger hende i sengen herefter så søger hun og klager sig. Sutten bliver spyttet ud. Aller højst tygget lidt på. Og så ender hun ved mit bryst og jeg går ammende rundt med hende igen.
Jeg tror virkelig ikke der er ret meget mælk i mine bryster men jeg er meget i tvivl. For nogle gange er det som sagt som om hun ikke vil have dem. Enten er hun mæt eller også er der ikke noget at komme efter.
Putningen tager lang tid inden jeg kan lægge hende. 30-45 min. Herefter er der desværre ikke ro. Hun sover uroligt. Vågner flere gange. Nogle gange kan hun tysses til ro med bevægelser men oftets skal hun til brystet igen. Hun er typisk meget sulten allerede kl 22-22.30 igen og her får hun flaske, for brystet bliver afvist. Hun drikker her i mellem 150-210 ml.
Efter kl. 24 er der som regel ro i et par timer, hvorefter hun så melder sig ofte igen. Her er jeg igen i tvivl om hun får nok ved mig. Eller om hun burde få en flaske. Eller om jeg er hendes sut.
Jeg har bibeholdt mine natlige amninger netop for at blive ved med at amme. Drømmeflaske kl. 22.30 har vi først lige indført for et par uger siden fordi jeg stædigt har fastholdt at amme selv om natten. Den blev indført, fordi jeg oplevede mere og mere uro. Og så var jeg træt af at amningerne om natten tog mindst en time. Drømmeflasken gav lidt ro i en periode, men nu er det slut. Er det mængden af mælk eller alderen, tror du? Kunne en flaske med vælling være bedre ved puttetid? Hun får enfamil AR pga refluks. Vil hun godt kunne “tåle” vælling?
Lige nu får hun altså flaske omkring 22.30 og så ammer jeg on/off fra kl. 03.00. Nogle en til to gange. Andre gange meget mere. Her er der ikke rigtig en rytme andet at hun tager et længere stræk bagefter, hvis jeg sidder op og ammer hende, end hvis jeg ligger ned og ammer. Så jeg plejer at sidde op men nogle gange er jeg så træt at jeg ligger, så jeg kan sove.
Jeg vil så gerne hun kunne tage den sut for jeg tror det vol hjælpe på mange putte-situationer. Vi øver og øver. Hun får den hver gang hun bliver puttet i barnevognen. Hun tager den i munden. Sutter ikke. Gumler lidt. Falder nogle gange i søvn med den i mundvigen. Men ikke suttende. Når hun er vågen, kan hun godt lege med sutten. Hun ved den skal i munden. Øver sig på det. Men gumler mest. De eneste gange jeg har set hende tage een er når hun er rigtig sulten. Jeg ved godt det kun er et tilbud. Men måske hun ville give mine bryster en lille pause.
Ville det være nemmere for mig, hvis jeg bare helt stoppede det amning?
Håber du kan hjælpe mig med mine mange spørgsmål.
Med venlig hilsen
Lillesøsters mor.