Svar: Spisevaner, 15 måneder
30. april 2018
Alder:
15 mdr.
Kære Karina
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring spisevaner :)
Det er som udgangspunkt rigtig godt, hvis du kan forsøge at sikre, at der altid er mindst en fødevare, som din datter kan spise - det betyder ikke så meget, hvis hun den ene dag spiser mest pasta og næste dag spiser mest kød osv. men det vil være godt, at hun som udgangspunkt ikke afviser al maden. Og du har naturligvis ret i, at det er godt, hvis hun lærer at spise den mad, som du serverer.
Du skal også sikre dig, at I spiser på det tidspunkt, hvor hun egentlig er sulten og parat til at spise. Det betyder, at hvis hun altid virker sulten ½ time før I sætter jer til bords, så kan det godt være, at du skal forsøge at tilpasse spisetiden dette. Så det ikke ener med, at du passerer det tidspunkt, hvor hun er sulten og når det så er spisetid, så kan hun ikke spise noget, fordi hun skulle have haft mad lidt før...
Du skal også medtænke, hvad hun tilbydes om eftermiddagen som mellemmåltid. Mange børn er rigtig sultne om eftermiddagen og det kan være en god idé at udnytte. Du kan med fordel tilbyde hende f.eks. grøntsager her, hvis hun om aftenen så afviser grøntsager, så gør det ikke så meget, for dem har hun jo spist tidligere. Ligesom du naturligvis skal være opmærksom på ikke at give hende en masse snacks som kiks, tørret frugt og lignende, som hurtigt kan tage pladsen op for den rigtige mad og gøre, at hun så ikke føler sig så sulten, når det bliver tid til at spise aftensmad.
Og så har hun måske også brug for et mellemmåltid eller godnatmåltid, før hun kommer i seng. Det kan være en godnatgrød eller det kan være rester fra aftensmaden- hun kan f.eks. godt få en gnavefrikadelle sammen med en klapsammen rugbrød... evt. sammen med et glas mælk.
Godnatmåltidet skal netop sikre, at hun ikke går sulten i seng, men det er dog en god idé at servere det adskilt fra aftensmaden. Jeg anbefaler ofte en aftenrytme, der ser således ud:
Aften: Spiser aftensmad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad, men udgangspunktet er, at I spiser det samme. Vand eller mælk af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, gøres klar til natten.
Tilbydes et godnatmåltid, vand eller mælk af kop. Får derefter børstet tænder.
Puttes til natten med puttebamse, godnathistorie osv.
Når godnatmåltidet serveres adskilt fra aftensmaden (der er et bad imellem), så lærer jeres datter, at hun ikke bare kan afvise sin aftensmad og så få lidt grød eller andet i stedet. Og af samme grund kan det også nogle gange være en god idé at tilbyde rester fra aftensmaden som godnatmåltid - det er dog vigtigere, når jeres datter bliver ældre:)
Det er rigtig godt, hvis I nu begynder at lade jeres datter spise med gaffel. Selv komme maden på gaflen og selv føre gaflen til munden. Hvis det stadig er lidt svært for hende at styre dette, så må I gerne have gang i to gafler samtidig. Det betyder, at I kan gøre en gaffel klar, som hun så kan få i hånden, hun spiser selv og imens gør I næste gaffel klar og I bytter. Det gør også, at hun kan spejle sig i jer og forsøge at gøre det I gør og dermed lærer hun det stille og roligt. Og samtidig sikrer I jer, at det ikke tager så lang tid, at hun ikke får mad nok :)
En ske vil hun også kunne forsøge sig med, men det er lidt sværere, og mange børn er omkring 16 måneder, før de begynder at mestre det at spise med en ske. Nogle kan naturligt før, andre først senere :) Når det er særlig svært med skeen, så er det fordi barnet ofte vil dreje i håndledet, når skeen føres til munden, og det betyder, at maden falder af skeen. På en gaffel bliver det siddende uanset, hvordan gaflen vender, så det er lettere og giver samtidig en lille succesoplevelse. Men lad hende endelig øve sig med en ske.
En drikkekop med to hanke vil være rigtig godt, så hun kan holde den med begge hænder, og I må gerne hjælpe hende ved at lære hænde den lille kommando "to hænder skat", så hun kan styre den, sætte den til munden og tilbage på bordet igen. Hvis det er svært lige nu, så kan hun starte med et lille låg på koppen, som I så kan tage af hen af vejen i takt med at hendes bevægelser bliver mere rolige, og hun finder ud af teknikken.
Hun må naturligvis også stadig gerne spise med fingrene, når hun en gang imellem hellere vil det - klapsammen madder, bidder af en bolle, frugt og bær, en gnavefrikadelle og lignende.. det er helt naturligt at noget mad også spises med fingre/hænder :) Men I må som sagt meget gerne støtte hende i at spise mere og mere selv med bestik, og det er ikke urealistisk, at hun begynder at kunne spise mere og mere selv og også få noget indenbords - og slet ikke, når I skal på ferie :) Når hun bliver 18 måneder, kan det godt nogle gange være lettere at spise selv først på dagen end sidst på dagen, men det er også helt okay :)
Med hensyn til mælk, så anbefales det, at du tilbyder hende letmælk, med den alder hun har. Og hun må også gerne få surmælksprodukter, her anbefales det, at du giver hende sødmælksprodukter (3.5% fedtindhold) som neutral sødmælksyoghurt, A38 eller Tykmælk. Du kan selv søde det ved at komme frugtmos, revet frugt og bær mv. på.
Hvis hun får min 350 ml mælk/mælkeprodukt dagligt, så får hun den mængde, som er nødvendig for at sikre hende f.eks. kalk nok. Og det anbefales, at hun max indtager 500 ml. Alt tæller med i indtaget - mælk hun drikker af kop, tykmælk hun spiser af en skål, mælk som indgår i eller på en grød, en portion havregryn osv. Sovs I spiser. Det hele tæller med. Så de fleste børn vil være dækket ind, hvis de drikker et glas mælk morgen og aften og så i øvrigt spiser varieret dagen igennem...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat - og dejligt at høre at hun trives så godt - det lyder som om, at hun har det godt efter sin sygdomsperiode og som om, at det går godt hos jer - dejligt!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske