Brev:
Spisevaner, 15 måneder
30. april 2018
Alder:
15 mdr.
Spisevaner, 15 måneder
Kære Helen
Så har jeg brug for dine gode råd igen - som så mange gange før i forbindelse med kost.
Min datter er nu blevet 15 måneder. Hun spiser sådan set godt og får smagt på mange forskellige madvarer. Hun får som regel blot vores mad, så vi laver sjældent noget specielt til hende.
Men jeg har dog nogle spørgsmål. Først og fremmest kom vi til at debatere, hvorvidt det er i orden at give hende noget andet mad, hvis hun afviser det, vi serverer. Hvad er din holdning til det? Min umiddelbart holdning er, at hun jo helst skal spise, hvad der bliver serveret, men jeg har heller ikke rigtigt lyst til at sende hende i seng på tom mave.
Hun har jo altid været en slank dame med vægten i nederste kurve og højde i øverste, og med de startvanskeligheder, vi har haft med mad og sygdom, som medførte vægttab, ja så har vi bare haft et øget fokus på indtag. Det gør måske også, at vi ikke har været helt så loose, som jeg fornemmer andre er. Vi mødtes med en flok med børn fra samme måned, og jeg synes flere af dem lød til at være meget længere fremme i forhold til at spise selv. Vi har været meget insisterende på at give hende med ske/gaffel for at sikre et nogelunde indtag. Hun har dog gennem længer tid selv taget initiativ til at ville føre ske og gaffel. Det går også rigtigt fint, når vi hjælper hende med at få noget på. Hun forsøger også selv at stange og skovle - eller hvad man skal kalde det. Det lykkes ikke hver gang at få noget op, men flere gange gør det da. Jeg er nervøs for om vi har gjort hende en bjørnetjeneste ved ikke at lade hende styre det mere selv. Vi har talt lidt om at bare give hende lov, men det med indtaget er et tilbagevendende issue. Hun får ganske fint med mad på den måde, det kører nu. Men det kunne jo være rart, hvis hun kunne blive lidt mere selvstændig på det punkt. Det ville give os bedre mulighed for at spise også. Hvad tænker du om det hele?
Vi skal på ferie om tre måneder og min drøm er lidt lidt, at hun vil kunne sidde med maden selv og rent faktisk få noget indenbords. Er det realistisk eller skal jeg pakke den forhåbning væk?
Slutteligt vil jeg høre, om hun bør drikke mælk til nogle af måltiderne? Vi prøvede for noget tid siden med blandet succes og trak så vist bare lidt på skuldrene.
På forhånd tak.
Bedste hilsner
Karina