Svar: Forstoppelse og uro
26. april 2018
Alder:
7 mdr.
Kære Nina
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Der er ingen tvivl om, at Selma har en stor motorisk uro - det lyder som om, at hun altid har haft det og derfor har haft stor glæde af at blive svøbt og føle sig holdt, men når det er særlig svært lige nu, så handler det højst sandsynligt om, at hun er ved at komme i separationsfasen.
Du fortæller, at hun motorisk er rigtig godt igang i løbet af dagen. Hun sidder aldrig stille og du kan ikke bare lægge hende fra dig og regne med at hun bliver liggende der - det gør hun ikke, hun flytter på sig, hun kryber af sted. Og når hun sidder i højstolen, så prøver hun at rejse sig.
Det at hun motorisk øver sig betyder, at hun bevæger sig mere og mere væk fra jer fysisk. Hun kravler væk fra jer, vender sig, skal lige sikre, at I stadig er der. Nogle gange er det nok at hun kan se dig og at du siger "nej skat, jeg er lige her, kravl du bare videre" og så kravler hun af sted igen - andre gange har hun brug for at mærke dig, brug for lige at få et kram, før hun så er parat til at bevæge sig ud i verden igen.
I separationsfasen oplever man ofte også, at hun vil reagere, hvis hun ikke kan se dig. Hvis du går i køkkenet eller går på toilettet og lader hende være alene i stuen, så kan hun blive meget ked af det, begynde at græde ulykkeligt og bliver oprigtigt glad, når du så kommer tilbage og hun finder ud af, at du ikke er forsvundet. Hun forstår ikke, hvor du går hen og føler sig forladt og alene, når hun ikke kan se dig....
Hele denne udvikling påvirker hende, når hun skal sove. Både mentalt, fordi hun vil have svært ved at slippe dagen og alle oplevelserne, have svært ved at koble fra og overgive sig til søvnen. Og når hun endelig sover, vil hun kunne sove meget uroligt, fordi hun drømmer rigtig meget i denne periode. Det betyder, at hun både kan vågne og græde, og også kan ligge og pludre osv. imens hun sover - fordi hun drømmer.
Og så vil hun motorisk også øve sig når hun sover. Og det vil I mærke mere og mere de næste måneder frem. I takt med at hun begynder at kravle, rejser sig ved tingene, bevæger sig motorisk mere og mere rundt, så øver hun sig både om dagen og om natten. Og sengen er et dejligt sted at øve sig. Her kan hun tumle rundt uden at slå sig, og samtidig er tremmerne lette at hive sig op ved, så det er naturligt, hvis hun begynder at øve sig, når hun ligger i sin seng...
Derudover så giver den motoriske uro en stor rastløshed i kroppen. Det er rigtig svært for hende at ligge stille, det er rigtig svært at finde fysisk ro. Hendes ben og arme er hele tiden i bevægelse, kroppen kan ikke slappe af. Og når hun sover sker det samme. Det betyder, at hun om natten kan få sig lagt op i kravlestilling, hvor hun så ligger og vipper frem og tilbage, græder, klynker frustreret. Nogle gange kan hun ligge og slå hovedet ind i sengegavlen imens hun sover - headbanging kaldes det - ligesom hun kan ligge og kaste hovedet frem og tilbage fra side til side - headrolling kaldes det.
Og for mig lyder det altså som om, at I er ved at nærme jer separationsfasen og dermed fornemmer denne spirende uro i hendes krop - separationsfasen dækker især over 8-10 måneders alderen - nogle gange lidt før og nogle gange også lidt længere...:)
Det er rigtig godt, hvis du kan hjælpe hende til fysisk ro - altså hvis du kan bruge dine hænder, kærtegne hende, lade hende mærke dig, når hun skal sove, ligesom du skal hjælpe hende med stillingsskift, hjælpe hende med at blive lagt ned igen, komme om på den anden side, få dynen på sig, som hun har sparket af osv. Mange gange hjælper det at putte hende på maven og stryge hende med dine hænder ned over ryggen og blenumsen og tilbage igen - frem og tilbage igen og igen. Og det må du gerne prøve. Det kan være en god idé, at du forsøger at hjælpe hende med at falde i søvn i egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove - og ikke lader hende falde i søvn i din favn.. Men når det så er sagt, - hvis hun kan falde trygt i søvn i løbet af 5-10 minutter, fordi du sidder med hende eller lægger dig med hende, og hun i øvrigt så ellers sover godt om natten, så skal du ikke lave noget om. Så er det bedre, at du hjælper hende på denne måde lige nu, netop fordi hun går igennem et ret stor udviklingsspring.
Det kan også nogle gange være en idé at forsøge med voksiposen i tremmesengen, fordi den kan give hende en følelse af at være holdt, men det vil ikke være af dine hænder. Nogle børn har også glæde af en juniordyne, som er betydeligt større end babydynen - den anbefales dog normalt først fra 12 måneder (sst.dk), men det kan naturligvis afhænge af, hvor fysisk stor en pige hun her og hvor motorisk aktiv hun er... Det at ligge med en større og mere fyldig dyne som bedre svøber sig omkring hende kan være med til at give bedre fysisk ro. Men det er vigtigt, at hun kan sparke dynen af sig og få den væk, hvis hun pludselig får den over hovedet...
Nogle børn har også brug for at tumle lidt omkring om aftenen, rejse sig, sætte sig, trille, være i kravlestilling osv. når de lægges i deres seng - og det må hun godt. Det kan være en måde at forbrænde lidt ekstra energi på, og når hun så har tumlet lidt rundt, så er hun klar til at blive puttet. Så længe hun er glad og nyder at tumle rundt, så må hun gerne gøre det, og her behøver du ikke sidde hos hende, men når du skønner at hun er træt og parat til at sove, så skal du være der, berolige og betrygge og hjælpe hende med at overgive sig til søvnen.
Det lyder som om, at hun lige nu har brug for at have dig tæt på, når hun skal sove og som om, at hun falder fint i søvn med brystet om aftenen - men sover så uroligt, at det forstyrrer dig. Du skal her naturligvis være opmærksom på, at jo mere motorisk mobil hun bliver, jo mere vil hun kunne kravle rundt og falde ned af din seng, så sikkerhedsmæssigt kan det være nødvendigt, at du nu arbejder på at få hende tilbage i egen seng, når du har ammet hende....
Det kan nogle gange være en god idé at koble tremmesengen til dobbeltsengen, fordi hun på den måde kan lære at sove i egen seng og samtidig have dig helt tæt på, men igen afhænger det af, hvor mobil hun er, og om hun kan falde ud af sengen. I princippet må hun jo gerne blive puttet i sin seng, og så om natten kravle over og putte sig ind til dig, hvis hun har brug for det, men det skal være sikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Der er lidt at overveje for jer her... :) Og jeg vil også lige nævne, at det er helt naturligt, at hun ikke sover før mellem kl 20-21 om aftenen, da hun ofte stadig tager en 40 minutters lur omkring kl 17. Så det lyder rigtig fint, at hun går lidt senere i seng, det må hun gerne.
Med hensyn til forstoppelse, så er det naturligt, at hendes afføring bliver mere formet, jo mere fast føde hun spiser. Og hvis hun er rigtig godt igang med familiemaden, så vil hendes afføring naturligt være fastere nu - uden at det behøver være problematisk eller tegn på forstoppelse, tværtimod. MEN hun må helst ikke have ondt, når hun skal af med afføringen og afførigen skal helst heller ikke være som hårde knolde.. der er forskel på om afføringen er "blød men formet" eller "hård og knoldet", hvis man kan sige det sådan...:)
Hvis du oplever at afførigen bliver lidt for fast, så kan du prøve at tilbyde hende lidt laktulose. Det blødgør afføringen, så den bliver lidt lettere for hende at komme af med. Og hun må få 1 ml pr kg hun vejer. Det betyder, at hvis hun f.eks. vejer 8 kg, så må hun få 8 ml i døgnet. Det kan ofte være en fordel at give laktulose to gange dagligt, og du kan derfor prøve at starte med 2.5 ml morgen og 2.5 ml aften, så hun starter med 5 ml i alt. Så kan du se, hvordan maven reagerer på det. Hvis hun får tynd mave, så skruer du ned, så hun får mindre laktulose. Hvis hun stadig har hård mave, så kan du prøve at sætte dosis lidt op.
Med hensyn til væskebehov, så vil de fleste børn have brug for mellem 100-150 ml. pr. kg de vejer. Det betyder, at hvis hun vejer f.eks. 8 kg, så vil hendes døgnbehov være mellem 800-1200 ml. Jo mere aktiv hun er, og jo varmere hun har det, jo mere væske vil hun naturligt have behov for. Dette behov dækkes i 7-8 måneders alderen ofte ved at tilbyde barnet 3-4 amninger i døgnet og derudover tilbyde barnet vand til alle måltider og som tørstslukker imellem måltiderne. Det vil sige, at mælkeindtaget ofte vil udgøre 600-700 ml og resten vil være vand.
For at sikre, at hun får væske nok, skal du naturligvis også altid holde øje med hendes bleer og sikre dig, at hun tisser nok. Hun skal stadig have gode tunge tissebleer - især om morgenen og hendes urin må ikke være gul og koncentreret, men skal være klar.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske