Svar: Vores søn vil ikke spise rigtig mad
26. april 2018
Alder:
12 mdr.
Kære Frederikke
Tak for dit brev :)
Jeres dreng er nu 1 år - tillykke med fødselsdagen :) Og det betyder, at du kan tilbyde ham stort set alt at spise. Du kan derfor roligt give ham mad, som tager udgangspunkt i den mad, som I andre spiser.
Du skriver, at I ikke spiser boller i karry, spaghetti med kødsovs, lasagne osv. Men hvad spiser I så? Det vil være rigtig dejligt, hvis du kunne give lidt eksempler på nogle af de retter, som I ofte spiser hjemme hos jer - noget af det som far synes er spændende at spise - hvad er det? Hvis far godt kan lide kød - steg og steaks af forskellige slags, så kan jeres dreng naturligvis ikke tygge sig igennem dette endnu, men du kan sagtens hakke kødet og blande de sammen med grøntsager. Og du kan roligt tage udgangspunkt i de grønsager, som I selv spiser sammen med kødet. Hvis I får kartofler, ris, pasta eller lignende sammen med kød, så kan han naturligvis også få dette - og spiser I ikke nogen af disse ting, så kan du stadig godt lave det til ham :)
Det kan også være en god idé med sovs. Det kan være forskellige typer grøntsagssovs, f.eks. tomatsovs, ærtesovs, peberfrugtsovs. Det kan også være en smørsovs, eller du kan lave bearnaise, hollandaise, karrysovs, brun sovs og lignende - det må han gerne få nu. Især hvis du bruger fløde, sødmælk eller letmælk, så får han lidt ekstra fedt og også mælk den vej igennem :)
Spiser I fisk? Det er vigtigt at jeres dreng spiser fisk, og det vil være rigtig godt, hvis I her kan variere mellem f.eks. rødspætte, laks, rødtunge, skrubbe, torsk, kuller, kulmule, sej, fiskerogn og sild. Fisk kan spises til aftensmad, men også meget gerne som pålæg til frokost - torskerogn, sild, makrel i tomat og lignende må han f.eks. gerne få. MEN I skal undgå tunbøffer og udskæringer af de andre store rovfisk.
Hvis I spiser mange grøntsager, rodfrugter, bønner, linser osv. Så er det super godt, det må han alt sammen rigtig gerne få. Du kan koge grøntsager eller bage dem i ovnen.
Hvis I spiser meget forskudt - han spiser kl 18 og I spiser ofte først selv kl 20, så kan du med fordel gemme rester fra aftensmaden og servere det for ham næste dag, så han på den måde stadig får noget af jeres mad og vænnes til at spise jeres mad. I weekenden hvor I har mere tid, vil det dog være rigtig godt, hvis I kan forsøge at spise sammen:)
Da han er rigtig glad for mad på glas, så vil jeg foreslå dig, at du fortsætter med at tilbyde ham nogle af disse retter - men serverer dem sammen med noget af din mad. Du kan lave retter, som ligner det han er vant til at få på glas - så hvis han er glad for forskellige gryderetter, så kan du prøve at lave en gryderet som i indhold ligner lidt og så servere begge dele sammen, så han får lidt af hvert...
Du kan også lave en hjemmelavet kartoffelmos og så bruge en gryderet fra glas sammen med eller du kan bruge en grøntsagslasagne på glas og selv koge lidt pasta, som du så serverer ved siden af. Det kan også være at maden på glas indeholder kalkun eller lignende, så kan du servere lidt kogt kalkun eller kylling sammen med. Så han på den måde vænnes til både at spise lidt af jeres mad, men samtidig også får lidt mad fra glas, som han er vant til, kender og er tryg ved.
Når du køber mad på glas, så vil det være rigtig godt, hvis du køber mad, som er beregnet til børn fra 1 år, så de bidder der er i maden er lidt større og han på den måde får en lille smule mere tyggemodstand - og gradvist vænnes til at skulle spise mad, som han skal bearbejde lidt mere i munden. Og når du f.eks. giver ham mad fra glas, som indeholder pasta, så vil det være en god idé, at du koger pasta selv og servere dette sammen med, så han får pasta i en lidt anden form og som giver ham lidt mere tyggemodstand.
Det samme kan du gøre med hans pulvergrød. Det vil være rigtig godt, hvis du kan lave lidt hjemmelavet grød, som du så tilsætter den grød, som han er vant til. Hvis du giver ham en hjemmelavet havregrød, så vil den naturligt godt kunne virke voldsom i munden på ham, fordi han ikke er vant til det, men blades der lidt havregrød i pulvergrøden, så vænnes han gradvist til at det er okay at grøden har lidt mere bid og en lidt ny smag og så kan du stille og roligt lade den hjemmelavede grød fylde mere og mere.
Det lyder som om, at jeres dreng har været vant til at blive madet - det at spise mad af en ske, hvor I giver ham det - går rimelig nemt og han spiser hurtigt 1.5 dl. eller mere. Det er naturligt svært for ham at spise selv. Og det er her vigtigt, at I hjælper ham. Det er rigtig godt, hvis han kan sidde med mad i hånden - det kan være kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåde fra ovnen eller bagte stykker rodfrugt, brødskorper osv. Ligesom I giver ham kiks eller majssnacks - giv ham jeres mad i hånden :)
Giv ham kun en ting af gangen - små skåle med forskellige valgmuligheder kan han slet ikke overskue og er han stadig for lille til. Prøv med få ting og lad ham hygge sig lidt med det, samtidig med at du så supplerer med lidt på en ske, som han er vant til.
Og så vil det være rigtig godt, at han også lærer at spise med en gaffel. Det vil være betydeligt lettere for ham end at spise med en ske, og du må gerne have gang i to gafler samtidig. Det betyder, at du kan hjælpe ham med at få lidt mad på den ene gaffel, give ham den i hånden, hvorefter han selv spiser, imens kommer du mad på den anden gaffel, I bytter, han spiser og du kommer mad på den første gaffel, og I bytter igen. Nogle gange vil han måske pille maden af gaflen og så komme maden i munden med fingrene - og det er helt okay, det vigtiste er at han spiser. Når du gør det på denne måde, så kan han også begynde at efterligne dig og forsøge selv at komme mad på sin gaffel...
Det er fint med pågen brød uden pålæg, hvis han på den måde så spiser lidt brød - og pålæg og mos kan han så få ved siden af. Og det lyder helt vildt lækker med de mad- og grøntsagsmuffins, som du selv laver!
Med hensyn til vand, så lyder det som om, at han drikker en del vand og får sit behov for væske dækket fint den vej igennem. Han må også stadig gerne blive ammet en gang om natten, og det lyder som om, at det lige nu er nødvendigt, at du ammer ham midt nat, fordi det sikrer bedst søvn til jer begge. Det handler måske om, at du er startet på arbejde, og han nu passes ude og er væk fra dig i dagtimerne, så om natten hjælper amningen ham til at fornemme, at du stadig er der. Så hvis du kan holde til det, så er det okay med den ene amning der...
Når du gerne vil væk fra amningen, så vil det være rigtig godt, hvis du forsøger at lirke brystet ud af munden på ham, så han ikke får lov til at die længe kl 02, men vænnes til at han ikke behøver en stor mængde mælk i maven på det tidspunkt. Samtidig med at du afkorter amningen, så skal du sætte nogle kærtegn, beroligende ord, en putteklud eller lignende ind, som så tager mere og mere over, så du til sidst helt kan undvære at give ham brystet og netop hjælpe ham videre i søvnen med dine kærtegn osv. Så alt er som det plejer at være, eneste forskel er, at han skal undvære brystet.
Da du er ved at stoppe med amning, så vil det være rigtig godt, at du tilbyder ham lidt mælk af en kop. Det anbefales, at børn fra 1 års alderen tilbydes letmælk. Dog max 100 ml ved 1 år, og så kan mængden stige gradvist i løbet af de efterfølgende måneder. Han kan derfor godt få lidt letmælk af en kop om morgenen sammen med sin morgengrød og også om aftenen, før han puttes til natten.
Derudover må han gerne få lidt surmælksprodukt. Det kan være neutral sødmælksyoghurt, A38 og Tykmælk. Produkter med frugt bør begrænses på grund af det høje sukkerindhold. Det er bedre, at du tilbyder ham lidt tykmælk og så selv kommer lidt frugtmos eller revne æbler eller lignende på som topping.
Det vil være rigtig godt, hvis han samlet får 350 ml mælk i døgnet. Det sikrer, at han får sit behov for kalk osv. tilstrækkeligt dækket. Og her tæller det hele med - amning, letmælk af kop, surmælksprodukt, sovs osv.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat held og lykke med ham :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske