Brev:
Vores søn vil ikke spise rigtig mad
26. april 2018
Alder:
12 mdr.
Vores søn vil ikke spise rigtig mad
Kære Helen
Vi har store problemer med at få vores søn til at spise rigtig mad der skal tygges. Vi har desværre nok været sent ude med at få introduceret ham til familiemad, og heller ikke været konsekvente nok, og det er det der straffer os nu. Har prøvet af flere opgange, men har hurtigt givet op igen og givet ham mad fra glas. Vi spiser ofte meget sent efter han er blevet puttet, og har rigtig svært ved at få noget klar til vi alle kan spise sammen tidligt da gryderetter osv tager tid og vi ofte først er hjemme kl 16.30-17 ish. Synes også det er svært at finde på noget at lave som er børnevenligt som han kan spise med os. Er ofte meget uinspireret til børnevenlige retter udover boller i karry og spaghetti med kødsovs/lasagne. Og det synes barnets far er dødsygt at spise.
Vores søn har aldrig været glad for det hjemmelavede. Jeg har fra han var 4 mdr forsøgt at lave mos af forskellige grøntsager og rodfrugter og tilbyde det, men han har altid spyttet det ud med væmmelse og smidt det på gulvet. Har forsøgt ad flere omgange også da han blev ældre og har blandet kød i, fx dine kødboller fra din bog om mad. Og hver gang bliver det afvist. Han smider det på gulvet og griner. Når man prøver igen lukker han munden og vender hovedet væk eller laver flitsbue og hyler. Det hjælper heller ikke at give ham en ske i hånden og prøve at distrahere. Det kan han slet ikke koncentrere sig om og så ryger skeen også gulvet sammen med maden.
Det er så super frustrerende og vil gerne gøre måltidet til en god oplevelse og ikke en kamp. Vi kan sagtens få ham til at sidde ved bordet når vi har gæster, hvis vi fx distraherer ham med majssnacks fra änglamark, men det er jo også et skråplan. Og vores mad har heller ikke her nogen interesse selvom vi spiser sammen.
Jeg forsøgte igår til aftensmad med kogte pastaskruer, kogt æg i kvarte og cocktailpølse uden skind. Satte det i forskellige skåle foran ham og lod ham selv prøve. Alt røg på gulvet! Så fik han brød og ellers intet udover godnatgrøden, men det resultat at hans mave knurrede da han skulle sove og han slugte en grødsmoothie kl 19.30 og en til kl 2 udover amningen.
Han elsker grød lavet på grødpulver og alt muligt forskelligt mad fra glas. Så han spiser okay varieret i det omfang det findes på glas. Men det hjemmelavede er ikke et hit. Han gider også godt selv holde skeen og prøve at spise selv med ske.
Han har heller aldrig været glad for brød eller andet som skal tygges. Har prøvet tidligt at introducere rugbrød med pålæg. Her blev leverpostej og smøreost skrabet af med fingeren og spist, men brødet blev ikke rørt. Har prøvet bondebrød uden held, og har nu endelig succes med Pågens brød med tyttebær, dog helst uden pålæg, heller ikke bare smør.
Jeg har forsøgt mig med nogle madmuffins som jeg fylder med rester fra aftensmad fx kødsovs og gulerod eller skinke, gulerod og revet ost og krydderier som hvidløg og cayennepeber mv. De glider ned, men de suttes mere end de tygges på. Dog er det da i det mindste noget han gider spise (for det meste).
Vores dagsplan ser ud som følger:
Morgenmad kl 7 ca 1,5 dl grød lavet af pulver og vand fra kop
Frokost 10.30 ish i vuggestuen, madmuffin, Ellas Kitchen kiks og mad fra glas. vand fra kop.
Tilbydes også brød med pålæg og gnavegrønt, men det ryger på gulvet.
Puttes til lur kl 11 og sover 2,5-3,5 timer
Brød og smoothie kl 14 når han vågner.
De tilbydes også noget eftermiddagsmad i vuggestuen fx ovnkartofler, boller eller lign. Det gider han ind i mellem
En halv skive brød og smoothie hjemme kl 16.30.
Aftensmad ca kl 18. Mad fra glas (spiser et helt glas af de store) Vand fra kop
Bad inden sengetid
Godnatgrød ca 1,5 dl og vand fra kop
Puttes til nat uden amning kl 19.30
Vågner ca 23 og får lidt vand og puttes igen
Vågner ca 02 og bliver ammet
Vågner kl 6 hvor vi står op.
Han drikker en del vand i løbet af dagen. Han har en dunk med sugerør på 330 ml som han tømmer. Får også vand derudover, så vil tro han får omkring en liter vand om dagen da han også får fra dunken om natten op til en halv dunk pr nat.
Mine spørgsmål er:
Skal vi tilbyde ham andet end vand at drikke? Fx mælk?
Hvordan får vi ham til at spise rigtig familiemad og til at stoppe med at smide alt på gulvet? Og hvad skal vi give ham? Hvordan spiser vi sammen og gør det til en god oplevelse?
Får han nok at spise i løbet af en dag? baseret på de mængder jeg har angivet? Han spiser altid op af glasmad og grød, og det virker som om vi godt kunne have fået mere i ham. Vi laver halvanden gang den portion der står angivet på grødpakken.
Jeg vil meget gerne trappe ud af amningen. Vi er nede på en amning som er omkring kl 2 om natten. Skynder mig ind når jeg kan høre han er vågen, men ofte står han op i sengen og hopper og griner og er lysvågen, og så er det godt nok svært at få ham til at sove uden at amme. Og han åbner munden og søger, og bliver stiktosset og hyler hvis ikke han bliver ammet der.
Han har nogle få gange sovet igennem fra kl 11-6 om morgenen, altså uden amning, men det er meget sjældent det sker.
Hvordan gør jeg det bedst?
Venlig hilsen
Frederikke